This study investigates the relationship between the mathematics examination questions asked by high-school mathematics teachers and the mathematics questions asked in the University Entrance Examinations in terms of Bloom Taxonomy. Document analysis method was used for this purpose. 290 mathematics questions asked in the University Entrance Exams from 1995 to 2004 were collected. Moreover, 959 examination questions asked in the school term of 2003-2004 and 2004-2005 by mathematics teachers who were employed in different types of secondary school. All questions were examined and classified into the levels regarding the Revision of Bloom Taxonomy. The study showed that although the mathematics examination questions asked in Public High Schools, Technical and Multi Program High School and Vocational and Commercial High School were not consistent with the mathematics questions that were asked in the University Entrance Exams, those which were asked in Anatolian High Schools and Science High School were consistent with the mathematics questions that were asked in the University Entrance Exams in terms of Bloom Taxonomy.
Bu çalışmanın amacı, ÖSS sınavı matematik soruları ile farklı türdeki ortaöğretim kurumlarında çalışan matematik öğretmenlerinin yazılı sınavlarda sordukları soruları Bloom Taksonomisiâne göre karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup, bu yöntem kapsamında 1995â"2004 yılları arasında yapılan ÖSS sınavlarındaki sayısal bölümde yer alan 290 adet matematik sorusu ile Trabzon ilindeki farklı tür ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin 2003â"2004 ve 2004-2005 eğitimöğretim yıllarında yazılı sınavlarında sordukları toplam 959 sorunun seviyeleri Bloom Taksonomisinin Revize Edilmiş haline göre hazırlanan ölçütler dikkate alınarak belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, ÖSSâde sorulan sorular ile TML, TÇPL ve GLâ de sorulan soruların bilişsel yönden örtüşmediği, fakat AL1, AL2 ve FLâ de sorulan sorular ile bilişsel yönden örtüştüğü sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 26 Issue: 26 |