Purpose of this study is to examine High Scope early childhood education system which was developed in USA. Accordingly historical reasons underlied the development of High Scope, systemsâ educational theory, itsâ curriculum and daily program routine, teachersâ characteristics and their responsibilities and High Scopeâs evaluation system are defined. High Scope system base on Piagetâs constructivist theory. In this liberal educational system child learn through invent and construct the knowledge through the interaction with objects surrounding him while he is communicating about his interaction with other people around him. High Scope also aim to educate children who are coming from economically disadvantage families and to develop their school readiness for elementary school. Thus they can start elementary school as ready as their middle and upper class peers. Possible implications of High Scope for Turkish early childhood education system were discussed.
Bu çalışma da okul öncesi eğitim alanında Amerika Birleşik Devletleriânde geliştirilmiş bir sistem olan High Scope incelenmiştir. Bu doğrultuda High Scopeâun ortaya çıkış koşulları,eğitim anlayışı, uygulanan müfredat ve günlük program, öğretmenlerinin sahip olması gereken özellikler ve yerine getirmeleri gereken sorumlulukları ve High Scopeâun değerlendirme sistemi açıklanmıştır. High Scope Piagetâin yapısalcı kuramı temelinde çocuğun etrafındaki nesneler ve insanlarla kendi ilgileri doğrultusunda ilişkiye girerek bilgiyi yapılandırmasını amaçlamaktadır. High Scopeâun bir başka önemli hedefi de olumsuz sosyo-ekonomik koşullardan gelen çocukları anahtar deneyimler doğrultusunda yetiştirerek onların ilköğretime kendilerinden daha avantajlı koullarda yaşayan yaştaşlarıyla eşit koşullarda başlamalarını sağlamaktır. Çalışmada High Scopeâun ülkemiz okul öncesi sistemi dahilinde değerlendirilmesine de yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 26 Issue: 26 |