The purpose of this study is to investigate the effect of cooperative learning and traditional teaching methods on studentsâ attitudes and achievement to systematic of seed plants laboratory course. The study was carried out on 24 students attending the course, in Dicle University Education Faculty department of Biology education; in 2007-2008 academic year, spring season. The pretest-posttest research design with control group has been used in the study. While traditional teaching methods were used in the control group, student teams achievement divisions cooperative learning technique was used in the experimental group. The analysis of the data was made by t-test techniques. According to the results of the analysis, cooperative learning method was more effective than traditional learning. There was no significant difference between experimental and control groups with respect to studentsâ attitudes towards the course.
Bu araştırmanın amacı; işbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretim yöntemlerinin, tohumlu bitkiler sistematiği laboratuarı dersine yönelik tutum ve başarıya etkisini incelemektir. Araştırma; 2007-2008 öğretim yılı bahar döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı, III. Sınıf öğrencilerinden tohumlu bitkiler sistematiği laboratuarı dersini alan 24 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Kontrol grubuna geleneksel öğretim yöntemleri; deney grubuna ise işbirlikli öğrenme yöntemi tekniklerinden; öğrenci takımları â" başarı bölümleri tekniği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için t-testi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; işbirlikli öğrenme yönteminin başarı düzeylerini arttırmada daha etkili olduğu istatistiksel olarak belirlenmiştir. Derse yönelik tutumlarına bakıldığında ise deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 26 Issue: 26 |