This study aimed to examine the effects of the constructivist learning theory new primary education curriculum applications on the self-efficacy levels of 4th and 5th grade students in primary education upon various variables. The research was undertaken in accordance with the monitoring approach, which is one of the scanning models. The participant group for the research comprised 526 students (274 male and 252 female). The research used the âSelf-Efficacy Scale for Childrenâ, developed by Bandura (1990) and adapted into Turkish by Çetin (2007), its 9 sub-sections, and a personal information form developed by the researcher. The research found that the new primary educational curricula applications increased studentsâ self-efficacy levels. Findings also indicated that the effects of the new primary education curriculum applications on the selfefficacy levels of students were not significantly different according to the variables of gender, school type, and paternal or maternal educational status.
Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı yeni ilköğretim programı uygulamalarının ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin öz-yeterlilik düzeylerine etkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modellerinden izleme yaklaşımına uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 274 erkek ve 252 kız olmak üzere toplam 526 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, Bandura (1990) tarafından geliştirilen ve Çetin (2007) tarafından Türkiyeâye uyarlanan âÇocuklar İçin Öz-Yeterlilik Ölçeğiâ ve bu ölçeğin 9 alt boyutu ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; yeni ilköğretim programı uygulamaları öğrencilerin öz-yeterlilik düzeylerini artırmıştır, yeni ilköğretim programı uygulamalarının öğrencilerin öz-yeterlilik düzeyine etkisinin cinsiyete, okul türüne, anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 25 Issue: 25 |