Education is thought to be one of the commercial fields of service besides liberalization policies in Turkey. Educationâs being accepted as a commercial field of service, linking the attendance to higher educational institutions to central examination systems depend education on familiesâ economic power. In this paper, the effect of utilizable family income on participation in education was tried to be determined by being analysed with logistic regresyon method. The results show that participation in education is highest among male and female from high-income families. There are the gap between male and female participation in education by regional and income group. Male participation in education rate was higher than femalesâ participation in education rate in all regions and income group. According to results of the analysis it was found that increase in income affects female participation in education mostly. The effect of increase in income on participation in education changes according to regions and gender. It mostly affects 18â"23 year-old female populationâs participation in education in Central Anatolia and Aegean Regions. Its effect on female populationâs participation to education is lower in Eastern Anatolia and South East Anatolia regions.
Türkiyeâde eğitimin ticari bir hizmet olarak kabul edilmesi, üst öğrenim kurumlarına devamın merkezi sınav sistemlerine bağlanması eğitimi ailelerin ekonomik gücüne bağlı hale getirmektedir. Bu çalışmada aile gelirinin çocukların eğitime katılım üzerindeki bağımsız değişken etkisi lojistic regresyon yöntemiyle analiz edilerek belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuçlara göre yüksek gelir düzeyine sahip ile çocuklarının eğitime katılımı da yüksektir. Erkek ve kadınların eğitime katılımında bölgesel ve gelir düzeylerine farklılıklar vardır. Bütün bölgelerde ve bütün gelir gruplarında erkeklerin eğitime katılım oranları kadınların katılım oranından yüksektir. Analiz sonuçlarına göre ise gelir artışının en fazla kadınların eğimi üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Gelir artışının eğitime katılım üzerindeki etkisi bölgelere ve cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Gelir artışı İç Anadolu ve Ege bölgelerindeki 18â"23 yaş kadın nüfusun eğitime katılımı üzerinde en fazla etkiyi göstermiştir. Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde ise kadınların eğitime katılımı üzerinde etkisi daha düşüktür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 22 Issue: 22 |