Rapid developments in the information and communication technology have caused radical changes in educational context as other areas. It is inevitable to integrate these developments with educational programs in order to capture contemporary educational level. Since computer is the one of these technologies utilized effectively in learning and teaching process, nowadays it has gained different dimensions by the widespread use of internet. However, studentsâ attitudes toward computer and internet are closely related in order to be effective use of computers and internet in learning and teaching process. In this study, Pamukkale University Buldan Vocational High School entrance studentsâ attitudes toward computer and internet were investigated and compared whether there is difference in terms of independent variables of program, gender, having computer and having internet connection. Studentsâ attitudes toward computer and internet were determined using âAttitude Scale Toward Computer and Internet Usingâ. According to the results of the study, Buldan Vocational High School students were found that they had positive attitudes toward computer and internet using. Male students had more positive attitudes toward computer and internet using. Students who had computer and internet connection displayed more positive attitudes toward computer and internet using.
Hızla gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri her alanda olduğu gibi eğitim alanında da köklü değişimlere neden olmaktadır. Çağdaş eğitim düzeyini yakalayabilmek için bilgi ve iletişim alanlarındaki gelişmelerin eğitim programlarıyla bütünleştirilmesi kaçınılmazdır. Bu teknolojilerden biri olan bilgisayar, eğitim ve öğretim ortamlarında etkin olarak kullanılmaya başlanmış, internet kullanımının da yaygınlaşmasıyla günümüzde çok daha farklı boyutlara ulaşmıştır. Ancak bilgisayar ve internet kullanımının eğitim-öğretim sürecinde etkili olabilmesi, öğrencilerin bilgisayara ve internet kullanımına yönelik tutumu ile yakından ilgilidir. Bu çalışmada, Pamukkale Üniversitesi Buldan Meslek Yüksekokuluâna yeni başlayan öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik tutumları araştırılmış, program, cinsiyet, bilgisayar sahibi ve internet erişimi olma bağımsız değişkenlerine göre fark olup olmadığı karşılaştırılmıştır. Öğrencilerin bilgisayar ve internet tutumlarının belirlenmesinde âBilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutum Anketiâ kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Buldan MYO öğrencilerinin bilgisayar ve internet kullanımına yönelik olumlu tutuma sahip oldukları bulunmuştur. Erkek öğrenciler kız öğrencilere göre bilgisayar ve internet kullanımına yönelik daha olumlu tutum göstermektedir. Bilgisayar sahibi ve internet erişim olan öğrenciler bilgisayar ve internet kullanımına yönelik daha olumlu tutuma sahiptirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2007 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 21 Issue: 21 |