Authority is being seen as a very crucial tool of achieving organizational effectiveness by almost all scholars in the field of organizational administration. The purpose of this research was to determine the problems which primary school administrators face during exercising of their authority as perceived by 211 primary school administrators participated to this study. The data has been collected by administering an 62 items instrument developed by the researchers in order to determine the administratorsâ perceptions toward the problems they face while they exercise of their authority. The data collected has been analized by calculating means and standard deviations and applying statistical techniques such as t-test and one way analysis of variance. After analizing the data, itâs been found that the school administrators perceived the problems of exercising their authority at moderate level. The perceptions of the administrators related to the exercise of authority differ according their selected professional characteristics such as the type of schools they work for, the number of building, staff and students they have and the type of program (part time and full time) but do not differ according to the positions of administrators (principal or assistant principal).
Yetki, yönetim alanında çalışan bilim adamlarının çoğu tarafından örgütsel etkililiği gerçekleştirmenin önemli bir aracı olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin yetki kullanımı sırasında karşılaştıkları sorunları, araştırmaya katılan 211 yöneticilerin algılarına dayalı olarak belirlemektir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen 62 maddelik bir ölçek yardımıyla toplanmıştır. Elde edilen verileri analiz etmek amacıyla deneklerin yanıtlarının ortalamaları ve standart sapmaları hesaplanmış, ortalamalar arasındaki farkların seçilen bağımsız değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ise t-testi ve varyans analizi yapılarak sınanmıştır. Analiz sonucu elde edilen bulgulara göre, Denizli ilinde görev yapan ilköğretim okulu yöneticiler yetki kullanımında âortaâ düzeyde sorun yaşamaktadırlar. Yöneticilerin yaşadıkları sorunlara ilişkin algıları, müdür ya da müdür yardımcısı olmalarından etkilenmezken, okul türü, okulda tekli ya da ikili öğretim yapılması, okuldaki bina, personel ve öğrenci sayıları gibi değişkenlerin algıları farklılaştırdığı gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2007 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 21 Issue: 21 |