BibTex RIS Cite

x

Year 2006, Volume: 20 Issue: 20, 13 - 22, 01.02.2006

Abstract

The purpose of this study is to determine elementary school teachers’ attitudes towards organizational change. The sample of the study consists of 342 teachers working for public and private primary schools during 2005-2006 academic year in Denizli. The 59 item scale developed by the researchers was administered to the subjects as a data collection instruments. The data has been analyzed by using the techniqes such as average, standard deviation, the t-test and the one way variance analysis. After analizing the data, according to the findings, the attitudes of teachers who are working at central Denizli elementary schools towards organizational change have been found as “moderate” level. Organizational change, Teacher Attitudes.

References

  • Daft, R.L. (1997). Management, Fort Worth : The Dryden Pres.
  • Dunham, R.B.; Pierce, J.L. (1989). Management, Glenview : Scott, Foresman and Company.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi, Ankara : Pegem A Yayıncılık.
  • Gibson, J. L.; Ivancevich, J. M and Donnelly, J. H. (1988). Organizations: Behavior, Structure,
  • Processes, Homewood : Business Publications. Hoy, W. K.; Miskel, C. G. (1996). Educational Administration: Theory, Research and Practice, New York : Mc Graw-Hill, Inc.
  • Lunenburg, F.C.; Ornstein, A.C. (1996). Educational Administration Concepts and Practices, Belmont :
  • Wadsworth Publishing Company. Newstrom, J.W.; Davis, K. (1997). Organizational Behavior: Human Behavior At Work, Boston : Mc Graw Hill.
  • Yeniçeri, Ö. (2002). Örgütsel Değişmenin Yönetimi:Sorunlar, Yöntemler, Teknikler, Stratejiler ve Çözüm
  • Yolları, Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.

İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYE İLİŞKİN TUTUMLARI

Year 2006, Volume: 20 Issue: 20, 13 - 22, 01.02.2006

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel değişmeye ilişkin tutumlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 2005-2006 eğitim öğretim yılında Denizli il merkezindeki resmi ve özel ilköğretim kurumlarında görev yapan 342 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlere araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 59 sorudan oluşan ölçek uygulanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, t-testi ve tek yönlü varyans analizi gibi tekniklerden yararlanılmıştır. Analiz sonucu elde edilen bulgulara göre, Denizli il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel değişmeye ilişkin tutumları âortaâ düzeydedir.

References

  • Daft, R.L. (1997). Management, Fort Worth : The Dryden Pres.
  • Dunham, R.B.; Pierce, J.L. (1989). Management, Glenview : Scott, Foresman and Company.
  • Erdoğan, İ. (2002). Eğitimde Değişim Yönetimi, Ankara : Pegem A Yayıncılık.
  • Gibson, J. L.; Ivancevich, J. M and Donnelly, J. H. (1988). Organizations: Behavior, Structure,
  • Processes, Homewood : Business Publications. Hoy, W. K.; Miskel, C. G. (1996). Educational Administration: Theory, Research and Practice, New York : Mc Graw-Hill, Inc.
  • Lunenburg, F.C.; Ornstein, A.C. (1996). Educational Administration Concepts and Practices, Belmont :
  • Wadsworth Publishing Company. Newstrom, J.W.; Davis, K. (1997). Organizational Behavior: Human Behavior At Work, Boston : Mc Graw Hill.
  • Yeniçeri, Ö. (2002). Örgütsel Değişmenin Yönetimi:Sorunlar, Yöntemler, Teknikler, Stratejiler ve Çözüm
  • Yolları, Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aydan Kurşunoğlu This is me

Abdurrahman Tanrıöğen This is me

Publication Date February 1, 2006
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2006 Volume: 20 Issue: 20

Cite

APA Kurşunoğlu, A., & Tanrıöğen, A. (2006). İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN ÖRGÜTSEL DEĞİŞMEYE İLİŞKİN TUTUMLARI. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 13-22.