BibTex RIS Cite

x

Year 2006, Volume: 20 Issue: 20, 63 - 68, 01.02.2006

Abstract

The optic course is one of the difficult lessons which are thought in both physics departments of science and education faculties. Besides requiring not only optical knowledge but also mathematical knowledge this course also requires visual skills and experimental skills. Therefore, students dont like and as a result they fail most of the time. The aim of this research is to develop an attitude scale towards optics course to put forward present situation of the students’ attitudes and to indicate the effects of gender and department variables on them. The Likert type scale with 56 items which has been developed by the researchers was applied 221 science and education faculty students who passed optic lessons for the validity and reliability of the scale. It was found that the scale has three sub-factors. The gathered data were analysed by using SPSS 11.00. At the end, a scale with 43 items was developed with croanbach ? of 0.96. In addition, it was found that the students’ gender don’t effect the their attitudes but their departments effect their attitudes towards optics course.

References

  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (16). Ankara:Yargı Yayınevi.
  • Dallal,K S., (1997). The influance of the guided constructivist instructional model on attitudes toward secondary evel physics. Yayınlanmış Doktora Tezi:University of Southern Mississippi.
  • Hossain, K. (2001). Developing and validating performance assesssment tasks for concepts of geometrical optics.
  • Yayınlanmış Doktora Tezi: University of New York. Williams, C., Stanisstreet, M., Spall, K., Boyes, E. & Dickson, D. (2003). Why aren’t secondary students interested in physics? Physics Education, 38(4), 324-329.
  • Üstüner, I., Ş., Sancar, M. (1999). Lise öğrencilerinin fizik kavramlarını anlama düzeylerini ve tutumlarını etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı. 11, 147-155.
  • Chaerul, A., (2002). A study of student attıtudes toward physics and classroom environment based on gender and grade level among senior secondary education students in Indonesia. Yayınlanmış Doktora Tezi :
  • New Mexico State University, Wosilait, K., Heron,P.R.L., Shaffer, P.S., McDermott, L.C. (1999). Addressing student difficulties in applying a wave model to the interference and diffraction of light. American Journal of Physics , 67(7), 5-15.
  • Duatepe, A., Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi17,45-52.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2) Ankara: Pegem Yayıncılık.

OPTİK DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ

Year 2006, Volume: 20 Issue: 20, 63 - 68, 01.02.2006

Abstract

Optik dersi hem fen hem de eğitim fakültelerinin fizik bölümlerinde okutulan yoğun içerikli derslerden biridir. Alan bilgisi yanında matematik bilgisi, görsel yetenek ve deney yapma becerisi de gerektiren bu ders, çoğu zaman öğrencilere itici gelmekte ve bu nedenle başarısız olmaktadırlar. Çalışmanın amacı, fiziğin en önemli alanlarından biri olan optik dersine yönelik öğrencilerin tutumlarıyla ilgili var olan durumu ortaya koymak için bir tutum ölçeği geliştirmek ve öğrencilerin cinsiyet ve bölümlerinin optik dersine karşı olan tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmacılar tarafından geliştirilen 56 tutum maddesi içeren Likert tipi ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları optik dersini almış 221 Fen ve Eğitim Fakültesi Fizik Bölümü öğrencisi ile yapılmış ve ölçek için alt faktörler belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 11,0 paket programında analiz edilerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda Croanbach ? güvenirlik katsayısı 0,96 olan 43 maddelik üç faktörlü optik dersi tutum ölçeği geliştirilmiş, öğrencilerin optik dersine yönelik tutumlarının cinsiyete göre değişmediği ancak okudukları bölümlere göre değiştiği görülmüştür.

References

  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (16). Ankara:Yargı Yayınevi.
  • Dallal,K S., (1997). The influance of the guided constructivist instructional model on attitudes toward secondary evel physics. Yayınlanmış Doktora Tezi:University of Southern Mississippi.
  • Hossain, K. (2001). Developing and validating performance assesssment tasks for concepts of geometrical optics.
  • Yayınlanmış Doktora Tezi: University of New York. Williams, C., Stanisstreet, M., Spall, K., Boyes, E. & Dickson, D. (2003). Why aren’t secondary students interested in physics? Physics Education, 38(4), 324-329.
  • Üstüner, I., Ş., Sancar, M. (1999). Lise öğrencilerinin fizik kavramlarını anlama düzeylerini ve tutumlarını etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı. 11, 147-155.
  • Chaerul, A., (2002). A study of student attıtudes toward physics and classroom environment based on gender and grade level among senior secondary education students in Indonesia. Yayınlanmış Doktora Tezi :
  • New Mexico State University, Wosilait, K., Heron,P.R.L., Shaffer, P.S., McDermott, L.C. (1999). Addressing student difficulties in applying a wave model to the interference and diffraction of light. American Journal of Physics , 67(7), 5-15.
  • Duatepe, A., Çilesiz, Ş. (1999). Matematik tutum ölçeği geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi17,45-52.
  • Tavşancıl, E.(2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (2) Ankara: Pegem Yayıncılık.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serap KAYA Şengören This is me

Rabia TANEL Nevzat Kavcar This is me

Publication Date February 1, 2006
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2006 Volume: 20 Issue: 20

Cite

APA Şengören, S. K., & Kavcar, R. T. N. (2006). OPTİK DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 63-68.