BibTex RIS Cite

x

Year 2005, Volume: 17 Issue: 17, 33 - 39, 01.01.2005

Abstract

Learning is meaningful and efficient when people’s mind begins thinking and tries to find answers to the questions which immediately asked. “Questioning” is action which brings into thinking and then applies learning. The purpose of this study is classified preservice science teachers questioning skills according to Cognitive Domain Level of Bloom’s Taxonomy and detected their level of questioning skills. The results show that preservice science teachers of questioning skills develop on “knowledge and comprehension” which are bottom level of Bloom’s taxonomy. But, they have not successful. in “application, analysis, synthesis and evaluation”levels that are involved using knowledge and top of thinking abilities,

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SORU SORMA BECERİLERİNİN BLOOM

Year 2005, Volume: 17 Issue: 17, 33 - 39, 01.01.2005

Abstract

Öğrenme, bireyin düşünmeye açık olduğu anlarda ve özellikle karşı karşıya kaldığı sorulara cevap bulmaya çalıştığı durumlarda daha etkili ve anlamlı olmaktadır. "Soru sorma", düşünmeyi harekete geçiren, dolayısıyla; öğrenmeyi sağlayan bir etkinlik olarak kabul edilir. Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerini, Bloom taksonomisinin Bilişsel Alan Basamaklarına göre sınıflandırmak ve adayların daha çok hangi basamaklarda soru sorduklarını tespit etmektir. Araştırma sonuçlarına göre; Fen Bilgisi öğretmen adaylarının, soru sorma becerilerinin, Bloom taksonomisinin "bilgi ve kavrama" basamaklarında gelişmiş olduğu, ancak öğrenilen bilginin kullanılmasını ve üst düzey düşünmeyi içeren "uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme" basamaklarında, bu tür becerilerinin daha alt seviyelerde olduğu tespit edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Koray This is me

Alper Altunçekiç This is me

Süleyman Yaman This is me

Publication Date January 1, 2005
Submission Date August 1, 2014
Published in Issue Year 2005 Volume: 17 Issue: 17

Cite

APA Koray, Ö., Altunçekiç, A., & Yaman, S. (2005). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SORU SORMA BECERİLERİNİN BLOOM. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 33-39.