Teachersâ having positive attitudes towards a situation, result in positive behaviors and self-efficacy beliefs of teachersâ form the basis of this process. For that reason, self-efficacy believes are of crucial importance in teacher education. This study investigates whether science teachersâ self-efficacy beliefs toward the use of mathematics in science lessons have changed based on gender and class level. To collect the data, Self-efficacy Scale Toward the Use of Mathematics in Science Lessons (FMKO), which was developed by the researchers was administered. The study was qualitative in nature and the data collected from the first and fourth year science education teacher candidates (n=152). The data were then analyzed by using t-tests and variance analyses. Results showed no statistical difference on the scores of males and females but showed a significant increase with respect to the class level.
Öğretmenlerin bir duruma karşı olumlu tutum geliştirmeleri sonucunda pozitif davranışların ortaya çıkmasında kendilerine olan inançları temel oluşturmaktadır. Bu nedenle öğretmen eğitiminde özyeterlik inançları önemli bir yer tutmaktadır. Bu çalışmada Fen Bilgisi öğretmen adaylarının fen derslerinde matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançlarının öğretim programı ve cinsiyet gibi değişkenlere bağlı olarak değişip değişmediği incelenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen âFende Matematiğin Kullanımına Yönelik Özyeterlik Ölçeğiâ (FMKÖ) kullanılmıştır. Araştırma betimsel bir çalışma olup, birinci ve dördüncü sınıfta öğrenime devam eden Fen Bilgisi öğretmen adaylarının (n=152) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler t-testi ve varyans analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre; öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının cinsiyete bağlı olarak değişmediği, ancak sınıf düzeyine göre dördüncü sınıflar lehine anlamlı bir artış gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2005 |
Submission Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 17 Issue: 17 |