In this study, it was
aimed at developing a scale for evaluating Primary School Mathematics Curricula. A preliminary form of the scale included 103 Five-point Likert-type items and data was collected from a total of 464
participants who were in-service elementary school teachers. For
construct validity, varimax orthagonal rotation connects with principal
component analysis was used. In the result of factor analysis, the scale
involves in one factor explaining %44.76 of
total variance. Based on the result of item analysis, scale consisted
of 78 items of which 66 were positive and 12 were negative. The overall
Cronbach-alpha coefficient of the scale was high (α= 0.98) indicating that it
was a fairly consistent measure.The results of the study indicate that the
scale named as primary school mathematics curricula evaluation scale (PMCES)
has good psychometric properties and is reliable and valid.
It can be used reliably in future educational researches
Bu araştırmada, ilkokul
matematik programını değerlendirmede kullanılabilecek bir ölçme aracı
geliştirilmiştir. Ölçeğin ön deneme formu olarak hazırlanan 103 madde, 464
sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği varimax rotasyonlu
temel bileşenler analizi ile incelenmiştir. Analizler sonucunda ölçeğin toplam
varyansın %44.66’sini açıklayan tek faktörden oluştuğu görülmüştür. Madde
analizi sonucunda 12’si olumsuz 66’sı olumlu olmak üzere toplam 78 maddelik bir
ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alfa) .98
olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına bakılarak, İlkokul Matematik Programını
Değerlendirme Ölçeği (İMPDÖ) olarak adlandırılan bu ölçeğin, eğitim alanında
kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirtilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Submission Date | September 23, 2014 |
Acceptance Date | November 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 37 Issue: 37 |