All humans should feel responsible about protecting
the environment in order to preserve our health and future. Education is the
most effective tool in developing individuals’ environmental responsibilities.
Environmental awareness should be raised in individuals on the importance of
the environment. Raising awareness in children is extremely important, because
the children of today will become the grownups of tomorrow; thus, they will
shape the future. Environmental information, positive attitudes toward the
environment, and nondestructive environmental behavior are the objectives of
environmental awareness. Therefore, the current study aims to investigate
whether there are differences in 8th grade students’ environmental awareness
depending on the region. The universe of the study is 8th grade students. The
sample consists of a total of 345 8th grade students in elementary schools from
7 regions during the 2013-14 academic year. One-way analysis of variances
(ANOVA) and frequency analyses were run for the “Environmental Awareness Scale”
used in the study. The findings revealed that differences between Aegean
Region, Central Anatolian Region, Southeast Anatolian Region, and Marmara
Region were statistically significant. One-way ANOVA findings were not
statistically significant though.
Environmental awareness environmental education environmental sensitivity regional differences
Sağlığımız
ve geleceğimiz için çevrenin korunmasında tüm insanların kendini sorumlu
hissetmesi gerekir. Bireylerin çevreye karşı olan sorumluklarının geliştirebilmesinin
en etkili yolu eğitimdir. Bireylerin, çevrenin ne kadar önemli olduğu konusunda
bilinçlendirilmeleri gerekmektedir. Bu bilinçlendirmenin çocuklara yapılması
çok çok daha önemlidir. Çünkü bugünün çocukları yarının büyükleri olarak
geleceğimizi yönlendireceklerdir. Çevre bilgisi, çevreye yönelik olumlu
tutumlar ve çevreye zarar vermeyen davranışlar çevre bilincinin amaçlarını
oluşturmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada; 8. sınıf öğrencilerinin çevre
bilinçlerinin bölgeler arasında farklılık olup olmadığı incelemek amaçlanmıştır.
Çalışmanın evreni ilköğretim 8. sınıf öğrencileridir. 2013-14 eğitim öğretim
yılında 7 bölgedeki MEB’e bağlı ilköğretim okullarında 8. sınıfa devam eden
toplam 345 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan
“Çevre Bilinci Ölçeği” ile ilgili olarak frekans ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) yapılmıştır. Ölçeğin analizi yapıldığında; Ege Bölgesi, İç Anadolu
Bölgesi, Güney Doğu Anadolu Bölgesi, Marmara Bölgesinde farklılıklar
saptanmıştır. Yapılan tek yönlü varyans analizinde bir farklılık tespit
edilememiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Submission Date | March 14, 2014 |
Acceptance Date | June 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 38 Issue: 38 |