In this study, the level of perceived social support and the level of loneliness among
the students with special needs and without special needs in inclusive class
are compared and whether perceived social support is
a meaningful predictor for loneliness was investigated. Research group is
composed of 128 students who are taken primary or secondary education,
continuing to their 4th, 5th, 6th, 7th,
8th grade, in central district of Bolu. 78 of them are
students without special needs and 54 of them are students with special needs.
Loneliness Scale for Children and Perceived Social Support Measurement were
used in research. Findings of the study reveal that students with special
needs are lonelier than the students without special
needs. Students without special needs perceive more social support
than student with special needs. When the level of perceived social
support increases, the level of loneliness decreases, thus, the perceived
social support is a significant predicator for the loneliness of children for
both groups.
Bu
çalışmada, kaynaştırma sınıflarındaki özel gereksinimli olan ve olmayan
öğrencilerin algılanan sosyal destek ve yalnızlık düzeyleri karşılaştırılmış,
algılanan sosyal desteğin yalnızlık için anlamlı bir yordayıcı olup olmadığı
araştırılmıştır. Araştırma grubunu, Bolu ili merkez ilçesindeki ilkokul ve ortaokulların
4,
5, 6, 7 ve 8. sınıflarına devam eden kaynaştırma sınıflarındaki özel gereksinimi
olmayan 74 öğrenci ile özel gereksinimi olan 54 öğrenci olmak üzere toplam 128
öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeği, Algılanan
Sosyal Destek Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda, özel gereksinimi olan öğrencilerin, özel gereksinimi olmayan
öğrencilere göre daha fazla yalnızlık belirttikleri, özel gereksinimi olmayan
öğrencilerin ise özel gereksinimi olan öğrencilerden daha fazla sosyal destek
algıladıkları belirlenmiştir. Her iki grupta da algılanan sosyal destek
artarken öğrencilerin yalnızlık düzeylerinin azaldığı ve algılanan sosyal
desteğin çocukların yalnızlığı için anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | January 19, 2017 |
Acceptance Date | April 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 42 Issue: 42 |