This study not only focused on investigating
seventh grade estudents’ use of mathematical language correctly, but it also
focused on teacher noticing, which includes
being able to make sense of students’ thinking and the ways of how they
used mathematical languages to convey their thinking.For this purpose, we
worked with three seventh-grade students who demonstrated different achievement
levels in mathematics and their math teacher. We used student journals and
student interviews in order to investigate students’ use of mathematical
language; while we used teacher logs and teacher interview to investigate the
process of teacher noticing. Grounded-theory approach guided the analysis of
the data collected. Each interview was transcribed and interesting issues regarding students’ use of
mathematical language and teacher noticing were summarized. This study
demonstrated that students tended to use mathematical language; however, how
often they used mathematical language and how accurate they used it to convey
their thinking varied based on their academic achievements. Additionally, participant
teacher’s level of noticing of the students’ use of mathematical language
differed based on students’ academic achievements.
Bu çalışmada 7. sınıf öğrencilerinin
matematiksel dili kullanabilme becerilerinin incelenmesi ve matematik
öğretmeninin öğrencilerin bu becerilerini fark edebilme yeteneğinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bunun için farklı matematiksel başarı düzeyine sahip üç 7. sınıf
öğrencisi ve bu öğrencilerin bulunduğu sınıfta öğretime devam eden bir
matematik öğretmeni ile çalışılmıştır. Geometri öğrenme alanında yapılan
uygulama 7 hafta süresince devam etmiştir. Uygulama süresince her ders kazanımı
sonunda öğrenciler tarafından doldurulan öğrenci günlükleri, her ders öncesi ve
sonrasında öğretmen tarafından doldurulan ders formları ve uygulama sonunda hem
öğrencilerle hem de öğretmenle gerçekleştirilen bireysel görüşmeler veri toplama
aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler gömülü teori veri kodlama
yöntemlerinden açık ve eksensel kodlama yöntemlerine göre analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgular, öğrencilerin matematiksel dili kullanma sıklıkları ve
matematiksel dili doğru kullanabilme becerilerinin akademik başarıları ile
ilişki olduğunu göstermektedir. Ders öğretmeninin öğrencilerin
matematiksel dili kullanma becerileri hakkındaki farkındalık seviyesinin de
öğrencilerin akademik başarıları ile uyumlu olduğu bulunmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | November 22, 2016 |
Acceptance Date | March 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 42 Issue: 42 |