The
aim of the study is to examine the conceptual development process of the
concepts in the unit of “let’s learn our region” of the 5th grade students
through the word association test which is an alternative measurement tool. The
study was conducted with 46 students who were educated in the 5th grade of a
middle school in Çatalpınar district of Ordu. A word association test (WAT) was
used as a data gathering tool in the study. In the pre-test and post-test
sections of the study, the word association test including the concepts in the
unit was applied. Within the scope of the Social Studies curriculum, students
are given sixteen concepts in “let’s learn our region” unit. The preliminary
test results of the students have spread to a wide range of irrelevant topics;
It is observed that they have difficulty in constructing the sentences through
which the concepts pass, or they have made statements other than their real
meaning about the concepts. Because of the misconceptions of the students, it
was seen that they had difficulty in answering different types of questions. It
was tried them to realize conceptual awareness by pre-test. As a result of this
study it is thought that WAT can be used as an alternative measurement tool in
educational environments as a measurement-evaluation tool in which the
mentioned aims can be used.
Alternatif
bir ölçme aracı olan kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla 5. sınıf
öğrencilerinin “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesindeki program dâhilinde yer alan
kavramlarla ilgili kavramsal gelişim sürecini incelemek bu çalışmanın amacıdır.
Araştırma, Ordu’nun Çatalpınar ilçesinde bulunan bir ortaokulun 5. sınıflarında
öğrenim gören 46 öğrenciyle yapılmıştır. Çalışmada veri aracı olarak “Kelime
İlişkilendirme Testi” (KİT) kullanılmıştır. Çalışmanın ön test ve son test
kısımlarında ünitedeki kavramları içeren kelime ilişkilendirme testi
uygulanmıştır. Öğrencilere Sosyal Bilgiler Öğretim Programı dâhilinde “Bölgemizi
Tanıyalım” ünitesinde geçen on altı kavram verilmiştir. Öğrencilerin ön test
sonucunda ön bilgilerinin konuyla alakasız geniş bir alana yayıldığı;
kavramların geçtiği cümleleri kurmakta zorlandıkları veya kavramlarla ilgili
asıl anlamlarının dışında cümleler kurdukları gözlenmiştir. Öğrencilerin kavram
yanılgıları sebebiyle, farklı tipteki soruları cevaplarken güçlük çektikleri
görülmüştür. Yapılan ön testle kavram farkındalığı oluşturulmaya çalışılmıştır.
Bu araştırma sonucunda KİT’in bahsedilen amaçları gerçekleştirmek için kullanılabilecek
bir ölçme-değerlendirme aracı olarak eğitim ortamlarında alternatif bir ölçme
aracı olarak kullanılmasının yararlı olduğu düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 1, 2017 |
Submission Date | May 25, 2017 |
Acceptance Date | June 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 42 Issue: 42 |