The aim of this study is to determine whether chess education makes a
difference in social problem solving skills of the preschool children or
not. Totally 160 samples were reached;
including 80 preschool students who had chess education and 80 preschool
students who did not have chess education. In order to examine the problem
solving skills of the children who had chess education and the ones who did
not, “Problem Solving Skills Scale”, which was developed by Oğuz and
Koksal-Akyol (2015), was used. In order to examine the problem solving skills
of the children who took chess education and the ones who did not, Independent
Samples t-Test was used and the findings obtained were interpreted. According
to the findings obtained from the research, a significance difference was
encountered between the problem solving skills of the children on behalf of the
ones who took chess education. This research indicate that chess education
affect the problem solving skills of the children in a positive way.
Bu
araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının problem çözme becerilerini
satranç eğitimi alma durumlarına göre incelemektir. Araştırma grubunu 2016-2017
eğitim öğretim yılında satranç eğitimi alan 80 çocuk ile satranç eğitimi
almayan 80 çocuk olmak üzere toplam 160 okul öncesi dönem çocuğu
oluşturmaktadır. Satranç eğitimi alan ve satranç eğitimi almayan çocukların
problem çözme becerilerini incelemek amacıyla Oğuz ve Köksal-Akyol (2015) tarafından
geliştirilen “Problem Çözme Becerisi Ölçeği” (PÇBO) kullanılmıştır. Satranç eğitimi alan ve
almayan çocukların problem çözme becerisi puanlarını incelemek amacıyla
verilere Independent Sample t-Test uygulanmıştır. Uygulanan t-Testi sonuçlarına
göre satranç eğitimi alan çocuklarla satranç eğitimi almayan çocukların problem
çözme becerileri arasında satranç eğitimi alanların lehine anlamlı bir
farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre okul öncesi dönemde alınan satranç eğitiminin çocukların
problem çözme becerileri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılabilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | June 12, 2017 |
Acceptance Date | September 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 43 |