The purpose of the research is to demonstrate the
contribution of the collage technique to modern art perceptions of visual arts
teacher candidates. Research has been designed in the form of an action
research from qualitative research methods. The study was conducted for eight
weeks. The data of the study, the student journals and the pictures of the
students before, during and after the application were collected and evaluated
by rubric. In the study, it was found that students 'pictures of rubbing their
images with rubbing techniques developed as a result of modern formal
intellectual and formative reflection and as a result of the descriptive
analysis of qualitative data, students' awareness of modern visual intellectual
and formal foundations and collage technique increased. As a result of the
research, the level of skill of expressing modern formal expression was
observed in the students' work and it was determined that the awareness of
students about the formal and intellectual structure of modern picture and
collage technique increased in the frame of originality, criticism and
creativity.
Araştırmanın
amacı, görsel sanatlar öğretmen adaylarının modern resmi algılamalarında, kolaj
tekniğinin katkısını ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden
eylem araştırması biçiminde desenlenmiştir. Araştırma sekiz hafta süresince
yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, öğrenci günlükleri ve öğrencilerin
uygulama öncesi, uygulama sırası ve uygulama sonrası yaptıkları resimler, DPA
(Dereceli Puanlama Anahtarı, rubric) ile ölçülerek toplanmış ve değerlendirilmiştir.
Araştırmada, öğrencilerin kolaj tekniğiyle yaptıkları resimlerin DPA
değerlendirmeleri sonucunda modern resmi düşünsel ve biçimsel yönden yansıtma açısından
gelişme kaydettikleri ortaya çıkmış ve nitel verilerin betimsel çözümlemesi
sonucunda öğrencilerin modern resmin düşünsel ve biçimsel temelleri ile kolaj
tekniği hakkında farkındalıklarının arttığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin
çalışmalarında modern resmi ifade etme beceri düzeylerinde artış gözlemlenmiş ve
öğrenciler modern resmin ve kolaj tekniğinin biçimsel, düşünsel yapısına yönelik
farkındalıklarının özgünlük, eleştirellik ve yaratıcılık çerçevesinde arttığı
belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | November 9, 2017 |
Acceptance Date | December 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 43 |