The aim of this study was to examine the predictive power of time
perspective for the life satisfaction and social comparison in university
students. The participants (n= 441; 321 female and 120 male) are undergraduate
students at a state university. The data of the study were collected through
the Zimbardo Time Perspective Inventory,
The Satisfaction with Life Scale and
IOWA-Netherlands Social Comparison Orientation Measure. In order to determine the
prediction power of the time perspective for the life satisfaction and social
comparison, standard multiple regression analysis was used. According to the
finding of this study, while past-positive and future predicted life
satisfaction positively, past-negative predicted life satisfaction negatively.
However, present-hedonistic and present-fatalistic didn’t predict life
satisfaction. In addition, while past-negative predicted social comparison
orientation negatively, past-positive, present-hedonistic, present-fatalistic
and future didn’t predict social comparison orientation. According to the
finding of this study, while past-positive and future predicted life
satisfaction positively, past-negative predicted life satisfaction negatively.
However, present-hedonistic and present-fatalistic didn’t predict life
satisfaction. In addition, while past-negative predicted social comparison
orientation negatively, past-positive, present-hedonistic, present-fatalistic
and future didn’t predict social comparison orientation.
Bu araştırmada, üniversite
öğrencilerinde zaman perspektifinin yaşam doyumu ve sosyal karşılaştırma
yönelimindeki rolü incelenmiştir. Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim gören ve tesadüfî olarak seçilen 321’i kız ve 120’si
erkek olmak üzere toplam 441 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verilerini
toplamak amacıyla, Zaman Perspektifi Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve IOWA-Netherlands
Sosyal Karşılaştırma Yönelimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada, zaman
perspektifinin sosyal karşılaştırma yönelimi ve yaşam doyumunu yordama gücünü
belirlemek için çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu zaman perspektifinin geçmiş-olumsuz
boyutu negatif yönde yordarken geçmiş-olumlu ve gelecek boyutu pozitif yönde
yordamaktadır. Şimdi-hazcı ve şimdi-kaderci boyutlarının ise yaşam doyumunu yordayıcı
bir rolünün olmadığı görülmektedir. Araştırmada diğer bir yordanan değişken
olarak ele alınan sosyal karşılaştırma yönelimini
geçmiş-olumsuz boyutun pozitif yönde yordadığı, geçmiş-olumlu, şimdi-kaderci,
gelecek ve şimdi-hazcı boyutlarının ise anlamlı düzeyde yordamadığı
görülmektedir
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | December 2, 2017 |
Acceptance Date | January 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 43 |