Aim of this study is investigating Turkish Language and Literature pre-service teachers' self-efficacy beliefs of educational internet use. Sample of this study consists of 59 volunteer students studying in Turkish language and literature department of Gazi university’s education faculty during 2017-2018 autumn semester. Descriptive survey model is used in this research. “Personal information form” and “Self-efficacy beliefs of educational internet use scale developed by Şahin (2009)” were used as data collection tool. Obtained data was processed and then t and chisquare tests were applied using SPSS 24.0 software. According to results it is determined that students feel themselves adequate in terms of educational internet use with respect to the average grade they got from scale. It is also determined that scores students got from scale don’t show a significant difference with respect to gender, grade level, average of academic achievement, graduated high school type and time spent at computer variables.
Bu çalışmanın hedefi, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımı özyeterlik inançlarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği bölümündeki öğrenciler arasından gönüllülük esas alınarak seçilen 59 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ ve Şahin (2009) tarafından geliştirilen “Eğitsel İnternet Kullanım Özyeterliği İnançları Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak çözümlenmiş, ardından ki kare ve t testi teknikleriyle analiz edilmiştir. Sonuçlara bakıldığında öğrencilerin ölçekten aldıkları puanlara göre eğitsel internet kullanımı açısından kendilerini yeterli gördükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı ortalaması, mezun olunan lise türü ve bilgisayar başında geçirilen süre değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2018 |
Submission Date | February 5, 2018 |
Acceptance Date | March 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 44 Issue: 44 |