Bu çalışmada, fen
bilimleri öğretmenlerinin bilimin doğasının öğretilmesi konusundaki, pedagojik
alan bilgilerine, uzun süreli mesleki gelişim programının etkisi
araştırılmıştır. Bu doğrultuda, bir yıl süreyle bilimin doğasının öğrenimi ve
öğretimi hakkında fen bilgisi öğretmenlerine eğitim verilmiştir. Ayrıca bilimin
doğasının öğretimiyle ilgili öğretim materyalleri geliştirilmiş ve projeye
katılan öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları süreç boyunca desteklenmiştir.
Çalışmada verileri, güz ve bahar olmak üzere iki sömestr süresince fen
bilimleri öğretmenlerinin bu öğretim materyallerini kullanımı sırasında sınıf
içi uygulamalarının video kaydına alınmasıyla elde edilmiştir. Video
kayıtlarının analizinde Herman, Clough ve Olson tarafından geliştirilen ve
küçük değişikliklerle adapte edilen Bilimin Doğası Sınıf Gözlemi ve Ürün Ölçeği
(Nature of Science Classroom Observation and Artifact Protocol, NOS-COP)
kullanılmıştır. NOS-COP doğrultusunda analiz edilen veriler nitel veri analizi
paket programıyla modeller üzerinde gösterilmiştir. Araştırmanın sonucunda,
uygulanan uzun süreli mesleki gelişim programına katılan fen bilimleri
öğretmenlerinin sınıf içi uygulamalarında bilimin doğasının öğretimiyle ilgili
pedagojik alan bilgilerinin süreç içerisinde olumlu yönde değiştiği tespit
edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin bilimin doğası görüşleriyle sınıf içi
uygulamaya transfer etme düzeyleri arasındaki ilişkinin tutarlı olmadığı ve bu
konuda sınıf içi uygulamalarında bazı önemli problemlerin olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
bilimin doğası pedagojik alan bilgisi sınıf içi uygulama profesyonel mesleki gelişim süreci fen bilimleri öğretmeni
The studies about classroom practices in Nature of Science
(NOS)-Professional Development (PD) contexts are considered scarce to detect
the problems caused by curriculum, textbook, teacher, classroom environment, cultural
differences and therefore more studies in different cultural contexts are
needed in this field. Thus, the effectiveness
of professional
development program on teachers’ classroom practices was investigated through video records and teachers’ reports on understanding
how NOS affects their classroom practices. The results show that the
relationship between teachers’ views about nature of science and their
practices is complex and not to impressionable, factors as gender, experience
about NOS or History of science (HOS) courses, academic degree, professional
experience, and the activity numbers. Moreover, explicit NOS instruction is
relatively more effective in increasing classroom practices and also NOS views.
professional development program nature of science pedagogical content knowledge classroom practices science teacher
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | August 29, 2018 |
Acceptance Date | September 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |