The aim
of this research is to investigate whether the inquiry-based learning in the
science education using the meta-analysis method have a significant effect on
higher level thinking skills of students. In this direction, 63 experimental
and quasi-experimental studies conducted from 2000 to 2016 year in Turkey on
the issue was investigated by meta-analysis. The effect sizes of each study
were calculated by the CMA (Comprehensive Meta-Analysis) program. The data are
interpreted according to random effects model. According to the findings
obtained from the study, it was determined that the inquiry-based learning
strategy in the science education has a positive effect on the higher level
thinking skills and an effect on the level of 0.666. The value of the effect
size was found to be significant with the Z test performed for
statistical significance (Z = 10.217, p = 0.000 <0.05). In addition to this,
studies included in the research; the type of skills examined, education level
and type of publication were made as moderator variables and their results were
analyzed. As a result of the moderator analysis, the types of skills examined
and the type of publication change the effect size on high-level thinking
skills; it was found that the education level did not change the effect size. Consequently
the effect size of these skills was 0.662, the effect size of education level
was 0.575 and the effect size of publication types was 0.573 in terms of the
effect on the higher level thinking skills of the inquiry-based learning
strategy. These values show that there is a meaningful relationship between
the variables.
Bu araştırmanın amacı, meta-analiz yöntemi kullanılarak
fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin üst düzey düşünme
becerileri üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını incelemektir. Bu
doğrultuda konuyla ilgili Türkiye’de 2000-2016 yılları arasında yapılmış olan
63 deneysel ve yarı deneysel çalışma meta-analiz yöntemiyle incelenmiştir. Her
çalışmanın etki büyüklükleri CMA (Comprehensive Meta-Analysis) programı ile
hesaplanmıştır. Veriler rastgele etkiler modeline göre yorumlanmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgulara göre fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme
stratejisinin üst düzey düşünme becerileri üzerinde genel olarak pozitif yönde
ve 0.666 düzeyinde etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. İstatistiksel anlamlılık
amacıyla yapılan Z testi ile etki büyüklüğü değerinin anlamlı olduğu görülmüştür
(Z=10.217; p=0.000<0.05). Bunun yanı sıra araştırmaya dâhil edilen
çalışmalar; incelenen beceri türleri, sınıf düzeyi ve yayın türüne göre
moderatör değişken olarak kullanılmış ve bunların sonuçları analiz edilmiştir. Moderatör
analizi sonucunda incelenen beceri türleri ve yayın türünün üst düzey düşünme
becerileri üzerindeki etki büyüklüğünü değiştirdiğini; sınıf düzeyinin etki
büyüklüğünü değiştirmediği görülmüştür. Bunun sonucunda, araştırmaya dayalı
öğrenme stratejisinin üst düzey düşünme becerileri üzerindeki etkisi bakımından
bu becerilerin etki büyüklüğü değeri 0.662, sınıf düzeyinin etki büyüklüğü
0.575 ve yayın türlerinin etki büyüklüğü 0.573 olarak bulunmuştur. Bu değerler
değişkenler arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2019 |
Submission Date | September 15, 2018 |
Acceptance Date | February 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 46 Issue: 46 |