In this study, it was aimed to determine the effect of STEM activities used in digital stories on the 21st century skills, digital literacy and awareness of Web 2.0 tools of primary school 4th graders. The research was designed according to the mixed method and conducted in an explanatory design. In the quantitative dimension of the research, a single group pre-test-post-test from the pre-experimental models was applied, and in the qualitative dimension, case study was preferred. 10-12 age group students’ digital literacy scale, Web 2.0 tools awareness scale, 21st century learning and innovation skills scale were used for quantitative data, and semi-structured interview form was used for qualitative data. In the study, 7 STEM activities developed within the scope of digital stories, focusing on the 4th grade science course outcomes, were implemented. As a result of the study, it was found that STEM activities positively affected students' 21st century skills and supported the development of their awareness of Web 2.0 tools. When the qualitative findings were analyzed, it was seen that it positively affected students' use of digital technology. It is thought and recommended that the activities used can be useful for teachers’ usage in their lessons and extracurricular times.
Bu araştırmada, dijital hikâyelerde kullanılan STEM etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerine, dijital okuryazarlıklarına ve Web 2.0 araçlarına yönelik farkındalıklarına etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma yönteme göre kurgulanmış olup, açıklayıcı desende yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda deneme öncesi modellerden tek grup ön test-son test uygulanmış, nitel boyutunda ise durum çalışması tercih edilmiştir. Nicel verilerin toplanmasında 10-12 yaş grubu öğrencileri için dijital okuryazarlık ölçeği, Web 2.0 araçlarına yönelik farkındalık ölçeği, 21. yüzyıl öğrenme ve yenilenme becerileri ölçeği, nitel veriler için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada dijital hikâyeler kapsamında 4. sınıf fen bilimleri dersi kazanımları odağında geliştirilen 7 STEM etkinliği uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda STEM etkinliklerinin, öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerini olumlu yönde etkilediği ve Web 2.0 araçlarına yönelik farkındalıklarının gelişimini desteklediği bulgularına ulaşılmıştır. Nitel bulgular incelendiğinde ise; öğrencilerin dijital teknoloji kullanımlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Kullanılan etkinliklerin öğretmenlerin derslerinde ve ders dışı zamanlarda kullanmalarının yararlı olabileceği düşünülmekte ve önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Science Education, STEM Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 5, 2024 |
Publication Date | May 15, 2024 |
Submission Date | September 5, 2023 |
Acceptance Date | January 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 61 |