This study aims to explore the secondary school 6-7-8. class students' views and opinions about how they see their music teachers’ expressions of the world and their effects in the classroom with the help of metaphors. The research is a qualitative study that aims to describe music teachers through metaphors. The world's knowledge and images are impacted by the music teacher and are adapted and adopted by students like those in this study. In this study, we have analyzed these methods. The study was comprised of 1463 students studying in Ağrı, Balıkesir, Batman, Çanakkale, Antalya, Denizli, Diyarbakır, Gaziantep, İstanbul, Kocaeli, and Malatya. By the end of this study, the music teacher guided students through family, music terms, musicians, instruments, and nine learning categories, including nature, sky, and feelings. Interpreting subjects such as the before mentioned and explaining musical terms could be a music teacher's role. The opinion of Junior high school students towards their music teacher is usually positive, so increasing the number of music lessons could increase children's willingness to attend school.
BBu çalışmanın amacı, ortaokul 6-7-8. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenlerini nasıl gördüklerine ilişkin görüş ve düşüncelerini metaforlar yardımıyla belirlemektir. Araştırma nitel yöntemle yapılmış, müzik öğretmenlerini metaforlar aracılığı ile betimlemeyi amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmaya katılan öğrencilerden, müzik öğretmenlerini neye benzettiklerini ortaya çıkarmak amacıyla "müzik öğretmenim ... gibidir; çünkü ...", kalıbını tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada, Ağrı, Balıkesir, Batman, Çanakkale, Antalya, Denizli, Diyarbakır, Gaziantep, İstanbul, Kocaeli, Malatya illerindeki ortaokullarda 5., 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören 1463 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırma sonunda öğrenciler, “aile, yol gösterici, müzik terimi, müzik insanı, enstrüman, gökyüzü, doğa, duygu, canlılar” olmak üzere 9 temada çok sayıda metafor üretmişlerdir. Metaforların doğa-canlılar, öğretmenlik mesleği ve müzikle ilgili terimlerde toplandığı söylenebilir. Ortaokul öğrencileri müzik öğretmenlerine ilişkin olumlu duygular içerisindedir, müzik derslerinin haftalık ders saatinin arttırılması öğrencilerin okullara daha istekli gitmelerine yol açacağından önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Submission Date | December 25, 2020 |
Acceptance Date | January 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 53 |