This study was conducted to determine academic procrastination and its affecting factors in students in Ph.D. in nursing programs. Students experience difficulties and stress in the doctor of philosophy (Ph.D.) in nursing programs. The study has a descriptive and cross-sectional design. Data collection was performed between April 2018 and January 2020 at Ph.D. in nursing programs (n= 91). The data collection tools utilized were general descriptive characteristics form and the Scale of Academic Procrastination (SAP). Data were collected online. The students had a low median score for academic procrastination (Xmedian=2.18; Range=2.74). It was determined that there was a significant difference between marital status and APBS score (p= 0.028). There was a significant difference on the SAP in terms of selecting a supervisor (p= 0.049), relationship with the supervisor (p= 0.003), time management (p= 0.009), feeling anxious (p= 0.000) and perfectionism (p= 0.034). As a result of the analysis, it was found that the Ph.D. in nursing students were married, did not choose their supervisors, had a weak relationship with their supervisors, had difficulty in time management, always felt anxious, and did not consider themselves academic self-efficacy and; were perfectionists.
Bu araştırma, hemşirelik doktora öğrencilerinin akademik erteleme davranışını belirlemek ve etkileyen faktörleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir araştırmadır. Kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan 91 hemşirelik doktora öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler online form ile toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak “Birey Tanılama Formu” ve “Akademik Erteleme Davranış Ölçeği (AEDÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, sayı, yüzde, medyan, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Anlamlılık değeri olarak p<0.05 alınmıştır. Hemşire doktora öğrencilerinde akademik erteleme davranışı “düşük düzeyde” olarak bulunmuştur (Xort= 2.18, Değişim aralığı= 2.74). Medeni durum ile AEDÖ puanı arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p= 0.028). Doktora eğitimine ilişkin danışmanını seçme (p= 0.049), danışmanı ile olan ilişki (p= 0.003), zaman yönetimi (p= 0.009), anksiyeteli hissetme (p= 0.000) ve mükemmeliyetçilik tutumu (p= 0.034) ile AEDÖ arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Analiz sonucunda hemşirelik doktora öğrencilerinin evli olması, danışmanını kendisinin seçmemesi, danışmanı ile olan ilişkisinin zayıf olması, zaman yönetiminde sıkıntı yaşaması, her zaman anksiyeteli hissetmesi, kendini akademik olarak yeterli görmemesi ve mükemmeliyetçi olması akademik erteleme davranışı göstermesine neden olduğu bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2023 |
Submission Date | March 8, 2022 |
Acceptance Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 57 |