This study, which aims to determine the level of primary school teachers' instructional knowledge of the four basic operations with natural numbers and to examine their instructional explanations, was conducted according to the sequential explanatory design, one of the mixed research methods. The mathematics teaching knowledge of primary school teachers was examined within the framework of content knowledge, student and content knowledge, instructional and content knowledge, and curricular knowledge components. In the quantitative part of the study, primary school teachers were administered a test on four operations with natural numbers, and in the qualitative part, clinical interviews were conducted with the identified teachers. The study was conducted with 70 primary school teachers with professional experience ranging from 1 to 30 years. The data were collected through an information form that included demographic information of the participants, a content knowledge test on teaching four operations with natural numbers, and clinical interviews. Data from the test were analyzed using the scoring rubric developed by the researchers. Data from the clinical interviews were subjected to descriptive content analysis. As a result of the research, primary school teachers showed the lowest performance in the instructional and content knowledge component and the most successful performance in the curriculum knowledge component. As a result of the findings, the deficiencies of primary school teachers regarding their pedagogical content and subject matter knowledge were identified and it was suggested that in order to overcome these deficiencies, learning environments should be provided for teachers to update and improve their theoretical and content teaching knowledge within the profession in cooperation with universities.
Primary school teachers Knowledge of mathematics teaching Four operations with natural numbers Instructional explanations
Sınıf öğretmenlerinin doğal sayılarla temel dört işleme ilişkin öğretme bilgilerinin seviyelerini belirlemeyi ve buna yönelik yaptıkları öğretimsel açıklamaları incelemeyi amaçlayan bu araştırma karma araştırma yöntemlerinden sıralı açıklayıcı desene göre yürütülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretim bilgileri; konu alan bilgisi, öğrenci ve içerik bilgisi, öğretim ve içerik bilgisi ve müfredat bilgisi bileşenleri kapsamında incelenmiştir. Araştırmanın nicel kısmında sınıf öğretmenlerine doğal sayılarla dört işlem alanına ilişkin test uygulanmış, nitel kısmında ise belirlenen öğretmenlerle klinik mülakatlar yapılmıştır. Araştırma, mesleki deneyimleri 1 ila 30 yıl arası olan 70 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri katılımcıların demografik bilgilerini içeren bilgi formu, doğal sayılarla dört işlem öğretimine ilişkin alan bilgisi testi ve klinik mülakatlar ile toplanmıştır. Testten elde edilen veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen değerlendirme rubriği ile analiz edilmiştir. Klinik mülakat verileri ise betimsel içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenleri en düşük performansı öğretim ve içerik bilgisi bileşeninde, en başarılı performansı ise müfredat bilgisi bileşeninde göstermişlerdir. Tespit edilen sonuçlar neticesinde sınıf öğretmenlerinin pedagojik alan ve konu alan bilgilerine ilişkin eksiklikleri belirlenmiş, bu eksikliklerin giderilmesi için üniversitelerle iş birliği yapılarak öğretmenlere, teorik ve alan öğretimi bilgilerini meslek içinde güncelleştirip geliştirebilecekleri öğrenme ortamlarının sağlanması gerektiği önerilmiştir.
Sınıf öğretmenleri Matematik öğretme bilgisi Doğal sayılarla dört işlem Öğretimsel açıklamalar
Etik Kurul Onay Formu dosyalarda sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 27, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | November 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2026 Issue: Erken Görünüm [Online First] |