Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF EMPLOYER BRAND ON THE WORKPLACE CHOİCE OF GENERATİON Z: A CASE OF HOTEL BUSİNESSES

Year 2021, , 181 - 195, 02.09.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.874189

Abstract

The main purpose of the study is to determine the effect of employer brand value on the choice of workp-lace within the scope of hospitality businesses. In this direction the employees' perception of value, career and development opportunities, corporate reputation, economic factors, working conditions, and social factors have been determined for the employer brand. The research was carried out with the employees of generation Z in hotel enterprises which affiliated to international and national hotel chains/groups in Antalya and Muğla regions. A questionnaire was applied to a total of 661 participants through face-to-face interviews. The data were analyzed with the LISREL program using confirmatory factor analysis in the structural equation model. As a result, the findings indicated that the factors that make up the employer brand affect the workplace choice of the Z generation employees in hospitality businesses.

References

  • Adler, H. & Ghiselli, R. (2015). The Importance of Compensation and Benefits on University Studens’ Perceptions of Organizations as Potential Employers, Journal of Mana-gement and Strategy, 6(1): 1-9.
  • Akat, İ. (1999). İşletme Yönetimi, İzmir, Barış Yayınları.
  • Ambler, T. & Barrow, S. (1996). The Employer Brand. Journal Of Brand Management, 4 (3), 185-206.
  • Anca, C., E. & Roderick, B. (2007). “The Influence Of Brand Image And Company Reputation Where Manufacturers Market To Small Firms: A Customer Value Perspective”, Industrial Marketing Journal, No: 36, 135-137.
  • Bejtkovský, J. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), 105-123.
  • Demir, M. (2011). İşgörenlerin Çalişma Yaşamı Kalitesi Algılamalarının Işte Kalma Niyeti ve İşe Devamsızlık ile İlişkisi. Ege Academic Review, 11(3), 453-464.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici Faktörlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Dalyan Örneği. Ege Academic Review, 10(3), 1041-1054.
  • Gehrels, S. (2019). Introducing Employer Branding: Potential for the Hospitality and Tou-rism Industry. In Employer Branding for the Hospitality and Tourism Industry: Finding and Keeping Talent. Emerald Publishing Limited.
  • Yaşar, E. & Demir, M. (2019a) İşveren Markasını Oluşturan Kariyer Değişkenlerinin Bireylerin Kariyer Planlamasına Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. The Third International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (Futo-urism 2019), 3(1), 518-523
  • Zyglidopoulos S. C. (2005). The Impact of Downsizing on Corporate Reputation, British Journal of Management, 16 (3), 11-25.

Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ

Year 2021, , 181 - 195, 02.09.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.874189

Abstract

Çalışmanın temel amacı konaklama işletmeleri kapsamında işveren markasının işgörenlerin işyeri seçi-mine etkisini belirlemektir. Bu doğrultuda işveren markası için değer algısı, kariyer ve gelişim olanakla-rı, kurumsal itibar, ekonomik unsurlar, çalışma koşulları ve sosyal unsurlar belirlenmiştir. Araştırma Antalya ve Muğla Bölgelerinde uluslararası ve ulusal otelcilik zincir/gruplarına bağlı otel işletmelerinde Z kuşağı işgörenleri ile gerçekleştirilmiştir. Yüz yüze görüşme yapılarak toplam 661 katılımcıya bir anket uygulanmıştır. Veriler yapısal eşitlik modelinde doğrulayıcı faktör analizleri kullanılarak LISREL programıyla analiz edilmiştir. Sonuç olarak ulaşılan bulgular işveren markasını oluşturan faktörlerin konaklama işletmelerinde Z kuşağındaki işgörenlerin işyeri seçimini etkilediğini ortaya çıkarmıştır

References

  • Adler, H. & Ghiselli, R. (2015). The Importance of Compensation and Benefits on University Studens’ Perceptions of Organizations as Potential Employers, Journal of Mana-gement and Strategy, 6(1): 1-9.
  • Akat, İ. (1999). İşletme Yönetimi, İzmir, Barış Yayınları.
  • Ambler, T. & Barrow, S. (1996). The Employer Brand. Journal Of Brand Management, 4 (3), 185-206.
  • Anca, C., E. & Roderick, B. (2007). “The Influence Of Brand Image And Company Reputation Where Manufacturers Market To Small Firms: A Customer Value Perspective”, Industrial Marketing Journal, No: 36, 135-137.
  • Bejtkovský, J. (2016). The Employees of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y and Generation Z in Selected Czech Corporations as Conceivers of Development and Competitiveness in their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), 105-123.
  • Demir, M. (2011). İşgörenlerin Çalişma Yaşamı Kalitesi Algılamalarının Işte Kalma Niyeti ve İşe Devamsızlık ile İlişkisi. Ege Academic Review, 11(3), 453-464.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici Faktörlerin Destinasyon Seçimine Etkisi: Dalyan Örneği. Ege Academic Review, 10(3), 1041-1054.
  • Gehrels, S. (2019). Introducing Employer Branding: Potential for the Hospitality and Tou-rism Industry. In Employer Branding for the Hospitality and Tourism Industry: Finding and Keeping Talent. Emerald Publishing Limited.
  • Yaşar, E. & Demir, M. (2019a) İşveren Markasını Oluşturan Kariyer Değişkenlerinin Bireylerin Kariyer Planlamasına Etkisi: Otel İşletmeleri Örneği. The Third International Congress on Future of Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability (Futo-urism 2019), 3(1), 518-523
  • Zyglidopoulos S. C. (2005). The Impact of Downsizing on Corporate Reputation, British Journal of Management, 16 (3), 11-25.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Emre Yaşar 0000-0003-1573-0930

Mahmut Demir 0000-0002-5878-2717

Publication Date September 2, 2021
Acceptance Date March 14, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Yaşar, E., & Demir, M. (2021). Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(46), 181-195. https://doi.org/10.30794/pausbed.874189
AMA Yaşar E, Demir M. Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. PAUSBED. September 2021;(46):181-195. doi:10.30794/pausbed.874189
Chicago Yaşar, Emre, and Mahmut Demir. “Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 46 (September 2021): 181-95. https://doi.org/10.30794/pausbed.874189.
EndNote Yaşar E, Demir M (September 1, 2021) Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 46 181–195.
IEEE E. Yaşar and M. Demir, “Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ”, PAUSBED, no. 46, pp. 181–195, September 2021, doi: 10.30794/pausbed.874189.
ISNAD Yaşar, Emre - Demir, Mahmut. “Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 46 (September 2021), 181-195. https://doi.org/10.30794/pausbed.874189.
JAMA Yaşar E, Demir M. Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. PAUSBED. 2021;:181–195.
MLA Yaşar, Emre and Mahmut Demir. “Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 46, 2021, pp. 181-95, doi:10.30794/pausbed.874189.
Vancouver Yaşar E, Demir M. Z KUŞAĞININ İŞYERİ SEÇİMİNDE İŞVEREN MARKASININ ETKİSİ: OTEL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. PAUSBED. 2021(46):181-95.