Değerleri
toplumda kalıcı hale getirmenin, güzel insan yetiştirmenin ve toplumu eğitmenin
en iyi yolu temel kodları çocukluktan itibaren bireye benimsetmektir. Kurgusal nitelikli çocuk edebiyatı yapıtları zengin ortam
hazırlayıcılar olarak bilgi görgü aktarımı, duyarlılık aşılama bakımından
işlevseldir.
Bu kitaplar olumlu söylem ve davranışlardan
örnekler sunarak iyi, doğru ve güzele yönlendirme; olumsuzluk taşıyanlardan
kaçındırma adına yararlı birer araçtır. Yazınsal
anlatılarda, anlatıcının aktardığı bir öykünün gerisinde ağırlıklı olarak iyi
ve kötü, haklı ve haksız, adaletli ve adaletsiz, yaşam ve ölüm vb. karşıtlıklar
çevresinde odaklanan bir anlayış, bir değerler dizgesi saklıdır. Bu bağlamda
yazınsal anlatılarda söz konusu olan, değerler dünyasına ilişkin görüşler
toplamıdır (Aktulum, 2017). Bu düşünceden yola çıkarak çalışmada Emin
Özdemir’in kurgusal nitelikli çocuk kitaplarını değerler eğitimi bağlamında
incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden
doküman incelemesi kullanılmıştır. Değerlerin belirlenmesinde Türkçe Dersi
Taslak Öğretim Programı’nda (2017) ve Nevzat Tarhan’ın Güzel İnsan Modeli adlı
kitabında belirtilen sınıflandırma esas alınmıştır. İncelemenin veri kaynağını
Emin Özdemir’in Bizler Büyüyünce, Mutlukent’in Yöneticisi, Ölümsüzlük Gezegeni,
Yalnızlığı Seven Kırlangıç ve
Yarışmalar Kenti adlı yapıtları oluşturmaktadır. Türkçe Dersi Taslak Öğretim
Programı’nda 33, Güzel İnsan Modeli kitabında 23 değer bulunmaktadır. 12 değer
her iki metinde de geçtiği için toplamdan çıkarılmıştır. Yapıtlar 44 değere
göre incelenmiştir. Emin Özdemir’in yapıtlarında en çok yer alan değerlerin
sırasıyla sevgi (166), arkadaşlık (97) ve yardımlaşma (40) olduğu
bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 13, 2018 |
Acceptance Date | September 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 31 |