Cultural tourism contributes to the development of a region's tourism industry and the development of the region. Malatya's historical and cultural riches combine with the traditional lifestyle and offer various experiences to visitors. The main purpose of the study is to reveal and understand the cultural tourism potential of Malatya and the importance of Arslantepe Mound in cultural tourism. In this regard, data on Malatya's cultural tourism potential was collected using the interview technique, one of the qualitative research methods. A semi-structured interview form was used during the data collection phase. In this context, face-to-face interviews were held with public sector tourism employees in the province between December 2022 and May 2023. The data obtained was subjected to content analysis and a total of 12 main themes, 51 sub-themes and 97 codes were created. From the research findings, it has been concluded that although Malatya has a high cultural tourism potential, promotional and marketing activities are not effective, Arslantepe Mound has not been transformed into the attraction destination it deserves, and the tourism infrastructure is inadequate under current conditions. In addition, it is predicted that if the deficiencies are eliminated, the cultural values of Malatya will provide more benefit to the tourism field and Arslantepe Mound will turn into a brand destination.
Kültür turizmi bir bölgenin turizm endüstrisinin gelişimine ve bölgenin kalkınmasına katkıda bulunur. Malatya'nın tarihi ve kültürel zenginlikleri geleneksel yaşam tarzıyla birleşerek ziyaretçilere çeşitli deneyimler sunmaktadır. Çalışmanın temel amacı, Malatya’nın kültür turizmi potansiyelinin ve kültür turizmi içerisinde Arslantepe Höyüğü ’nün öneminin ortaya konması, anlaşılmasıdır. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak Malatya’nın kültür turizmi potansiyeline ilişkin veri toplanmıştır. Veri toplama aşamasında da yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bu bağlamda Aralık 2022 – Mayıs 2023 tarihleri arasında ildeki kamu sektörü turizm çalışanlarıyla yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve toplam 12 ana tema, 51 alt tema ve 97 kod oluşturulmuştur. Araştırma bulgularından Malatya’nın kültür turizmi potansiyelinin yüksek olmasına karşın tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin etkili olmadığı, Arslantepe Höyüğü ‘nün hak ettiği cazibe destinasyonuna dönüştürülemediği ve turizm altyapısının mevcut koşullarda yetersiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca eksikliklerin giderilmesi halinde Malatya’nın sahip olduğu kültürel değerlerin turizm alanına daha fazla fayda sağlayacağı ve Arslantepe Höyüğü ‘nün marka destinasyona dönüşeceği öngörüsü elde edilmiştir.
Etik kurul raporu sisteme yüklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Intercultural Communication, Marketing (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2024 |
Publication Date | May 16, 2024 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | April 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 62 |