Research Article
BibTex RIS Cite

CULTURAL TOURISM AND HIDDEN TREASURE OF MALATYA: ARSLANTEPE MOUND

Year 2024, Issue: 62, 209 - 226, 16.05.2024
https://doi.org/10.30794/pausbed.1430182

Abstract

Cultural tourism contributes to the development of a region's tourism industry and the development of the region. Malatya's historical and cultural riches combine with the traditional lifestyle and offer various experiences to visitors. The main purpose of the study is to reveal and understand the cultural tourism potential of Malatya and the importance of Arslantepe Mound in cultural tourism. In this regard, data on Malatya's cultural tourism potential was collected using the interview technique, one of the qualitative research methods. A semi-structured interview form was used during the data collection phase. In this context, face-to-face interviews were held with public sector tourism employees in the province between December 2022 and May 2023. The data obtained was subjected to content analysis and a total of 12 main themes, 51 sub-themes and 97 codes were created. From the research findings, it has been concluded that although Malatya has a high cultural tourism potential, promotional and marketing activities are not effective, Arslantepe Mound has not been transformed into the attraction destination it deserves, and the tourism infrastructure is inadequate under current conditions. In addition, it is predicted that if the deficiencies are eliminated, the cultural values of Malatya will provide more benefit to the tourism field and Arslantepe Mound will turn into a brand destination.

References

  • Akbulut, G Artvinli, E. (2011), Effects of Turkish Railway Museums On Cultural Tourism, Procedia Social and Behavioral Sciences, 19, 131–138.
  • Azat, C. (2022). Amasya Höyüklerinin Kültür Turizmi Açısından İncelenmesi Ve Turistik Ürün Olarak Değerlendirilmesi: Oluz Höyük Örneği. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel Araştırmacılar İçin 30 Temel Beceri. (H. Özcan, Çev.). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri, çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. (Siyasal Kitabevi, Ankara).
  • Dönmez, Y., & Kocakaya, E. (2022). Kültür Turizmi Kapsamında Geleneksel El Sanatlarının Turizme Olan Etkileri: Amasra Örneği. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 103-121.
  • Dworkin, S. L. (2012). Sample Size Policy For Qualitative Studies Using In-Depth Interviews. Archives of Sexual Behavior, 42, 1319-1320.
  • Er, Ö., & Bardakoğlu, Ö. (2016). Kültürel Mirasın Sürdürülebilir Turizm Ürünü Çeşidi Olarak Değerlendirilmesi: Edirne Örneği. İşletme Fakültesi Dergisi, 17(2), 95-111.
  • Frangipane, M. (2001). The Transition Between Two Opposing Forms of Power at Arslantepe (Malatya) at the Beginning of the 3rd Millennium. Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, 4, 1-24.
  • Gök,A., & Tuna, H. (2013). Turizm Pazarlaması Açısından Malatya İlinin Potansiyelinin Belirlenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013(1), 1-11.
  • Gül, M., & Gül, K. (2017). Özel Müzelerin Kültür Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi: Balıkesir Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(4), 52-65.
  • Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı Ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1):99-120.
  • İslâmoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Karapınar, E., & Barakazı, M. (2017). Kültürel Miras Turizminin Sürdürülebilir Turizm Açısından Değerlendirilmesi: Göbeklitepe Ören Yeri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 5-18.
  • Karataş, İ. A. (2018). Malatya’nın Turizm Potansiyelinin Ortaya Çıkarılmasına Yönelik Algılar. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1) , 91-103.
  • Kuo, H. P., & Wu, K. L. (2013). The Potential of Cultural Heritage Tourism To Promote Sustainable Urban Development: The case of Tainan City. In Applied Mechanics and Materials, 446-450). Trans Tech Publications Ltd.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Arslantepe Höyüğü hakkında, (https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-291002/arslantepe-hoyugu-malatya.html) (Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • Kürkçüoğlu, S., & Erkol, G. (2013). Şanlıurfa Kültür ve İnanç Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Uluslararası İnanç Turizmi ve Hoşgörü Konferansı, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. 795-813.
  • Malatya Valiliği, Arslantepe Ören Yeri Açık Hava Müzesi ve Arslantepe Höyüğü, (http://www.malatya.gov.tr/arslantepe-hoyugu) (Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • Marshall, B., Cardon, P., Poddar, A. ve Fontenot, R. (2013). Does Sample Size Matter in Qualitative Research? : A Review of Qualitative Interviews in IS Research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), 11-22.
  • Merriam SB (2018) Nitel Araştırma, çev. Selahattin Turan. (Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
  • Öztürk, Y., & Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Alternatif Turizm Faaliyetleri Üzerine Teorik Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, 2.
  • Qu, S. Q., & Dumay, J. (2011). The Qualitative Research İnterview. Qualitative Research İn Accounting & Management, 8(3), 238-264.
  • Saarinen, J., Moswete, N. ve Monare, M. (2014). Cultural Tourism: New Opportunities For Diversfying The Tourism İndustry In Botswana. Bulletin of Geography. Socio–economic Series No. 26, 7-18.
  • Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (2021). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Sezer, İ. (2017). Kültür Turizmi Olanaklarının Değerlendirilmesi: Şebinkarahisar İlçesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (59), 37-60.
  • Stratan, A., Perciun, R., & Gribincea, C. (2015). Moldova Cumhuriyeti'nde Turistler Arasında Kültürel Tüketim Yoluyla Kültür Turizmi Potansiyellerinin Belirlenmesi. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 188, 116-121.
  • Topaloğlu, A. (2022). Anamur'un Kültür Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Uspanova, B. (2017). Kazakistan’ın Turizm Potansiyeli ve Geliştirilebilir Turizm Çeşidi Olarak Kültür Turizminin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • World Heritage Centre, Arslantepe Höyüğü UNESCO süreci, (https://whc.unesco.org/en/list/1622/) (Erişim Tarihi: 07.01.2023).
  • Woyo, E., & Woyo, E. (2018). Towards The Development Of Cultural Tourism As An Alternative For Tourism Growth İn Northern Zimbabwe. Journal Of Cultural Heritage Management And Sustainable Development, 9(1), 74-92.
  • Yıldırım Saçılık, M. & Toptaş, A. (2017). Kültür Turizmi ve Etkileri Konusunda Turizm Öğrencilerinin Algılarının Belirlenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 4 (2) , 107-119.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Zadel, Z. Ve Bogdan, S. (2013). Kültür Turizminin Ekonomik Etkisi. UTMS Ekonomi Dergisi, 4 (3), 355-366.

KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ

Year 2024, Issue: 62, 209 - 226, 16.05.2024
https://doi.org/10.30794/pausbed.1430182

Abstract

Kültür turizmi bir bölgenin turizm endüstrisinin gelişimine ve bölgenin kalkınmasına katkıda bulunur. Malatya'nın tarihi ve kültürel zenginlikleri geleneksel yaşam tarzıyla birleşerek ziyaretçilere çeşitli deneyimler sunmaktadır. Çalışmanın temel amacı, Malatya’nın kültür turizmi potansiyelinin ve kültür turizmi içerisinde Arslantepe Höyüğü ’nün öneminin ortaya konması, anlaşılmasıdır. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak Malatya’nın kültür turizmi potansiyeline ilişkin veri toplanmıştır. Veri toplama aşamasında da yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bu bağlamda Aralık 2022 – Mayıs 2023 tarihleri arasında ildeki kamu sektörü turizm çalışanlarıyla yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve toplam 12 ana tema, 51 alt tema ve 97 kod oluşturulmuştur. Araştırma bulgularından Malatya’nın kültür turizmi potansiyelinin yüksek olmasına karşın tanıtım ve pazarlama faaliyetlerinin etkili olmadığı, Arslantepe Höyüğü ‘nün hak ettiği cazibe destinasyonuna dönüştürülemediği ve turizm altyapısının mevcut koşullarda yetersiz olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca eksikliklerin giderilmesi halinde Malatya’nın sahip olduğu kültürel değerlerin turizm alanına daha fazla fayda sağlayacağı ve Arslantepe Höyüğü ‘nün marka destinasyona dönüşeceği öngörüsü elde edilmiştir.

Ethical Statement

Etik kurul raporu sisteme yüklenmiştir.

References

  • Akbulut, G Artvinli, E. (2011), Effects of Turkish Railway Museums On Cultural Tourism, Procedia Social and Behavioral Sciences, 19, 131–138.
  • Azat, C. (2022). Amasya Höyüklerinin Kültür Turizmi Açısından İncelenmesi Ve Turistik Ürün Olarak Değerlendirilmesi: Oluz Höyük Örneği. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel Araştırmacılar İçin 30 Temel Beceri. (H. Özcan, Çev.). Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Creswell, J.W. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri, çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. (Siyasal Kitabevi, Ankara).
  • Dönmez, Y., & Kocakaya, E. (2022). Kültür Turizmi Kapsamında Geleneksel El Sanatlarının Turizme Olan Etkileri: Amasra Örneği. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 103-121.
  • Dworkin, S. L. (2012). Sample Size Policy For Qualitative Studies Using In-Depth Interviews. Archives of Sexual Behavior, 42, 1319-1320.
  • Er, Ö., & Bardakoğlu, Ö. (2016). Kültürel Mirasın Sürdürülebilir Turizm Ürünü Çeşidi Olarak Değerlendirilmesi: Edirne Örneği. İşletme Fakültesi Dergisi, 17(2), 95-111.
  • Frangipane, M. (2001). The Transition Between Two Opposing Forms of Power at Arslantepe (Malatya) at the Beginning of the 3rd Millennium. Türkiye Bilimler Akademisi Arkeoloji Dergisi, 4, 1-24.
  • Gök,A., & Tuna, H. (2013). Turizm Pazarlaması Açısından Malatya İlinin Potansiyelinin Belirlenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013(1), 1-11.
  • Gül, M., & Gül, K. (2017). Özel Müzelerin Kültür Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi: Balıkesir Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(4), 52-65.
  • Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı Ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1):99-120.
  • İslâmoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Karapınar, E., & Barakazı, M. (2017). Kültürel Miras Turizminin Sürdürülebilir Turizm Açısından Değerlendirilmesi: Göbeklitepe Ören Yeri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 5-18.
  • Karataş, İ. A. (2018). Malatya’nın Turizm Potansiyelinin Ortaya Çıkarılmasına Yönelik Algılar. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1) , 91-103.
  • Kuo, H. P., & Wu, K. L. (2013). The Potential of Cultural Heritage Tourism To Promote Sustainable Urban Development: The case of Tainan City. In Applied Mechanics and Materials, 446-450). Trans Tech Publications Ltd.
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Arslantepe Höyüğü hakkında, (https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-291002/arslantepe-hoyugu-malatya.html) (Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • Kürkçüoğlu, S., & Erkol, G. (2013). Şanlıurfa Kültür ve İnanç Turizm Potansiyelinin Değerlendirilmesi. Uluslararası İnanç Turizmi ve Hoşgörü Konferansı, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. 795-813.
  • Malatya Valiliği, Arslantepe Ören Yeri Açık Hava Müzesi ve Arslantepe Höyüğü, (http://www.malatya.gov.tr/arslantepe-hoyugu) (Erişim Tarihi: 01.10.2022).
  • Marshall, B., Cardon, P., Poddar, A. ve Fontenot, R. (2013). Does Sample Size Matter in Qualitative Research? : A Review of Qualitative Interviews in IS Research. Journal of Computer Information Systems, 54(1), 11-22.
  • Merriam SB (2018) Nitel Araştırma, çev. Selahattin Turan. (Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
  • Öztürk, Y., & Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Alternatif Turizm Faaliyetleri Üzerine Teorik Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, 2.
  • Qu, S. Q., & Dumay, J. (2011). The Qualitative Research İnterview. Qualitative Research İn Accounting & Management, 8(3), 238-264.
  • Saarinen, J., Moswete, N. ve Monare, M. (2014). Cultural Tourism: New Opportunities For Diversfying The Tourism İndustry In Botswana. Bulletin of Geography. Socio–economic Series No. 26, 7-18.
  • Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (2021). Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Sezer, İ. (2017). Kültür Turizmi Olanaklarının Değerlendirilmesi: Şebinkarahisar İlçesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (59), 37-60.
  • Stratan, A., Perciun, R., & Gribincea, C. (2015). Moldova Cumhuriyeti'nde Turistler Arasında Kültürel Tüketim Yoluyla Kültür Turizmi Potansiyellerinin Belirlenmesi. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 188, 116-121.
  • Topaloğlu, A. (2022). Anamur'un Kültür Turizmi Potansiyeli Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Uspanova, B. (2017). Kazakistan’ın Turizm Potansiyeli ve Geliştirilebilir Turizm Çeşidi Olarak Kültür Turizminin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • World Heritage Centre, Arslantepe Höyüğü UNESCO süreci, (https://whc.unesco.org/en/list/1622/) (Erişim Tarihi: 07.01.2023).
  • Woyo, E., & Woyo, E. (2018). Towards The Development Of Cultural Tourism As An Alternative For Tourism Growth İn Northern Zimbabwe. Journal Of Cultural Heritage Management And Sustainable Development, 9(1), 74-92.
  • Yıldırım Saçılık, M. & Toptaş, A. (2017). Kültür Turizmi ve Etkileri Konusunda Turizm Öğrencilerinin Algılarının Belirlenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 4 (2) , 107-119.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Zadel, Z. Ve Bogdan, S. (2013). Kültür Turizminin Ekonomik Etkisi. UTMS Ekonomi Dergisi, 4 (3), 355-366.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Intercultural Communication, Marketing (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Nalan Işık 0000-0002-3072-649X

Kübra Nur Sevim 0000-0002-8378-9873

Early Pub Date May 16, 2024
Publication Date May 16, 2024
Submission Date February 1, 2024
Acceptance Date April 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 62

Cite

APA Işık, N., & Sevim, K. N. (2024). KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(62), 209-226. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430182
AMA Işık N, Sevim KN. KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ. PAUSBED. May 2024;(62):209-226. doi:10.30794/pausbed.1430182
Chicago Işık, Nalan, and Kübra Nur Sevim. “KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 62 (May 2024): 209-26. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430182.
EndNote Işık N, Sevim KN (May 1, 2024) KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 62 209–226.
IEEE N. Işık and K. N. Sevim, “KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ”, PAUSBED, no. 62, pp. 209–226, May 2024, doi: 10.30794/pausbed.1430182.
ISNAD Işık, Nalan - Sevim, Kübra Nur. “KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 62 (May 2024), 209-226. https://doi.org/10.30794/pausbed.1430182.
JAMA Işık N, Sevim KN. KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ. PAUSBED. 2024;:209–226.
MLA Işık, Nalan and Kübra Nur Sevim. “KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 62, 2024, pp. 209-26, doi:10.30794/pausbed.1430182.
Vancouver Işık N, Sevim KN. KÜLTÜR TURİZMİ VE MALATYA’NIN SAKLI HAZİNESİ: ARSLANTEPE HÖYÜĞÜ. PAUSBED. 2024(62):209-26.