19. yüzyıl Avrupa ülkelerinde yaşanan romantizm akımı, teknolojik gelişmeler, ulusal kimliklerin önem kazanması, müzik eğitimi ve yayıncılığının artması, müziğin kültürler arasındaki etkileşimini artırmış ve kendine has ulusal kimliklerine bürünmüş birbirine benzer türlerin farklı yerlerde yaygınlaşmasına sebebiyet vermiştir. Bu türlerden biri de Alman kültüründe yer alan lied geleneğidir. Lied, Almanca “şarkı” demektir. Ancak kelimenin tek başına taşıdığı anlam onu türler ve biçimler arasında farklı bir kategoriye koymak yerine yalnızca vokal müzik türü içerisinde konumlandırmaya yetebilmektedir. Oysaki lied geleneği kendi başına bir tür olmaktan öteye geçmiş, Akkılıç (2010) örneğinde de görüldüğü gibi, insanların ondan “lied sanatı” olarak bahsetmeye başlanmasıyla da neredeyse başlı başına bir sanat olma iddiasını bile üstlenmiştir. Mélodie ise Lied geleneğinin Fransa’ya gelmesiyle ortaya çıkmış ve onun kadar başarıya ulaşmış farklı bir türdür. Ancak her iki türün birbirine olan benzer yanları, onları iki farklı kategoride değerlendirmeyi zorlaştırmaktadır. Bununla birlikte, iki tür arasındaki ayrımın iyi belirlenebilmesi için aralarındaki benzerliklerin de iyi belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada Lied türünün mélodie türü ile aralarındaki benzerlikleri ve farklılıkları üzerinde durulmuştur. Çalışma süresince veriler ilgili literatürün taranmasıyla elde edilmiş ve her iki türden birer örnek seçilerek karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilip yorumlanması sonucunda her iki tür arasındaki müzikal anlamın birbirine yakınlığını görülmüş ve bu yakınlığa bir ayrım katkısı getirebilmek için müzikal açıdan farklı olanın ne olduğu sorusu düşünülmüştür. Bu soruya yanıt aranırken, yapılan literatür taraması ve analizler, her iki tür arasındaki en önemli müzikal farkın Alman lied türünün dramatik yönü olduğunu göstermiştir. Çalışmada yer alan örnek eserler, ‘dramatik’ kelimesinin taşıdığı tiyatral anlam göz önünde bulundurularak incelendiğinde, bu iki tür arasındaki kavram kargaşasının önemli ölçüde azalacağı düşünülmektedir.
The Romanticism movement experienced in 19th century European countries, technological developments, the importance of national identities, the increase in music education and publishing increased the interaction between cultures and caused similar genres that took on their own national identities to become widespread in different places. One of these genres is the lied tradition in German culture. Lied means “song” in German. However, the meaning of the word alone is enough to place it only within the vocal music genre, rather than placing it in a different category among genres and forms. However, the lied tradition has gone beyond being a genre in its own right, and as can be seen in the example of Akkılıç (2010), it has almost taken on the claim of being an art form in its own right when people started to refer to it as “lied art”. Mélodie, on the other hand, is a different genre that emerged with the Lied tradition coming to France and has achieved as much success as it. However, the similarities of both genres make it difficult to evaluate them in two different categories. However, in order to distinguish between the two genres well, the similarities between them must also be well determined. This study focuses on the similarities and differences between the Lied genre and the mélodie genre. During the study, the data was obtained by scanning the relevant literature and a comparative analysis was made by selecting one example from each genre. As a result of the evaluation and interpretation of the obtained data, the closeness of the musical meaning between the two genres was seen and the question of what is musically different was considered in order to contribute to this closeness. While searching for an answer to this question, the literature review and analyses conducted showed that the most important musical difference between the two genres is the dramatic aspect of the German lied genre. When the sample works in the study are examined by considering the theatrical meaning carried by the word ‘dramatic’, it is thought that the conceptual confusion between these two genres will be significantly reduced.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Theories of Music |
Journal Section | Collection |
Authors | |
Early Pub Date | November 21, 2024 |
Publication Date | November 21, 2024 |
Submission Date | May 1, 2024 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 65 |