BibTex RIS Cite

Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi

Year 2015, Volume: 5 Issue: 5 - Volume: 5 Issue: 5, 549 - 568, 14.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, doktora öğrencilerinin deneyimledikleri ilk nitel araştırma sürecini ve oluşturmaya çalıştıkları nitel araştırmacı kimliklerini yansıtıcı günlükler aracılığıyla anlamaya çalışmaktır. Araştırma analitik araştırma modelindedir. Araştırma verileri 2008-2014 yılları arasında nitel araştırma yöntemleri derslerinde doktora öğrencilerinin yazmış olduğu 60 araştırmacı günlüğünden ölçüt örnekleme yapılarak seçilen 25 günlükten elde edilmiştir. Araştırma verilerine içerik analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda “nitel araştırmacı olmak” kategorisi altında, “deneyimlerimden öğrendim”, “araştırmacı kimliğimi keşfettim” ve “kendimi keşfettim” temaları ortaya çıkmıştır. Deneyimlerimden öğrendim teması, “hatalarımdan öğrendim”, “okudum-yaptım-yansıttım” ve “nitel araştırmacı olmadığımı öğrendim” alt-temalarını içermektedir. Araştırmacı kimliğimi keşfettim teması, “açık görüşlü olmalıyım”, “anlamaya çalışmalıyım” ve “sabırlı olmalıyım” alt temalarından oluşmaktadır. Kendimi keşfettim teması, “önyargılarımı fark ettim”, “kendimi eleştirmeyi öğrendim” ve “yeteneklerimin sınırlarını gördüm” alt temalarından meydana gelmektedir. Doktora öğrencilerinin araştırma deneyimlerini anlamada araştırmacı günlüklerinin işlevsel bir araç olduğu ortaya çıkmıştır. Bu nedenle, doktora öğrencilerinin araştırma süreçlerinde günlük yazmaları teşvik edilebilir.

References

  • Ajello, T. (2000). Science journals: Writing, drawing and learning. Teaching Pre K-8, 30(5), 56-57.
  • Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (1993). Teachers investigate their work. London: Routledge.
  • Andrusyszyn, M., & Davie, L. (1997). Reflection as a design tool in computer mediated education. Proceedings of the Distance Education Conference. San Antonio: Texas A & M University. Retrieved March 10, 2015, from http://tortoise.oise.utoronto.ca/~ldavie/reflect.html
  • Baxter, G. P., Bass, K. M., & Glaser, R. (2001). Notebook writing in three fifth-grade science classrooms. The Elementary School Journal, 102(2), 123-140.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk yükseköğretiminde araştırma eğitimi. Unpublished doctorate dissertation. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 18, 257-269.
  • Connor-Greene, P. A. (2000). Making connections: Evaluating the effectiveness of journal writing in enhancing student learning. Teaching of Psychology, 27(1), 44-46.
  • Cotner, T. L., Intrator, S., Keleman, M., & Sato, M. (2000). What graduate students say about their preparation for doing qualitative dissertations: A pilot study. In getting good at qualitative research. Symposium conducted at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana. Retrieved March 10, 2015, from http://www.stanford.edu/ group/QDA/00pilot.pdf
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Doyran, F. (2013). Reflective journal writing on the way to becoming teachers. Cypriot Journal of educational Sciences, 8(1), 160-168.
  • Engin, M. (2011). Research diary: A tool for scaffolding. International journal of Qualitative Methods, 10(3), 296-306.
  • Galili, S. (2014). Cooperative learning by teacher trainers as a tool for improving teacher training in heterogeneous elementary school track classes. American Journal of Educational Research, 2(8), 568- 576.
  • Ger, G. (2009). Tüketici araştırmalarında nitel yöntemler kullanmanın incelikleri ve zorlukları. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Hughes, I. (1996). How to keep a research diary. Action Research Electronic Reader. Retrieved March 10, 2015, from http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rdiary.html.
  • Henter, R., & Indreica, E. S. (2014). Reflective journal writing as a metacognitve tool. In AFASES International Conference. Retrieved March 10, 2015, from http://http://213.177.9.66/ro/afases/ 2014/socio/henter_indreica.pdf
  • Karaırmak, Ö., & Aydın, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşım: Çağdaş psikolojik danışma anlayışını ve uygulamalarını biçimlendiren bir güç. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, III(27), 91-108.
  • Karasar, N. (1993). Araştırma kültürü: Türk araştırma bilim, teknoloji ve eğitim politikalarının kanayan yarası. In 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler II (pp. 69-78). Ankara.
  • Khales, B. M. (2015). The power of reflective writing for early childhood teachers in Palestine. World Journal of Education, 5(1), 94-101.
  • Li, S., & Seale, C. (2007). Managing criticism in Ph.D. supervision: A qualitative case study. Studies in Higher Education, 32(4), 511–526.
  • McMillan, J.H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Mehra, B. (2002). Bias in qualitative research: Voices from an online classroom. The Qualitative Report, 7(1). Retrieved March 10, 2015 from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-1/mehra.html
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. (7. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmen, Z. M. (2010). Bir lisansüstü öğrencisinin telekonferans ve uzaktan eğitim uygulamaları dersindeki deneyimleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(2), 217-232.
  • Öztemel, E. (2013). Yükseköğretim kurumlarında araştırma ve inovasyon kültürünün oluşturulması. Yükseköğretim Dergisi, 3(1), 22-29.
  • Pietersen, C. (2002). Research as a learning experience: A phenomenological explication. The Qualitative Report, 7(2). Retrieved March 10, 2015, from (http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-2/pietersen.html)
  • Ruiz-Primo, M. A., Li, M., & Shavelson, R. J. (2001). Looking into students' science notebooks: What do teachers do with them? National Center for Research on Evaluation and Student Testing. Retrieved March 10, 2015 from http://www.stanford.edu/dept/SUSE/SEAL/Reports_Papers/Reports%20PDF/ Cresst2001No2.pdf
  • Saban, A. (2007). Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma metodolojisine ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 469-485.
  • The Council of Higher Education. (2010). National qualifications framework for higher education in Turkey. Retrieved September 10, 2015, from www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=35
  • Turk, K. (2015). Parents’ beliefs and attitudes about a play curriculum. Unpublished Doctoral Dissertation. Kent State Univeristy College and Graduate School of Education, USA.
  • Wang, F. (2013). Challenges of learning to write qualitative research: students’ voices. International Journal of Qualitative Methods, 12, 638-651.
  • Woll, H. (2013). Process diary as methodological approach in longitudinal phenomenological research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 13(2), 1-11.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Ed.). Ankara: Seckin.

Investigation of PhD Students’ Initial Qualitative Research Experiences via Their Diaries

Year 2015, Volume: 5 Issue: 5 - Volume: 5 Issue: 5, 549 - 568, 14.07.2016

Abstract

The aim of this study is to understand initial qualitative research experience and the qualitative researcher identities they try to build via diaries they reflect. This research is a analytical research model. Research data were obtained 25 diaries which were selected by criterion sampling from 60 doctoral students’ diaries that they wrote in qualitative research methods course between the years 2008 and 2014. Content analysis was applied to the data. As a result of the analysis, “becoming a qualitative researcher” category which consists of “I learned from my experiences”, “I discovered my researcher identity”, and “I discovered myself” have emerged. I learned from my experiences themes that compose “I learned from my mistakes”, “I read, implemented, reflected”, and found out that “I realized that I wasn’t a qualitative researcher.” I discovered my researcher identity theme includes subthemes such as “I should be open-minded”, “I should try to understand”, and “I should be patient.” I discovered myself theme consists of subthemes such as “I realized my prejudices”, “I learned criticizing myself”, and “I saw the limits of my abilities.” It has emerged that researcher diaries are functional tools to understand the research experiences of PhD students. Therefore, doctoral students can be encouraged to write diaries in the research process.

References

  • Ajello, T. (2000). Science journals: Writing, drawing and learning. Teaching Pre K-8, 30(5), 56-57.
  • Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (1993). Teachers investigate their work. London: Routledge.
  • Andrusyszyn, M., & Davie, L. (1997). Reflection as a design tool in computer mediated education. Proceedings of the Distance Education Conference. San Antonio: Texas A & M University. Retrieved March 10, 2015, from http://tortoise.oise.utoronto.ca/~ldavie/reflect.html
  • Baxter, G. P., Bass, K. M., & Glaser, R. (2001). Notebook writing in three fifth-grade science classrooms. The Elementary School Journal, 102(2), 123-140.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk yükseköğretiminde araştırma eğitimi. Unpublished doctorate dissertation. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 18, 257-269.
  • Connor-Greene, P. A. (2000). Making connections: Evaluating the effectiveness of journal writing in enhancing student learning. Teaching of Psychology, 27(1), 44-46.
  • Cotner, T. L., Intrator, S., Keleman, M., & Sato, M. (2000). What graduate students say about their preparation for doing qualitative dissertations: A pilot study. In getting good at qualitative research. Symposium conducted at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana. Retrieved March 10, 2015, from http://www.stanford.edu/ group/QDA/00pilot.pdf
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Doyran, F. (2013). Reflective journal writing on the way to becoming teachers. Cypriot Journal of educational Sciences, 8(1), 160-168.
  • Engin, M. (2011). Research diary: A tool for scaffolding. International journal of Qualitative Methods, 10(3), 296-306.
  • Galili, S. (2014). Cooperative learning by teacher trainers as a tool for improving teacher training in heterogeneous elementary school track classes. American Journal of Educational Research, 2(8), 568- 576.
  • Ger, G. (2009). Tüketici araştırmalarında nitel yöntemler kullanmanın incelikleri ve zorlukları. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Hughes, I. (1996). How to keep a research diary. Action Research Electronic Reader. Retrieved March 10, 2015, from http://www.scu.edu.au/schools/gcm/ar/arr/arow/rdiary.html.
  • Henter, R., & Indreica, E. S. (2014). Reflective journal writing as a metacognitve tool. In AFASES International Conference. Retrieved March 10, 2015, from http://http://213.177.9.66/ro/afases/ 2014/socio/henter_indreica.pdf
  • Karaırmak, Ö., & Aydın, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşım: Çağdaş psikolojik danışma anlayışını ve uygulamalarını biçimlendiren bir güç. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, III(27), 91-108.
  • Karasar, N. (1993). Araştırma kültürü: Türk araştırma bilim, teknoloji ve eğitim politikalarının kanayan yarası. In 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler II (pp. 69-78). Ankara.
  • Khales, B. M. (2015). The power of reflective writing for early childhood teachers in Palestine. World Journal of Education, 5(1), 94-101.
  • Li, S., & Seale, C. (2007). Managing criticism in Ph.D. supervision: A qualitative case study. Studies in Higher Education, 32(4), 511–526.
  • McMillan, J.H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Mehra, B. (2002). Bias in qualitative research: Voices from an online classroom. The Qualitative Report, 7(1). Retrieved March 10, 2015 from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-1/mehra.html
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. (7. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmen, Z. M. (2010). Bir lisansüstü öğrencisinin telekonferans ve uzaktan eğitim uygulamaları dersindeki deneyimleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(2), 217-232.
  • Öztemel, E. (2013). Yükseköğretim kurumlarında araştırma ve inovasyon kültürünün oluşturulması. Yükseköğretim Dergisi, 3(1), 22-29.
  • Pietersen, C. (2002). Research as a learning experience: A phenomenological explication. The Qualitative Report, 7(2). Retrieved March 10, 2015, from (http://www.nova.edu/ssss/QR/QR7-2/pietersen.html)
  • Ruiz-Primo, M. A., Li, M., & Shavelson, R. J. (2001). Looking into students' science notebooks: What do teachers do with them? National Center for Research on Evaluation and Student Testing. Retrieved March 10, 2015 from http://www.stanford.edu/dept/SUSE/SEAL/Reports_Papers/Reports%20PDF/ Cresst2001No2.pdf
  • Saban, A. (2007). Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma metodolojisine ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 469-485.
  • The Council of Higher Education. (2010). National qualifications framework for higher education in Turkey. Retrieved September 10, 2015, from www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=35
  • Turk, K. (2015). Parents’ beliefs and attitudes about a play curriculum. Unpublished Doctoral Dissertation. Kent State Univeristy College and Graduate School of Education, USA.
  • Wang, F. (2013). Challenges of learning to write qualitative research: students’ voices. International Journal of Qualitative Methods, 12, 638-651.
  • Woll, H. (2013). Process diary as methodological approach in longitudinal phenomenological research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 13(2), 1-11.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Ed.). Ankara: Seckin.
There are 33 citations in total.

Details

Other ID JA36JU66CD
Journal Section Articles
Authors

Ali Ersoy This is me

Publication Date July 14, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 5 - Volume: 5 Issue: 5

Cite

APA Ersoy, A. (2016). Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(5), 549-568.
AMA Ersoy A. Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. July 2016;5(5):549-568.
Chicago Ersoy, Ali. “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 5, no. 5 (July 2016): 549-68.
EndNote Ersoy A (July 1, 2016) Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 5 549–568.
IEEE A. Ersoy, “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, vol. 5, no. 5, pp. 549–568, 2016.
ISNAD Ersoy, Ali. “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (July 2016), 549-568.
JAMA Ersoy A. Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5:549–568.
MLA Ersoy, Ali. “Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, vol. 5, no. 5, 2016, pp. 549-68.
Vancouver Ersoy A. Doktora Öğrencilerinin İlk Nitel Araştırma Deneyimlerinin Günlükler Aracılığıyla İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5(5):549-68.