Bu çalışmanın amacı, doktora öğrencilerinin deneyimledikleri ilk nitel araştırma sürecini ve oluşturmaya çalıştıkları nitel araştırmacı kimliklerini yansıtıcı günlükler aracılığıyla anlamaya çalışmaktır. Araştırma analitik araştırma modelindedir. Araştırma verileri 2008-2014 yılları arasında nitel araştırma yöntemleri derslerinde doktora öğrencilerinin yazmış olduğu 60 araştırmacı günlüğünden ölçüt örnekleme yapılarak seçilen 25 günlükten elde edilmiştir. Araştırma verilerine içerik analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda “nitel araştırmacı olmak” kategorisi altında, “deneyimlerimden öğrendim”, “araştırmacı kimliğimi keşfettim” ve “kendimi keşfettim” temaları ortaya çıkmıştır. Deneyimlerimden öğrendim teması, “hatalarımdan öğrendim”, “okudum-yaptım-yansıttım” ve “nitel araştırmacı olmadığımı öğrendim” alt-temalarını içermektedir. Araştırmacı kimliğimi keşfettim teması, “açık görüşlü olmalıyım”, “anlamaya çalışmalıyım” ve “sabırlı olmalıyım” alt temalarından oluşmaktadır. Kendimi keşfettim teması, “önyargılarımı fark ettim”, “kendimi eleştirmeyi öğrendim” ve “yeteneklerimin sınırlarını gördüm” alt temalarından meydana gelmektedir. Doktora öğrencilerinin araştırma deneyimlerini anlamada araştırmacı günlüklerinin işlevsel bir araç olduğu ortaya çıkmıştır. Bu nedenle, doktora öğrencilerinin araştırma süreçlerinde günlük yazmaları teşvik edilebilir.
The aim of this study is to understand initial qualitative research experience and the qualitative researcher identities they try to build via diaries they reflect. This research is a analytical research model. Research data were obtained 25 diaries which were selected by criterion sampling from 60 doctoral students’ diaries that they wrote in qualitative research methods course between the years 2008 and 2014. Content analysis was applied to the data. As a result of the analysis, “becoming a qualitative researcher” category which consists of “I learned from my experiences”, “I discovered my researcher identity”, and “I discovered myself” have emerged. I learned from my experiences themes that compose “I learned from my mistakes”, “I read, implemented, reflected”, and found out that “I realized that I wasn’t a qualitative researcher.” I discovered my researcher identity theme includes subthemes such as “I should be open-minded”, “I should try to understand”, and “I should be patient.” I discovered myself theme consists of subthemes such as “I realized my prejudices”, “I learned criticizing myself”, and “I saw the limits of my abilities.” It has emerged that researcher diaries are functional tools to understand the research experiences of PhD students. Therefore, doctoral students can be encouraged to write diaries in the research process.
Qualitative research PhD student Initial research experiences Research diary Content analysis.
Other ID | JA36JU66CD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 5 - Volume: 5 Issue: 5 |