Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, , 322 - 343, 01.01.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.19.8.1

Abstract

References

  • Akça, N., & Ata, B. (2009). Lise tarih derslerinde otantik etkinliklerin uygulanması ve sorunları, eğitimde yeni yönelimler. 5. Öğrenmenin Doğası ve Değerlendirme Sempozyumu, İzmir Özel Tevfik Fikret Okulları, İzmir. Retrieved from http://www.acikarsiv.gazi.edu.tr/index.php?menu=2&secim=4&txtDocType=3 .
  • Anwari, I., Yamada, S., & Unno, M., Saito, T., Rahma Suwarma, I., Mutakinati, L. & Kumano, Y. (2015). Implementation of authentic learning and assessment through STEM education approach to ımprove students’ metacognitive skills. K-12 STEM Education, 1 (3), 123-136. Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/209546/.
  • Ayar, M. C. ve Yalvaç, B. (2010). A sociological standpoint to authentic scientific practices and its role in school science teaching. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 113-127. Retrieved from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423907673.pdf
  • Aydın, Aşk, Z. (2016). Matematik dersinde otantik görev odaklı öğrenme süreçlerinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep
  • Bektaş, M. ve Horzum, M.B. (2014). Otantik öğrenme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Belet Boyacı, Ş. D., & Güner, M. (2017). Türkçe dersinde teknolojik otantik ortamın kullanılmasına dair öğrenci ve öğretmen görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 35-71.
  • Bengiç Çolak, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde hizmet ederek öğrenme yaklaşımının vatandaşlık eğitimindeki rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bolin, A.U., Khramtsova, İ., & Saarnio, D. (2005). Using student journals to stimulate authentic learning: Balancing Bloom’s cognitive and affective domains, Teaching of Psychology, 32 (3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228636895_Using_Student_Journals_to_Stimulate_Authentic_Learning_Balancing_Bloom's_Cognitive_and_Affective_Domains
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, G, D., Nurkhamid, Wang, C, Y., Yang, S, H., Lue, W, Y. & Chang, C, K. (2013). Digital learning playground: Supporting authentic learning experiences in the classroom. Interactive Learning Environments, 21(2), 172-183. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.705856
  • Cholewinski, M. (2009). An Introduction to constructivism and authentic activity. Jour-nal of The School of Contemporary International Studies Nagoya University of Foreign Studies, 5, 283-316. Retrieved from https://nufs-nuas.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=233&item_no=1&page_id=13&block_id=17
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (2.ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Çakmak, G. (2007). Oluşturmacı kurama dayalı öğrenme etkinliklerinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasi serüveni ünitesindeki değerleri kazandırma bakımından etkililiği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/817981
  • Caseley, P.M. (2004). Towards an authentic pedagogy: an ınvestigation of authentic le-arning ınstruction in a middle school. (Unpublished Master Thezis). Pacific Lutheran University, Washington.
  • Doğan, Y. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel yazılı kanıtların kullanımı. (Yayınlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Fook, C. Y. ve Sidhu, G.K. (2010). Authentic assessment and pedagogical strategies in higher education. Journal of Social Sciences, 6 (2), 153-161. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.977.5553&rep=rep1&type=pdf
  • Gulikers, J. T., Bastiaens, T. J., & Martens, R. L. (2005). The surplus value of an authentic learning environment. Computers in Human Behavior, 21(3), 509-521. doi:10.1016/j.chb.2004.10.028
  • Gulikers, J. T. M., Bastiaens, Th. J., & Kirschner, P. A. (2006). Authentic assessment, student and teacher perceptions: the practical value of the five dimensional-framework. Journal of Vocational Education and Training, 58, 337-357
  • Gündoğan, A. (2017). Hayat Bilgisi dersinde otantik görev temelli öğrenme ortamlarının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve öğrenme süreçlerine yansıması. (Yayınlanmamış doktora tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güner, M. (2016). Türkçe dersinde otantik görev temelli otantik materyal kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama, yazma becerileri ve yazma motivasyonları üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürdoğan, M., & Aslan, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının otantik öğrenme yaklaşımı hakkındaki görüşleri. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 114-140. Retrieved from https://dergi.fead.org.tr/wp-content/uploads/G%C3%BCrdo%C4%9Fan-ve-Aslan_42_114-140_2016.pdf
  • Hamurcu, G. C. (2016). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde otantik öğrenmenin öğrencilerin problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri ile derse ilişkin tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Heinitz, S.M. (2012). The effect of using an authentic writing task on students’ attitudes toward writing. (Master Thezis), Martin Luther College, Minnesota.
  • Herrington, J. ve Oliver, R. (2000). An instructional design framework for authentic lear¬ning environments. ETR&D, 48(3), 23-48. https://doi.org/10.1007/BF02319856
  • Horzum, M.B & Bektaş, M. (2012). Otantik öğrenmenin topluma hizmet uygulamaları dersini alan öğretmen adaylarının derse yönelik tutum ve memnuniyetine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 341-360. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/806944
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, R. ve Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies, 6 (3), 989-1010. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Ruhan_Karadag/publication/271022310_Using_Newspapers_to_Improving_Writing_Skills/links/563894fd08ae7f7eb1859a6b.pdf
  • Karakuş, F. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde yapıcı öğrenme ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kinay, İ. & Bağçeci, B. (2017). Otantik Değerlendirme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Öğrenmeye Ve Katılımcı Değerlendirmeye Yönelik İnançlarına Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 16-32. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/304749
  • Knobloch, N. A. (2003). Is experiential learning authentic?. Journal of Agricultural Education, 44(4), 22-34. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/751e/8a514a2cea53913f64e438d2e7b3f220a93c.pdf
  • Koç, B. (2016). Otantik görev odaklı uygulamaların yabancı dil eğitimine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi.Gaziantep.
  • Koçyiğit. S. (2011) Otantik görev odaklı yapılandırmacı yaklaşımın öğretmen adaylarının başarılarına derse karşı tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koçyiğit, S. ve Zembat, R. (2013). Otantik görevlerin öğretmen adaylarının başarılarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 291- 303. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87216
  • Lee, S. ve Goh, G. (2012). Action research to address the transition from kindergarten to primary school: Children's authentic learning, construction play, and pretend play. Early Childhood Research and Practice, 14(1) Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ975650.pdf
  • Lombardi, M. M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause Learning Initiative. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Marilyn_Lombardi/publication/220040581_Authentic_Learning_for_the_21st_Century_An_Overview/links/0f317531744eedf4d1000000.pdf
  • Luo, T., Murray, A., & Crompton, H. (2017). Designing authentic learning activities to train pre-service teachers about teaching online. International Review of Research in Open and Distance Learning, 18(7), 141-157. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3037
  • Memişoğlu, H. (2008). Sosyal bilgiler dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). An expand sourcebook: Qualitative data analysis. USA: Sage Publication.
  • Newman, F. M., Walter, G. S. ve Wehlage, G.G. (1996). A Guide to Authentic Instruction and Assessment: Vision, Standards and Scoring. Madison: WI: Wisconsin Center for Education Research.
  • Nicaise, M., Gibney, T. and Crane, M. (2000). Toward an understanding of authentic learning: student perceptions of an authentic classroom. Journal of Science Education and Technology, 9(1), Retrieved from https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1009477008671.pdf
  • Önger, S. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde otantik öğrenme yaklaşımı: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pullu, E. K. (2019). Programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına, problem çözme ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Reeves, T. C., Herrington, J. ve Oliver, R. (2002). Authentic activities and online learning. HERDSA. Conference http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/2002/Reeves.pdf
  • Renzulli, J.S. (1997). How to develop an authentic enrichment cluster. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED420954.pdf
  • Risko, V. J., Osterman, J. C. ve Schussler, D. (2002). Educating future teachers by inviting critical inquiry. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED466471.pdf
  • Şimşek, A. (2000). Özgürlükçü öğrenme. In A. Şimşek, A. (Ed). Sınıfta demokrasi, Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • TDK (2020). Türk dil kurumu büyük Türkçe sözlük.
  • Tuncel G. (2007) Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı öğretim uygulamalarının ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi konularının öğretimi üzerine etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uysal, G. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenmenin erişiye, problem çözme becerilerine, öğrenme stillerine etkisi ve öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Varley, M. A. (2008). Teachers’ and administrators’ perceptions of authentic assessment at a career and technical education center. (Unpublished doctoral dissertation). The Fordham University, New York.
  • Wardekker, W. (2004). Moral education and the construction of meaning. Educational Review, 56(2), 183-192. https://doi.org/10.1080/0031910410001693263
  • Wornyo, A. A., Klu, E. K., & Motlhaka, H. (2018). Authentic learning: Enhancing learners’ academic literacy skills. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(4), 56-61. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.4p.56
  • Yeen-Ju, H. T., Mai, N., & Selvaretnam, B. (2015). Enhancing problem-solving skills in an authentic blended learning environment: a Malaysian context. International journal of information and education technology, 5(11), 841.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, S. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenme modelinin araştırma becerilerinin gerçekleşme düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yiğit, E. Ö, Erdoğan, T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde uygulanan öyküleştirme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 399-416. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4380/60089
  • Yin, R.K. (1984). Case study research: Design and methods. California: Sage Publications.
  • Young, M. F. (1993). Instructional design for situated learning. ETR&D, 41(1), 43-58. https://doi.org/10.1007/BF02297091

Evaluating Student and Teacher Views on the Use of Authentic Learning in Primary School Social Studies Course: A Case Study

Year 2021, , 322 - 343, 01.01.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.19.8.1

Abstract

It is difficult to inculcate the knowledge, skills, competence, quality and values that students need to gain through traditional approaches of teaching. Therefore, approaches of teaching which make students active in learning, which lead them to solve daily life problems and thus inculcate in them the upper order thinking skills need to be used in teaching the social studies course. In this context, using authentic learning could be functional in the process of teaching social studies. It is because students actively take part in the learning process, they face daily life problems and they can gain upper order thinking skills whilst solving the problems in authentic learning. Besides, learners are also pleased with such learning. Hence, this study aims to identify students’ and teacher’s views on the use of authentic learning in the social studies course. The sample in the study, which was designed in the form of a case study- a design of qualitative research- was formed in criterion sampling. In this context, the working group of the research is 35 4th grade students, 20 of whom are girls, 15 of which are boys, who study at a public school in Diyarbakır, Turkey and the teacher of the class. The research data were collected with focus group interviews and with a questionnaire form composed of open-ended questions. The data were analysed in content analysis technique. The findings obtained demonstrated that students and teacher had positive views on using authentic learning in the social studies course. In addition to that, students also thought that the process of authentic learning contributed to them in developing several skills and qualities.  

References

  • Akça, N., & Ata, B. (2009). Lise tarih derslerinde otantik etkinliklerin uygulanması ve sorunları, eğitimde yeni yönelimler. 5. Öğrenmenin Doğası ve Değerlendirme Sempozyumu, İzmir Özel Tevfik Fikret Okulları, İzmir. Retrieved from http://www.acikarsiv.gazi.edu.tr/index.php?menu=2&secim=4&txtDocType=3 .
  • Anwari, I., Yamada, S., & Unno, M., Saito, T., Rahma Suwarma, I., Mutakinati, L. & Kumano, Y. (2015). Implementation of authentic learning and assessment through STEM education approach to ımprove students’ metacognitive skills. K-12 STEM Education, 1 (3), 123-136. Retrieved from https://www.learntechlib.org/p/209546/.
  • Ayar, M. C. ve Yalvaç, B. (2010). A sociological standpoint to authentic scientific practices and its role in school science teaching. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 113-127. Retrieved from http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423907673.pdf
  • Aydın, Aşk, Z. (2016). Matematik dersinde otantik görev odaklı öğrenme süreçlerinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep
  • Bektaş, M. ve Horzum, M.B. (2014). Otantik öğrenme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Belet Boyacı, Ş. D., & Güner, M. (2017). Türkçe dersinde teknolojik otantik ortamın kullanılmasına dair öğrenci ve öğretmen görüşleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 35-71.
  • Bengiç Çolak, G. (2015). Sosyal bilgiler dersinde hizmet ederek öğrenme yaklaşımının vatandaşlık eğitimindeki rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bolin, A.U., Khramtsova, İ., & Saarnio, D. (2005). Using student journals to stimulate authentic learning: Balancing Bloom’s cognitive and affective domains, Teaching of Psychology, 32 (3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/228636895_Using_Student_Journals_to_Stimulate_Authentic_Learning_Balancing_Bloom's_Cognitive_and_Affective_Domains
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma yöntemleri (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, G, D., Nurkhamid, Wang, C, Y., Yang, S, H., Lue, W, Y. & Chang, C, K. (2013). Digital learning playground: Supporting authentic learning experiences in the classroom. Interactive Learning Environments, 21(2), 172-183. https://doi.org/10.1080/10494820.2012.705856
  • Cholewinski, M. (2009). An Introduction to constructivism and authentic activity. Jour-nal of The School of Contemporary International Studies Nagoya University of Foreign Studies, 5, 283-316. Retrieved from https://nufs-nuas.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=233&item_no=1&page_id=13&block_id=17
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (2.ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Çakmak, G. (2007). Oluşturmacı kurama dayalı öğrenme etkinliklerinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi demokrasi serüveni ünitesindeki değerleri kazandırma bakımından etkililiği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/817981
  • Caseley, P.M. (2004). Towards an authentic pedagogy: an ınvestigation of authentic le-arning ınstruction in a middle school. (Unpublished Master Thezis). Pacific Lutheran University, Washington.
  • Doğan, Y. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel yazılı kanıtların kullanımı. (Yayınlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Fook, C. Y. ve Sidhu, G.K. (2010). Authentic assessment and pedagogical strategies in higher education. Journal of Social Sciences, 6 (2), 153-161. Retrieved from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.977.5553&rep=rep1&type=pdf
  • Gulikers, J. T., Bastiaens, T. J., & Martens, R. L. (2005). The surplus value of an authentic learning environment. Computers in Human Behavior, 21(3), 509-521. doi:10.1016/j.chb.2004.10.028
  • Gulikers, J. T. M., Bastiaens, Th. J., & Kirschner, P. A. (2006). Authentic assessment, student and teacher perceptions: the practical value of the five dimensional-framework. Journal of Vocational Education and Training, 58, 337-357
  • Gündoğan, A. (2017). Hayat Bilgisi dersinde otantik görev temelli öğrenme ortamlarının öğrencilerin derse yönelik tutumlarına ve öğrenme süreçlerine yansıması. (Yayınlanmamış doktora tezi), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güner, M. (2016). Türkçe dersinde otantik görev temelli otantik materyal kullanımının öğrencilerin okuduğunu anlama, yazma becerileri ve yazma motivasyonları üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Gürdoğan, M., & Aslan, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının otantik öğrenme yaklaşımı hakkındaki görüşleri. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 114-140. Retrieved from https://dergi.fead.org.tr/wp-content/uploads/G%C3%BCrdo%C4%9Fan-ve-Aslan_42_114-140_2016.pdf
  • Hamurcu, G. C. (2016). İlköğretim 7. sınıf Türkçe dersinde otantik öğrenmenin öğrencilerin problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri ile derse ilişkin tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Heinitz, S.M. (2012). The effect of using an authentic writing task on students’ attitudes toward writing. (Master Thezis), Martin Luther College, Minnesota.
  • Herrington, J. ve Oliver, R. (2000). An instructional design framework for authentic lear¬ning environments. ETR&D, 48(3), 23-48. https://doi.org/10.1007/BF02319856
  • Horzum, M.B & Bektaş, M. (2012). Otantik öğrenmenin topluma hizmet uygulamaları dersini alan öğretmen adaylarının derse yönelik tutum ve memnuniyetine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 341-360. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/806944
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadağ, R. ve Kayabaşı, B. (2011). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde okuma metinleri olarak gazete köşe yazılarının kullanılması. Turkish Studies, 6 (3), 989-1010. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Ruhan_Karadag/publication/271022310_Using_Newspapers_to_Improving_Writing_Skills/links/563894fd08ae7f7eb1859a6b.pdf
  • Karakuş, F. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde yapıcı öğrenme ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kinay, İ. & Bağçeci, B. (2017). Otantik Değerlendirme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Öğrenmeye Ve Katılımcı Değerlendirmeye Yönelik İnançlarına Etkisinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 16-32. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/304749
  • Knobloch, N. A. (2003). Is experiential learning authentic?. Journal of Agricultural Education, 44(4), 22-34. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/751e/8a514a2cea53913f64e438d2e7b3f220a93c.pdf
  • Koç, B. (2016). Otantik görev odaklı uygulamaların yabancı dil eğitimine etkisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gaziantep Üniversitesi.Gaziantep.
  • Koçyiğit. S. (2011) Otantik görev odaklı yapılandırmacı yaklaşımın öğretmen adaylarının başarılarına derse karşı tutumlarına ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koçyiğit, S. ve Zembat, R. (2013). Otantik görevlerin öğretmen adaylarının başarılarına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 291- 303. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/87216
  • Lee, S. ve Goh, G. (2012). Action research to address the transition from kindergarten to primary school: Children's authentic learning, construction play, and pretend play. Early Childhood Research and Practice, 14(1) Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ975650.pdf
  • Lombardi, M. M. (2007). Authentic learning for the 21st century: An overview. Educause Learning Initiative. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Marilyn_Lombardi/publication/220040581_Authentic_Learning_for_the_21st_Century_An_Overview/links/0f317531744eedf4d1000000.pdf
  • Luo, T., Murray, A., & Crompton, H. (2017). Designing authentic learning activities to train pre-service teachers about teaching online. International Review of Research in Open and Distance Learning, 18(7), 141-157. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3037
  • Memişoğlu, H. (2008). Sosyal bilgiler dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). An expand sourcebook: Qualitative data analysis. USA: Sage Publication.
  • Newman, F. M., Walter, G. S. ve Wehlage, G.G. (1996). A Guide to Authentic Instruction and Assessment: Vision, Standards and Scoring. Madison: WI: Wisconsin Center for Education Research.
  • Nicaise, M., Gibney, T. and Crane, M. (2000). Toward an understanding of authentic learning: student perceptions of an authentic classroom. Journal of Science Education and Technology, 9(1), Retrieved from https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1009477008671.pdf
  • Önger, S. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde otantik öğrenme yaklaşımı: Bir eylem araştırması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pullu, E. K. (2019). Programlama öğretiminde otantik görev odaklı uygulamaların öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına, problem çözme ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Reeves, T. C., Herrington, J. ve Oliver, R. (2002). Authentic activities and online learning. HERDSA. Conference http://elrond.scam.ecu.edu.au/oliver/2002/Reeves.pdf
  • Renzulli, J.S. (1997). How to develop an authentic enrichment cluster. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED420954.pdf
  • Risko, V. J., Osterman, J. C. ve Schussler, D. (2002). Educating future teachers by inviting critical inquiry. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED466471.pdf
  • Şimşek, A. (2000). Özgürlükçü öğrenme. In A. Şimşek, A. (Ed). Sınıfta demokrasi, Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • TDK (2020). Türk dil kurumu büyük Türkçe sözlük.
  • Tuncel G. (2007) Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı öğretim uygulamalarının ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi konularının öğretimi üzerine etkileri. (Yayınlanmamış doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Uysal, G. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde işbirlikli öğrenmenin erişiye, problem çözme becerilerine, öğrenme stillerine etkisi ve öğrenci görüşleri. (Yayınlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Varley, M. A. (2008). Teachers’ and administrators’ perceptions of authentic assessment at a career and technical education center. (Unpublished doctoral dissertation). The Fordham University, New York.
  • Wardekker, W. (2004). Moral education and the construction of meaning. Educational Review, 56(2), 183-192. https://doi.org/10.1080/0031910410001693263
  • Wornyo, A. A., Klu, E. K., & Motlhaka, H. (2018). Authentic learning: Enhancing learners’ academic literacy skills. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(4), 56-61. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.4p.56
  • Yeen-Ju, H. T., Mai, N., & Selvaretnam, B. (2015). Enhancing problem-solving skills in an authentic blended learning environment: a Malaysian context. International journal of information and education technology, 5(11), 841.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, S. (2007). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenme modelinin araştırma becerilerinin gerçekleşme düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Yiğit, E. Ö, Erdoğan, T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde uygulanan öyküleştirme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 399-416. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4380/60089
  • Yin, R.K. (1984). Case study research: Design and methods. California: Sage Publications.
  • Young, M. F. (1993). Instructional design for situated learning. ETR&D, 41(1), 43-58. https://doi.org/10.1007/BF02297091
There are 59 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hanifi Şekerci 0000-0002-1280-3228

Publication Date January 1, 2021
Acceptance Date September 17, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Şekerci, H. (2021). Evaluating Student and Teacher Views on the Use of Authentic Learning in Primary School Social Studies Course: A Case Study. Participatory Educational Research, 8(1), 322-343. https://doi.org/10.17275/per.21.19.8.1

Cited By

Encouraging Study in Health Sciences
Simulation in Healthcare: The Journal of the Society for Simulation in Healthcare
https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000732