Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 65 - 72, 01.12.2017

Abstract

References

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). The ınvestıgatıon of anxıety levels of prımary school scıence and mathematıcs teacher students’ accordıng to some varıables (İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi). Electronic Journal of Social Sciences (Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi), 6(20), 283-299. www.e-sosder.com.
  • Bozdam, A., Taşğın, Ö.(2011). Examination the occupational anxiety levels of master candidates according to some variables (Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi). Selçuk Unıversity Journal of Physıcal Educatıon and Sport Scıence (Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi), 13(1), 44–53.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S.(2013). Occupatıonal anxıety scale for prospectıve teachers: a study on valıdıty and relıabılıty (Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması). Hacettepe University Journal of Education (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi), 44, 85-96.
  • Celep, C. (2004). Meslek Olarak Öğretmenlik (Teaching as a Profession). Ankara : Anı Yayıncılık.
  • Dilmaç, O.(2010). Vısual arts teacher candıdates from the anxıety levels angle ınvestıgatıon of several varıables (Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi). Journal of the Fine arts Institute (Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi), 24, 49-65.
  • Dursun, S., & Karagün, E.(2012). Assessment of Occupational Anxiety Levels of Preservice Teachers: A Research on The Students in Their Final Year at The School of Physical Education and Sports at Kocaeli University (Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma). Kocaeli University Journal of Social Sciences (Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi), 24, 93 – 112.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagogıcal formatıon program students ‘attıtudes towards teachıng professıon (Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları). Kastamonu Education Journal (Kastamonu Eğitim Dergisi), 19 (2), 427-438.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). The professional concerns ofpreservice teachers (Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları). Eurasian Journal of Educational Research (Eğitim Araştırmaları), 17(5), 198-209.
  • Taşğın, Ö.(2006). Observatıon of concern levels teacher candıdates, who enrolled physıcal educatıon and sports college, accordıng to some varıables (Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi). Kastamonu Education Journal (Kastamonu Eğitim Dergisi), 14(2), 679-686.
  • Tepeli, Y., & Caner, M. (2014). Teaching practice of pedagogical formation program student related feedback (Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri (Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Journal of Educational Sciences Research, 4(2), 313-328. DOI Number: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.42.17.
  • Küçükahmet, L.(2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Introduction to Teaching Profession). Ankara : Nobel Yayınevi.

Teacher Certificate Program Students’ Occupational Anxiety Levels

Year 2017, Volume: 4 Issue: 2, 65 - 72, 01.12.2017

Abstract

In Turkey, the need of trained teacher is met by
two sources: faculties of education and pedagogical formation certificate
programs. It has been expected that prospective teachers, who are one of the
most important parts of education, have low occupational anxiety towards this
profession. But prospective teacher’s emotions and perceptions are changing so
rapidly due to recent developments in technology as well as changes in social
and economic structures of the societies. In that reason, teacher certificate
program students’ occupational anxiety is very important. This research in
general aims to determine the relationship between teacher candidates’
occupational anxiety levels who are taking teacher certificate. This
qualitative study used a descriptive survey model of data collection.
Participants responded to a survey developed by the researchers and findings
were presented descriptively. 500 teacher candidates participated in this
study. The participants were enrolled in the teacher certificate program at the
Faculty of Education at Ondokuz Mayıs University in the 2015-2016 academic
years. The “Occupational Anxiety Scale for Prospective Teachers” was used as the
data collection tools. For independent groups along with the descriptive
statistics, inferential statistics like t-test, one way anova and scheffe test
were used. The study illustrated that male students’ occupational anxiety
scores are higher than female students. The students’ occupational anxieties
that perceive as inadequate socio-economic level are higher than others. That
this research is carried out only in Ondokuz Mayıs University Faculty of
Education is a limitation about generalization of results. In the future, it
will be more useful to carry out similar research on larger sample groups which
involve pedagogical formations programs in different universities.

References

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). The ınvestıgatıon of anxıety levels of prımary school scıence and mathematıcs teacher students’ accordıng to some varıables (İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi). Electronic Journal of Social Sciences (Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi), 6(20), 283-299. www.e-sosder.com.
  • Bozdam, A., Taşğın, Ö.(2011). Examination the occupational anxiety levels of master candidates according to some variables (Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi). Selçuk Unıversity Journal of Physıcal Educatıon and Sport Scıence (Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi), 13(1), 44–53.
  • Cabı, E., & Yalçınalp, S.(2013). Occupatıonal anxıety scale for prospectıve teachers: a study on valıdıty and relıabılıty (Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması). Hacettepe University Journal of Education (Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi), 44, 85-96.
  • Celep, C. (2004). Meslek Olarak Öğretmenlik (Teaching as a Profession). Ankara : Anı Yayıncılık.
  • Dilmaç, O.(2010). Vısual arts teacher candıdates from the anxıety levels angle ınvestıgatıon of several varıables (Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi). Journal of the Fine arts Institute (Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi), 24, 49-65.
  • Dursun, S., & Karagün, E.(2012). Assessment of Occupational Anxiety Levels of Preservice Teachers: A Research on The Students in Their Final Year at The School of Physical Education and Sports at Kocaeli University (Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma). Kocaeli University Journal of Social Sciences (Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi), 24, 93 – 112.
  • Eraslan, L., & Çakıcı, D. (2011). Pedagogıcal formatıon program students ‘attıtudes towards teachıng professıon (Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları). Kastamonu Education Journal (Kastamonu Eğitim Dergisi), 19 (2), 427-438.
  • Saban, A., Korkmaz, İ., & Akbaşlı, S. (2004). The professional concerns ofpreservice teachers (Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları). Eurasian Journal of Educational Research (Eğitim Araştırmaları), 17(5), 198-209.
  • Taşğın, Ö.(2006). Observatıon of concern levels teacher candıdates, who enrolled physıcal educatıon and sports college, accordıng to some varıables (Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi). Kastamonu Education Journal (Kastamonu Eğitim Dergisi), 14(2), 679-686.
  • Tepeli, Y., & Caner, M. (2014). Teaching practice of pedagogical formation program student related feedback (Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri (Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Journal of Educational Sciences Research, 4(2), 313-328. DOI Number: http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2014.42.17.
  • Küçükahmet, L.(2002). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Introduction to Teaching Profession). Ankara : Nobel Yayınevi.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hatice Kumcağız This is me

Melek Kalkan This is me

Publication Date December 1, 2017
Acceptance Date November 30, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Kumcağız, H., & Kalkan, M. (2017). Teacher Certificate Program Students’ Occupational Anxiety Levels. Participatory Educational Research, 4(2), 65-72.