Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 356 - 371, 01.08.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.70.8.3

Abstract

References

  • Aslan, C. (2017). Examining epistemological beliefs of teacher candidates according to various variables. Eurasian Journal of Educational Research, 16 (67), 37-50.
  • Aslan, S. (2018). Investigating the relation between educational philosophies adopted by prospective teachers and their teaching - learning conceptions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2),307-326, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.013 Balcı, A. & Küçükoğlu, A. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim inançları ve özyeterlik inançları üzerine bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1123-1139. doi:10.24106/kefdergi.2712
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercih ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 965 - 992.
  • Baş, G. (2015) Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111-126.
  • Belet, D. Ş., & Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 31–57.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 9(3)
  • Bilgin, H. & Aykac, N. (2016). Pre-Service teachers’ teaching-learning conceptions and their attitudes towards teaching profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151.
  • Bingöl, U. & Kinay, İ. (2018). Türkçe öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68), 1636-1647. . https://doi.org/10.17755/esosder.397519.
  • Bulut, İ., & Arslan, S. (2010). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya (ss. 367-379).
  • Büyüköztürk. Ş. (2011). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı [Handbook for social science data analysis], Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö. & Şekercioğlu, G. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (2. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cheng, C., Y. (1994), Effectiveness of curriculum change in school: an organizational perspective, International Journal of Educational Management, Vol. 8 No. 3, pp. 26-34. https://doi.org/10.1108/09513549410062416
  • Cheung, D. & Ng, P.(2000). Science teachers' beliefs about curriculum design. Research in Science Education, 30, 357–375. https://doi.org/10.1007/BF02461556.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2nd ed.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (19. bs.) [Curriculum Development in Education: Theory to Practice]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2018). Effect of undergraduate education on the educational philosophies of prospective teachers: A longitudinal study. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 8(1), 01-22. https://doi.org/10.31704/ijocis.2018.001
  • Dursun Sürmeli, Z & Ünver, G. (2017). The relationship between mathematics achievement, self-regulated learning strategies, epistemological beliefs and academic self-concept. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8 (1), 83-102. DOI: 10.16949/turkbilmat.298393
  • Erdamar, G. & Alpan, G. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının ve problem çözme yeteneklerinin gelişimi: Boylamsal bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13 (2), 77-91.
  • Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3).
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme [Curriculum Development in Education], Edge Akademi, Ankara.
  • Field, A. P. (2016). Discovering statistics: The reality enigma. SAGE.
  • Han, Ç. (2013). Öğretmenlerin işlevsel paradigmaları ve eğitim reformu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 59-79.
  • Hayes, A., F. (2009) Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium, Communication Monographs, 76:4, 408-420, https://doi.org/10.1080/03637750903310360
  • Hayırsever, F. & Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 757-778
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. (2008), Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • İra, N. & Geçer K.A. (2017). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi,8(2), 58-74.
  • Jenkins, G. (2020). Teacher agency: The effects of active and passive responses to curriculum change. Aust. Educ. Res. 47, 167–181. https://doi.org/10.1007/s13384-019-00334-2
  • Kanadlı, S. & Akbaş A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve lys puanları arasındaki ilişkiler, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 116-131.
  • Karaman, P. & Bakaç, E . (2018). Öğretmenlerin eğitim programı yaklaşımı tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 304-320. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-364651
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific Researh Method ], Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaya, E., & Ekici, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2).
  • Kozikoğlu, İ. & Erden, R. Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466392
  • Kozikoğlu, İ. & Uygun, N. (2018). Investigation of the relationship between teachers' philosophies of education beliefs and curriculum design approaches. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47 (2), 411- 438.
  • Kumral, O. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. HAYEF Journal of Education, 12 (2), 59-68.
  • Kürşad, M. Ş. (2015). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 217 - 246.
  • Lane, R. (2015). Experienced geography teachers’ PCK of students’ ideas and beliefs about learning and teaching. International Research in Geographical and Environmental Education, 24:1, 43-57, DOI: 10.1080/10382046.2014.967113
  • Marsh, H.W., Balla, J.R. & McDonald, R.P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Olson, J. (1981) Teacher influence in the classroom: A context for understanding curriculum translation. InstrSci, 10, 259–275. https://doi.org/10.1007/BF00139803
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (1988). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schumacher, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modelling (3rd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Sönmez, V. (2009) Öğretmen elkitabı [Teachers Handbook], Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şekercioğlu, A., G. ve Yıldırır, H., E. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 12(1), 205-227.
  • Tezci, E., Erdener, M., A. & Satıcı, S. (2016) The Effect of Pre-service Teachers' Epistemological Beliefs on Teaching Approaches. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 205-215, DOI: 10.13189/ujer.2016.041326
  • Tezci, E. Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişmesine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2),158-164.
  • Turkan, A., Aydın, H. & Üner, S. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitim tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 1 (1), DOI: 10.17051/io.2016.16818
  • Ünsal, S. & Korkmaz, F.(2017). Eğitim Programı Tasarımı Tercihlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 275-289. DOI: 10.17860/mersinefd.305977
  • Uyangör, N., Şahan, H.,H., Atıcı, S. & Börekci, C. (2016). An analysis of educational philosophies and teacher competencies. International Journal of Current Research, 8 (04), 30100 – 30106.
  • Yenice, N. (2015). An analysis of science student teachers' epistemological beliefs and metacognitive perceptions about the nature of science. Educational Sciences: Theory and Practice, 15 (6), 1623-1636.
  • Yılmaz, E. (2017). Relationships between educational philosophies favoured by prospective teachers and their achievement motivation. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6 (3), 1420-1429.
  • Yılmaz, V. & Çelik, E. (2009). Yapısal Eşitlik Modellemesi [Structural Equation Modelling], 1. Baskı Ankara: Pegem

Analyzing Pre-service Teachers’ Educational Philosophy Preferences, Curriculum Design Orientation, and Epistemological Beliefs with Structural Equation Model

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 356 - 371, 01.08.2021
https://doi.org/10.17275/per.21.70.8.3

Abstract

The purpose of this study is to examine the partial mediating effect of epistemological beliefs in the correlation between preferences towards educational philosophy and the curriculum design approach of pre-service teachers. For this purpose, pre-service teachers’ educational philosophy preferences, curriculum design orientation, and epistemological beliefs have been analyzed, and a model has been developed. Three different instruments have been implemented to randomly chosen 568 pre-service teachers in several departments in Necatibey Faculty of Education of Balıkesir University in Turkey. In the analyzing process, first, a measurement model has been developed, and compatibility of the model with real data has tested, second, Pearson correlation coefficients have calculated, and the levels have defined, third, t values have calculated for the direct effect between preference for educational philosophies and curriculum design orientation preference, and at last, the epistemological beliefs have added to the model, and the moderating role on them has calculated. Based on findings, it can be concluded that from the pre-service teachers perspective; there is a positive correlation between widely accepted educational philosophies, and curriculum design orientations and there is a positive correlation between epistemological beliefs in effort and contemporary educational philosophies. In line with that, there is a positive correlation between epistemological belief in effort, and student-oriented design and problem-oriented design. Besides educational philosophy preferences (P=.14) and epistemological beliefs (P=.18) have a separate effect on curriculum design orientation, and epistemological beliefs (CIs = - .029 ~ .588) do not have a mediating role on the effect of educational philosophy preferences.

References

  • Aslan, C. (2017). Examining epistemological beliefs of teacher candidates according to various variables. Eurasian Journal of Educational Research, 16 (67), 37-50.
  • Aslan, S. (2018). Investigating the relation between educational philosophies adopted by prospective teachers and their teaching - learning conceptions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2),307-326, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.013 Balcı, A. & Küçükoğlu, A. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının eğitim inançları ve özyeterlik inançları üzerine bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1123-1139. doi:10.24106/kefdergi.2712
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercih ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 965 - 992.
  • Baş, G. (2015) Öğretmenlerin eğitim felsefesi inançları ile öğretme-öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 40(182), 111-126.
  • Belet, D. Ş., & Güven, M. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançlarının ve bilişüstü stratejilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 31–57.
  • Biçer, B., Er, H., & Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 9(3)
  • Bilgin, H. & Aykac, N. (2016). Pre-Service teachers’ teaching-learning conceptions and their attitudes towards teaching profession. Educational Process: International Journal, 5(2), 139-151.
  • Bingöl, U. & Kinay, İ. (2018). Türkçe öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68), 1636-1647. . https://doi.org/10.17755/esosder.397519.
  • Bulut, İ., & Arslan, S. (2010). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya (ss. 367-379).
  • Büyüköztürk. Ş. (2011). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı [Handbook for social science data analysis], Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk-Bökeoğlu, Ö. & Şekercioğlu, G. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (2. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cheng, C., Y. (1994), Effectiveness of curriculum change in school: an organizational perspective, International Journal of Educational Management, Vol. 8 No. 3, pp. 26-34. https://doi.org/10.1108/09513549410062416
  • Cheung, D. & Ng, P.(2000). Science teachers' beliefs about curriculum design. Research in Science Education, 30, 357–375. https://doi.org/10.1007/BF02461556.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2nd ed.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya (19. bs.) [Curriculum Development in Education: Theory to Practice]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2018). Effect of undergraduate education on the educational philosophies of prospective teachers: A longitudinal study. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 8(1), 01-22. https://doi.org/10.31704/ijocis.2018.001
  • Dursun Sürmeli, Z & Ünver, G. (2017). The relationship between mathematics achievement, self-regulated learning strategies, epistemological beliefs and academic self-concept. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 8 (1), 83-102. DOI: 10.16949/turkbilmat.298393
  • Erdamar, G. & Alpan, G. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının ve problem çözme yeteneklerinin gelişimi: Boylamsal bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13 (2), 77-91.
  • Ertürk, S. (1988). Türkiye'de eğitim felsefesi sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3).
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme [Curriculum Development in Education], Edge Akademi, Ankara.
  • Field, A. P. (2016). Discovering statistics: The reality enigma. SAGE.
  • Han, Ç. (2013). Öğretmenlerin işlevsel paradigmaları ve eğitim reformu. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 59-79.
  • Hayes, A., F. (2009) Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium, Communication Monographs, 76:4, 408-420, https://doi.org/10.1080/03637750903310360
  • Hayırsever, F. & Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (2), 757-778
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. (2008), Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • İra, N. & Geçer K.A. (2017). Üniversite öğrencilerinin web ortamında bilgi arama ve yorumlama stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi,8(2), 58-74.
  • Jenkins, G. (2020). Teacher agency: The effects of active and passive responses to curriculum change. Aust. Educ. Res. 47, 167–181. https://doi.org/10.1007/s13384-019-00334-2
  • Kanadlı, S. & Akbaş A. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları, öğrenme yaklaşımları ve lys puanları arasındaki ilişkiler, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 116-131.
  • Karaman, P. & Bakaç, E . (2018). Öğretmenlerin eğitim programı yaklaşımı tercihlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 304-320. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-364651
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific Researh Method ], Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kaya, E., & Ekici, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin epistemolojik inançları ve öğretim stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(2).
  • Kozikoğlu, İ. & Erden, R. Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466392
  • Kozikoğlu, İ. & Uygun, N. (2018). Investigation of the relationship between teachers' philosophies of education beliefs and curriculum design approaches. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47 (2), 411- 438.
  • Kumral, O. (2015). Öğretmen adaylarının eğitim felsefeleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği. HAYEF Journal of Education, 12 (2), 59-68.
  • Kürşad, M. Ş. (2015). Bilimsel araştırmaya yönelik tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 217 - 246.
  • Lane, R. (2015). Experienced geography teachers’ PCK of students’ ideas and beliefs about learning and teaching. International Research in Geographical and Environmental Education, 24:1, 43-57, DOI: 10.1080/10382046.2014.967113
  • Marsh, H.W., Balla, J.R. & McDonald, R.P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Olson, J. (1981) Teacher influence in the classroom: A context for understanding curriculum translation. InstrSci, 10, 259–275. https://doi.org/10.1007/BF00139803
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (1988). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schumacher, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modelling (3rd ed.). New York, NY: Routledge.
  • Sönmez, V. (2009) Öğretmen elkitabı [Teachers Handbook], Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şekercioğlu, A., G. ve Yıldırır, H., E. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 12(1), 205-227.
  • Tezci, E., Erdener, M., A. & Satıcı, S. (2016) The Effect of Pre-service Teachers' Epistemological Beliefs on Teaching Approaches. Universal Journal of Educational Research, 4(12A), 205-215, DOI: 10.13189/ujer.2016.041326
  • Tezci, E. Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişmesine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2),158-164.
  • Turkan, A., Aydın, H. & Üner, S. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitim tutumları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 1 (1), DOI: 10.17051/io.2016.16818
  • Ünsal, S. & Korkmaz, F.(2017). Eğitim Programı Tasarımı Tercihlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 275-289. DOI: 10.17860/mersinefd.305977
  • Uyangör, N., Şahan, H.,H., Atıcı, S. & Börekci, C. (2016). An analysis of educational philosophies and teacher competencies. International Journal of Current Research, 8 (04), 30100 – 30106.
  • Yenice, N. (2015). An analysis of science student teachers' epistemological beliefs and metacognitive perceptions about the nature of science. Educational Sciences: Theory and Practice, 15 (6), 1623-1636.
  • Yılmaz, E. (2017). Relationships between educational philosophies favoured by prospective teachers and their achievement motivation. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6 (3), 1420-1429.
  • Yılmaz, V. & Çelik, E. (2009). Yapısal Eşitlik Modellemesi [Structural Equation Modelling], 1. Baskı Ankara: Pegem
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Caner Börekci 0000-0001-5749-2294

Nihat Uyangör 0000-0002-4814-3866

Publication Date August 1, 2021
Acceptance Date February 18, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Börekci, C., & Uyangör, N. (2021). Analyzing Pre-service Teachers’ Educational Philosophy Preferences, Curriculum Design Orientation, and Epistemological Beliefs with Structural Equation Model. Participatory Educational Research, 8(3), 356-371. https://doi.org/10.17275/per.21.70.8.3