AB’ye İltica Başvurularının Değerlendirilmesinde Geri Kabul ve Güvenli Üçüncü Ülke Tartışmaları
Yıl 2017,
Cilt: 3 Sayı: 1, 47 - 56, 01.02.2017
Yıldırım Turan
,
Osman Şaşkın
Öz
Suriye iç savaşı ile birlikte milyonlarca kişi mülteci durumuna düşerek
yaşadığı yeri terk etmek zorunda kalmıştır. Mülteci konumundaki bu
kişiler Avrupa ülkelerini kendilerine yeni bir umut kapısı olarak
görmektedir. Bunun içinde daha çok Avrupa ülkelerine göç ederek bu
ülkelerde sığınma ve iltica başvurusunda bulunmaktadır. Bu söz
konusu göçler Avrupa Birliği’nin sıkı politikaları ve vize uygulamaları
sebebiyle daha çok yasadışı yollardan yapılmaktadır. Avrupa Birliği
bu göçü önlemek adına çeşitli politika araçları kullanmaktadır. Söz
konu bu araçların en etkin olanı günümüzde geri kabul ve güvenli
üçüncü ülke uygulamalarıdır. Bu iki uygulama ile AB kendi üye
ülkelerine göç etmiş mültecileri herhangi bir değerlendirmeye tabi
tutmadan topluca sınır dışı etmektedir. İşte bu çalışma AB’nin yapmış
olduğu geri kabul ve güvenli üçüncü ülke uygulamalarının iltica
başvurularına etkisini analiz etmektedir.
Kaynakça
- Aktaş, E. B. ( 2012), Avrupa Birliği Hukuku, Yetkin Yayınları., Ankara.
Canpolat, H. (2012), Küresel Göç Ve Avrupa Birliği İle Türkiye’nin Göç Politikalarının Gelişimi,
ORSAM Rapor No: 123. Ankara.
Coşkun, F. E. ( 2004), Uluslararası Mülteci Hukuku ve Sınırdışı Etme veya Geri gönderme
Yasağı,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kırıkkale Üniversitesi SBE, Kırıkkale.
Ekşi, N. (2014), İltica Talepleri Reddedilerek Türkiye’den Sınırdışı Edilmelerine Karar Verilen
Yabancılara İlişkin AİHM Kararlarının Yabancılar Ve Uluslararası Koruma Kanunu’na Etkisi,
Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Sayı:19.
Eriş, N. ( 2007), Avrupa Birliğinde Mültecilerin Hukuki Durumu,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi SBE Avrupa Birliği Anabilim dalı, İzmir
Hakim, G. T. ( 2012), Uluslararası Hukukta Mülteci ve Sığınmacıların Geri Göndrilmesi İlkesi, Bilge
yayınevi., Ankara.
Hopyar, Zehra (2016), Avrupa’nın Mülteci Politikası, Uluslar arası Politik Araştırmalar Dergisi, Cilt:2,
Sayı 3.
İlke, Göçmen (2014), Türkiye İle Avrupa Birliği Arasındaki Geri Kabul Anlaşmasının Hukuki Yönden
Analizi, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt:13, No:2. Ankara.
İltica ve Göç Mevzuatı (Şubat 2005), Ankara.
Keskin, M. H. ( 2014), Mitos'dan Lizban'a Avrupa Birliği, Seçkin., Ankara.
Keskinkaya, V. (2010), Mültecilerin Hukuki Durumuna İlişkin Sözleşme ve Türkiye,Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi. T.C. Gazi Üniversitesi SBE Kumu Hukuku Anabilim Dalı, Ankara.
Kutluhan, Bozkurt (2016), Geri Kabul Ve Vize Serbestîsi Anlaşması, TBB Dergisi 2016
Odman, M. T. ( 1995), Mülteci Hukuku, SBF, insan Hakları Merkezi Yayınları.,Ankara.
Övünç, Öztürk. N. (2012), Avrupa Birliği Temel Haklar Şartında Yer Alan Sığınma Hakkının Tahlili,
İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt:3 Sayı:2.
Peker B. & Sancar M. (2007), Mülteciler ve İltica Hakkı, İnsan Hakları Derneği İktisadi
İsletmesi Yayınları., Ankara.
Şahin, Y. S. ( 2013), Avrupa Birliği Mülteci Hukukunda Üye Devletlerin İltica Başvurusunu
Değerlendirme Yetkisinin Çerçevesi,Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi,T.C. İstanbul
Üniversitesi SBE, İstanbul.
Uğur, Ekinci. M. (2016), Türkiye-Ab Geri Kabul Anlaşması ve Vize Diyalogu, Seta, İstanbul.
Ülger, İ. K. ( 2003), Avrupa Birliği El Kitabı, Seçkin Yayıncılık., Ankara.
Ünlü, G. ( 2007), Uluslararası Göç ve Göçmenliğin Değişen Koşulları İçinde Mültecilik,
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Üniversitesi SBE, Muğla.
Dal, Sevil (2016), Güvenilir Ülke Statüsü, http://www.nokta32.com/yazar-368
güvenilir_ulke_statusu.html, (19.01.2017).
HACIOĞLU Fatma Zeynep, Geri Kabul Antlaşması.
http://www.muharrembalci.com/hukukdunyasi/makaleler/birikimlerV/589.pdf. 24.01.2017.
Kopp ,Karl (2016), Türkiye güvenli ülke mi?, http://www.dw.com/tr/t%C3%BCrkiyeg%C3%BCvenli-%C3%BClke-mi/a-19206661.
(03.03.2017).
Soykan, Cavidan, (2016),
http://bianet.org/biamag/siyaset/173361abturkiyeanlasmasimultecihukukuacisindanneanlamagel
iyor, (24.01.2017).
Weber, Albrecht, (2016), Avrupa’ya Mülteci Akımının Sınırlandırılması: Hukuki Perspektif,
http://www.perspektif.eu/avrupaya-multeci akiminin sınırlandırılması-hukuki
perspektif/,(21.01.2017).
URL:1- AB Türkiye arasındaki Göç ve Mülteciler Anlaşmasıyla ilgili Soru ve Cevaplar, (2016,)
https://www.hrw.org/tr/news/2016/03/07/287376, (24.01.2017).
URL:2- ‘Mülteci anlaşması uluslararası hukuka aykırı’ (2016),
http://www.dw.com/tr/mülteci-anlaşması-uluslararası-hukuka-aykırı/a-19120690 , (22.01.2017).
URL:3- Yunanistan İçin “Güvenli Üçüncü Ülke” Olarak Türkiye, (2015),
http://www.esiweb.org/pdf/ESI%20-
%20Yunanistan%20Icin%20Guvenli%20Ucuncu%20Ulke%20Olarak%20Turkiye%20-
%2017%20Ekim%202015.pdf , (23.01.2017).
URL:4- Güvenli Üçüncü Ülke, http://www.madde14.org/index.php?title=Güvenli_Üçüncü_Ülke ,
(02.02.2017).
URL:5- Türkiye Cumhuriyeti Avrupa Birliği Bakanlığı, Türkiye-AB Vize Muafiyeti Süreci ve Geri
Kabul Anlaşması Hakkında Temel Sorular ve Yanıtlar, (2013,)
http://www.ab.gov.tr/files/pub/turkiye_ab_vize_muafiyeti_sureci_ve_geri_kabul_anlasmasi_ha
kkinda_temel_sorular_ve_yanitlari.pdf,(03.02.2017).