Değerler erken çocukluk döneminde temelleri atılan ve içinde bulunulan çevreden etkilenen dinamik bir olgudur. Bu bağlamda okul öncesi öğrencilerinin değerlere duyarlı olmaları önemlidir. Bu araştırma öğretmen görüşlerine göre kırsal ve kentsel bölgede eğitim gören okul öncesi öğrencilerinin değer düzeylerini belirlemek ve farklı değişkenler açısından durumlarını karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Dolayısıyla araştırma betimsel tarama modelinde nicel bir araştırma olarak tasarlanıp gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubu, Türkiye’nin farklı bölgelerinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim gören 232 okul öncesi dönem öğrencisinden oluşmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Öncesi Değerler Ölçeği-Öğretmen Formu” tercih edilmiştir. Kullanılan ölçekten elde edilmiş olan verilerin analiz işleminde araştırmanın amacı bağlamında Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri ve aritmetik ortalamadan yararlanılmıştır. Yürütülen araştırma sonucunda okul öncesi dönem öğrencilerinin değerlere duyarlılık düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu; kadın öğrencilerin lehine cinsiyet değişkeni bağlamında anlamlı farklılıklar oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır. Kullanılan ölçek işbirliği, sorumluluk, dürüstlük, saygı, paylaşım ve dostluk alt boyutlarına sahiptir. Sonuçların boyutların toplamı bağlamında anlamlı farklılıklar göstermediği, alt boyutlar bağlamında ise aile türü değişkenine göre çekirdek ailelerin lehine; sorumluluk ve saygı, konut yapısı değişkenine göre apartmanda yaşayanların lehine; saygı, okulun fiziksel donanımı değişkenine göre yeterli fiziksel donanıma sahip olanların lehine; saygı, dostluk, paylaşım boyutlarında anlamlı farklılıklar gösterdiği sonucuna varılmıştır.
Sakarya Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |