Conference Paper
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF THE ACCREDITATION STATUS OF DÜZCE UNIVERSITY DEPARTMENT OF LANDSCAPE ARCHITECTURE

Year 2020, Volume: 2020 Issue: Özel Sayı - Acreditation in Landscape Architecture- Special Issue, 33 - 49, 04.12.2020

Abstract

The quality in higher education and its international recognition are among the quality targets of countries. Achievement, control and assurance of quality in the world are provided by accreditation systems. Accreditation in higher education institutions is defined as a tool to increase the quality of educational institutions or programs and its certification. It provides external quality assurance to educational institutions on the basis of quality, transparency and accountability. It ensures that the institution / program is periodically evaluated by itself or from outside the institution. In this study, a preliminary assessment of Düzce University Landscape Architecture undergraduate program was made on the basis of the International Federation of Landscape Architects (IFLA) accreditation education regulations and the Turkish Association for Landscape Architecture Education and Science (PEMDER) accreditation criteria. In addition, some preparatory work carried out by Düzce University Faculty of Forestry Department of Landscape Architecture, which has reached 25 years in education, in cooperation with different stakeholders, in line with the principles of continuous improvement and the agile leadership goals, were presented with some suggestions.

References

  • IFLA (2014). Guıdance Document For Recognıtıon Or Accredıtatıon, Professional Education Programmes in Landscape Architecture, http://iflaonline.org/wp-content/uploads/2014/11/IFLA-Guidance-Document-for-Recognition-or-Accreditation.pdf, erişim tarihi: 25.10.2019)
  • PEMDER (2020). Akreditasyon. http://pemder.org.tr/akreditasyon/ (erişim tarihi: 07.06.2020)

DÜZCE ÜNİVERSİTESİ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜNÜN AKREDİTASYON DURUMUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2020, Volume: 2020 Issue: Özel Sayı - Acreditation in Landscape Architecture- Special Issue, 33 - 49, 04.12.2020

Abstract

Yükseköğretimde eğitimin kalitesi ve uluslararası düzeyde kendine yer bulması, ülkelerin kalite hedefleri arasında yer almaktadır. Dünyada, kalitenin sağlanması, denetlenmesi ve güvence altına alınması ise akreditasyon sistemi ile sağlanmaktadır. Yükseköğretim kurumlarında akreditasyon, eğitim kurumlarının ya da programlarının kalitesinin arttırılması ve belgelenmesi olarak tanımlanmaktadır. Kalite, saydamlık ve hesap verme temelinde eğitim kurumlarına dış kalite güvencesi vermektedir. Kurumun/programın, dönemsel olarak kendi kendini ya da kurum dışından değerlendirilmesini sağlamaktadır. Bu çalışmada, Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü’nün, Uluslararası Peyzaj Mimarları Federasyonu (IFLA) akreditasyon eğitim tüzüğü ve Peyzaj Mimarlığı Eğitim ve Bilim Derneği (PEMDER) akreditasyon kriterleri temelinde bir ön değerlendirmesi yapılmıştır. Bu çalışmada eğitim öğretimde 25 yıla ulaşan Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümünün, farklı paydaşlarla işbirliği içinde, sürekli iyileştirme ilkelerinden hareketle, çevik liderlik hedefleri doğrultusunda akredite olma süreci öncesinde yürüttüğü bazı hazırlık çalışmaları ortaya konularak bazı öneriler getirilmiştir.

References

  • IFLA (2014). Guıdance Document For Recognıtıon Or Accredıtatıon, Professional Education Programmes in Landscape Architecture, http://iflaonline.org/wp-content/uploads/2014/11/IFLA-Guidance-Document-for-Recognition-or-Accreditation.pdf, erişim tarihi: 25.10.2019)
  • PEMDER (2020). Akreditasyon. http://pemder.org.tr/akreditasyon/ (erişim tarihi: 07.06.2020)
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Articles
Authors

Osman Uzun 0000-0002-7588-9524

Aybike Karadağ 0000-0002-7726-8756

Pinar Köylü 0000-0003-4657-7465

Pınar Gültekin 0000-0002-9461-784X

Kıymet Uzun Yüksel 0000-0001-9754-7552

Melek Yılmaz Kaya 0000-0001-6602-4716

Publication Date December 4, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2020 Issue: Özel Sayı - Acreditation in Landscape Architecture- Special Issue

Cite

APA Uzun, O., Karadağ, A., Köylü, P., Gültekin, P., et al. (2020). DÜZCE ÜNİVERSİTESİ PEYZAJ MİMARLIĞI BÖLÜMÜNÜN AKREDİTASYON DURUMUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ. PEYZAJ, 2020(Özel Sayı), 33-49.