Bu çalışmanın amacı koronavirüs salgını sonrası sosyal medya kullanımının, sağlık algısının ve sağlık arama davranışının incelenmesi ve de bunların koronavirüs korkusu üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda 18 yaş üzeri 1020 yetişkin birey ile anket çalışması yapılmıştır. Katılımcılara Tanıtıcı Bilgi Formunun yanı sıra Sağlık Arama Davranışı Ölçeği, Sağlık Algısı Ölçeği ve Koronavirüs Korku Ölçeği verilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda sağlık arama davranışlarına daha fazla önem veren kişilerde daha yüksek korona virüs korkusu saptanmıştır. Sağlık algısı yüksek olan kişilerde ise korona virüs korkusunun daha az olduğu bulunmuştur. Sosyal medyada geçirilen zamanın korona virüs korkusu üzerine etkisine bakıldığında ise sosyal medyada daha fazla zaman geçiren katılımcıların korona virüs korkularının arttığı görülmüştür. Sonuç olarak, çalışmamızda Türkiye’de COVID-19 salgını sonrası bazı kesimlerin koronavirüs korkusu ve sağlık arama davranışları açısından daha dezavantajlı olduğu görülmektedir. Bu dezavantajlı popülasyonlara yönelik koruyucu psikolojik destek hizmetlerinin sunulması ve özellikle sosyal medyadaki bilgi kirliliğini engelleyecek ve doğru bilgiye ulaşılmasını sağlayacak mekanizmaların hayata geçirilmesi önerilir. Ayrıca sağlık algısını artıracak ve sağlık arama davranışlarında olumlu değişikliklere neden olacak toplumsal müdahaleler halk sağlığı açısından koruyucu olacaktır.
The aim of this study is to investigate social media use, health perception and health seeking behavior after coronavirus pandemic and their effect on fear of coronavirus. For this purpose, a questionnaire was applied with 1020 adult individuals over the age of 18. In addition to Introductory Information Form, the participants were given the Health Seeking Behaviour Scale, the Perception of Health Scale and the Fear of COVID-19 Scale. According to findigns of the study, people attach more importance to health-seeking behaviors showed increased fear of coronavirus People with high health perception have less fear of coronavirus. When the effect of time spent on social media on the fear of coronavirus was examined, the participants who spent more time on social media had increased fear of coronavirus. In conclusion, our study shows that after COVID-19 outbreak in Turkey, some populations appears to be more disadvantaged in terms of fear of coronavirus and health seeking behaviour. It is recommended to provide preventive psychological support services for these disadvantaged populations and to implement mechanisms that will prevent information pollution on social media and provide accurate information. In addition, social interventions that will increase the perception of health and cause positive changes in health seeking behaviours will be protective in terms of public health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychiatry, Social Psychology |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Acceptance Date | November 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |