Research Article
BibTex RIS Cite

Expression of Emotions and Psychological Counselling Self-Efficacy as Predictors of Psychological Well-Being of Mental Health Workers

Year 2020, Volume: 12 Number: Supplement 1 (Research Issue), 70 - 81, 29.12.2020
https://doi.org/10.18863/pgy.722104

Abstract

The purpose of this research is to investigate the effect of expressing emotions and psychological counselling self-efficacy on psychological well-being of mental health workers. The participants of the study consisted of 302 mental health workers, 234 women and 68 men. Personal Information Form, Psychological Well-Being Scale (PWBS), Emotion Expression Scale (EES) and Psychological Counseling Self-Efficacy Scale (PCSES) are applied to participants. As a result of the research, a positive correlation was found between psychological counseling self-efficacy and emotional expression variables and psychological well-being. Psychological counseling self-efficacy and emotional expression variables were found to be significant predictors of psychological well-being in mental health workers. It was determined that expressing emotions and psychological counseling self-efficacy variables have described the %31 of total variance. The results of this study point to the importance of mental health professionals' expressing feelings and the effect of their psychological counseling self-efficacy on their psychological well-being and the necessary interventions in these areas. 

References

  • Akın A, Akın Ü (Ed.) (2015) Psikolojide Güncel Kavramlar I Pozitif Psikoloji. Ankara: Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Aksoy V, Diken İH (2009) Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz-Yeterlik Ölçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 29-37.
  • Bandura A (1977a) Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura A (1986) Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura A (1997) Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company.
  • De-Caroli ME, Sagone E (2013) Generalized Self-Efficacy and Well-Being in Adolescents with High vs. Low Scholastic Self-Efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 867-874.
  • Dönmez MM (2007) Meslek Lisesi Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerine Göre Yaşam Doyumu ve Duyguları İfade Etme Eğilimlerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eryılmaz A (2013) Pozitif Psikolojinin Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Gelişimsel ve Önleyici Hizmetler Bağlamında Kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 1-22.
  • Frattaroli J (2006) Experimental disclosure and its moderators: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132, 823-865. doi:10.1037/0033-2909.132.6.823
  • Kennedy-Moore E, Watson JC (2001) How and When Does Emotional Expression Help. Review of General Psychology, 5, 187-212.
  • Keyes CLM, Shmotkin D, Ryff CD (2002) Optimizing Well-Being: The Empirical Encounter of Two Traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1007–1022.
  • Kılınç M (2017) Psikolojik İyi Oluşun Yordayıcıları Olarak Öz-Yeterlik ve Etkileşim Kaygısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 207-216.
  • King LA, Emmons RA (1990) Conflict Over Emotional Expression: Psychologial and Psysical Correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 64-877.
  • Korkmaz İ (2002) Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretim içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Köknel Ö (1997) Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuyumcu B, Güven M (2012) Türk ve İngiliz Üniversite Öğrencilerinin Duygularını Fark Etmeleri ve İfade Etmeleri ile Psikolojik İyi Oluşları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 589-607.
  • Kuzucu Y (2006) Duyguları Fark Etmeye ve İfade Etmeye Yönelik Bir Psiko Eğitim Programının, Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Farkındalık Düzeylerine, Duyguları İfade Etme Eğilimlerine, Psikolojik ve Öznel İyi Oluşlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Larson LM, Suzuki LA, Gillespie KN, Potenza MT, Bechtel MA, Toulouse AL (1992) Development and Validation of the Counseling SelfEstimate İnventory. Journal of Counseling Psychology, 39(1), 105-120.
  • Larson LM, Suzuki LA, Gillespie KN, Potenza MT, Bechtel MA, Toulouse AL (1992) Development and Validation of the Counseling SelfEstimate İnventory. Journal of Counseling Psychology, 39(1), 105-120.
  • Lent RW, Hill CE, Hoffman MA (2003) Development and Validation of the Counselor Activity Self-Efficacy Scales. Journal of Counseling Psychology, 50(1), 97-108.
  • Lent RW, Hoffman A, Hill CE, Treistman D, Mount M, Singley D (2006) Client-Specific Counselor Self-Efficacy in Novice Counselors: Relation to Perceptions of Session Quality. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 453-463.
  • Lopez J, Borrego C, Jimenez EF, Calderon CS (2009) Ten Major Reviews About Positive Psychology. Annuary of Clinical and Healt Psychology, 5, 47-53. Matsumoto D (2009) The Cambridge Dictionary of Psychology. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Novick-Kline P, Turk CL, Mennin DS, Hoyt EA, Gallagher CL (2005) Level of Emotional Awareness as a Differentiating Variable Between İndividuals with and without Generalized Anxety Disorder, Anxiety Disorders. 19, 557-572.
  • Pamukçu B, Demir A (2013) Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 212-221.
  • Rime B, Finkenauer C, Luminet O, Zech E, Philippot P (1998) Social Sharing of Emotion: New Evidence and New Questions. W. Strobe ve M. Hewstone (Ed.). European, Review of Social Psychology içinde. Chichester: Wiley, 145-189.
  • Ryan MR, Deci EL (2008) Hedonia, Eudaimonia, and Well-Being: An İntroduction. Journal of Happiness Studies, 9, 1–11.
  • Ryan RM, Deci EL (2001) On Happiness and Homan Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Schunk, D. H. (1989). Self-Efficacy and Achievement Behaviors. Educational Psychology Review, 1, 173-208.
  • Seçer İ (2013) SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi. Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Siddiqui S (2015) Impact of Self-Efficacy on Psychological Well-Being Among Undergraduate Students. The International Journal of Indian Psychology, 2(3), 4-16.
  • Telef BB (2013) Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(3), 374-384.
  • Thimm C, Kruse L (1993) The Power-Emotion Relationship in Discourse Spontaneous Expression of Emotions in Asymmetric Dialogue. Journal of Language and Social Psychology (12)2, 81-102.
  • Ümmet, D. (2017). Structural relationships among counselling self-efficacy, general self-efficacy and positive-negative affect in psychological counsellor candidates. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 1875–1892.
  • Winkelman DK (2000) The Relationship Among Ambivalance Over the İnhibition and Expression of Specific Emotions, Physical Health, and Psychological Well-Being. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Massachusetts: Brandeis University.
  • Yıldırım F, İlhan İÖ (2010) Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-8.
  • Yiyit F (2001) Okul Psikolojik Danışmanlarının Yetkinlik Beklentilerini Ölçmeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Zech E (2000) The Effects of Communication of Emotional Experiences. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Louvain: University of Louvain.
  • Zech E, Rime B, Nils F (2003) Social Sharing of Emotion, Emotional Recovery and İnterpersonal Aspects. P. Philippot ve R. Feldman (Ed.). The Regulation of Emotion içinde. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zimmerman BJ (2000) Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.

Ruh Sağlığı Uzmanlarının Duygu İfadesi ve Danışma Öz Yeterliklerinin İyi Oluşlarına Olan Etkisi

Year 2020, Volume: 12 Number: Supplement 1 (Research Issue), 70 - 81, 29.12.2020
https://doi.org/10.18863/pgy.722104

Abstract

Bu araştırmanın amacı, aktif olarak danışan gören ruh sağlığı çalışanlarının duygularını ifade etmelerinin ve psikolojik danışma öz yeterliklerinin, psikolojik iyi oluşlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmanın katılımcılarını aktif olarak danışan gören 234 kadın, 68 erkek ruh sağlığı çalışanı olmak üzere toplam 302 kişi oluşturmaktadır. Katılımcılara veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Duyguları İfade Ölçeği ve Psikolojik Danışma Öz Yeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda psikolojik danışma öz yeterliği ve duyguları ifade etme değişkenleri ile psikolojik iyi oluş arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Psikolojik danışma öz yeterlik ve duyguları ifade etme değişkenlerinin psikolojik iyi oluşun anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur. Duyguları ifade etme ve psikolojik danışma öz yeterlik değişkenlerinin birlikte toplam varyansın %31’ini açıkladığı görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçları ruh sağlığı çalışanlarının duygularını ifade etmelerinin ve psikolojik danışma öz yeterliklerinin, psikolojik iyi oluşları üzerine etkisinin önemine ve bu alanlarda gerekli müdahalelerde bulunulmasına işaret etmektedir.

References

  • Akın A, Akın Ü (Ed.) (2015) Psikolojide Güncel Kavramlar I Pozitif Psikoloji. Ankara: Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Aksoy V, Diken İH (2009) Rehber Öğretmen Özel Eğitim Öz-Yeterlik Ölçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(1), 29-37.
  • Bandura A (1977a) Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Bandura A (1986) Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Bandura A (1997) Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman and Company.
  • De-Caroli ME, Sagone E (2013) Generalized Self-Efficacy and Well-Being in Adolescents with High vs. Low Scholastic Self-Efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 867-874.
  • Dönmez MM (2007) Meslek Lisesi Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerine Göre Yaşam Doyumu ve Duyguları İfade Etme Eğilimlerinin Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eryılmaz A (2013) Pozitif Psikolojinin Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Alanında Gelişimsel ve Önleyici Hizmetler Bağlamında Kullanılması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 1-22.
  • Frattaroli J (2006) Experimental disclosure and its moderators: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 132, 823-865. doi:10.1037/0033-2909.132.6.823
  • Kennedy-Moore E, Watson JC (2001) How and When Does Emotional Expression Help. Review of General Psychology, 5, 187-212.
  • Keyes CLM, Shmotkin D, Ryff CD (2002) Optimizing Well-Being: The Empirical Encounter of Two Traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1007–1022.
  • Kılınç M (2017) Psikolojik İyi Oluşun Yordayıcıları Olarak Öz-Yeterlik ve Etkileşim Kaygısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 207-216.
  • King LA, Emmons RA (1990) Conflict Over Emotional Expression: Psychologial and Psysical Correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 64-877.
  • Korkmaz İ (2002) Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Ed.). Eğitim Psikolojisi: Gelişim, Öğrenme ve Öğretim içinde. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Köknel Ö (1997) Kaygıdan Mutluluğa Kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuyumcu B, Güven M (2012) Türk ve İngiliz Üniversite Öğrencilerinin Duygularını Fark Etmeleri ve İfade Etmeleri ile Psikolojik İyi Oluşları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 589-607.
  • Kuzucu Y (2006) Duyguları Fark Etmeye ve İfade Etmeye Yönelik Bir Psiko Eğitim Programının, Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Farkındalık Düzeylerine, Duyguları İfade Etme Eğilimlerine, Psikolojik ve Öznel İyi Oluşlarına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Larson LM, Suzuki LA, Gillespie KN, Potenza MT, Bechtel MA, Toulouse AL (1992) Development and Validation of the Counseling SelfEstimate İnventory. Journal of Counseling Psychology, 39(1), 105-120.
  • Larson LM, Suzuki LA, Gillespie KN, Potenza MT, Bechtel MA, Toulouse AL (1992) Development and Validation of the Counseling SelfEstimate İnventory. Journal of Counseling Psychology, 39(1), 105-120.
  • Lent RW, Hill CE, Hoffman MA (2003) Development and Validation of the Counselor Activity Self-Efficacy Scales. Journal of Counseling Psychology, 50(1), 97-108.
  • Lent RW, Hoffman A, Hill CE, Treistman D, Mount M, Singley D (2006) Client-Specific Counselor Self-Efficacy in Novice Counselors: Relation to Perceptions of Session Quality. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 453-463.
  • Lopez J, Borrego C, Jimenez EF, Calderon CS (2009) Ten Major Reviews About Positive Psychology. Annuary of Clinical and Healt Psychology, 5, 47-53. Matsumoto D (2009) The Cambridge Dictionary of Psychology. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Novick-Kline P, Turk CL, Mennin DS, Hoyt EA, Gallagher CL (2005) Level of Emotional Awareness as a Differentiating Variable Between İndividuals with and without Generalized Anxety Disorder, Anxiety Disorders. 19, 557-572.
  • Pamukçu B, Demir A (2013) Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 212-221.
  • Rime B, Finkenauer C, Luminet O, Zech E, Philippot P (1998) Social Sharing of Emotion: New Evidence and New Questions. W. Strobe ve M. Hewstone (Ed.). European, Review of Social Psychology içinde. Chichester: Wiley, 145-189.
  • Ryan MR, Deci EL (2008) Hedonia, Eudaimonia, and Well-Being: An İntroduction. Journal of Happiness Studies, 9, 1–11.
  • Ryan RM, Deci EL (2001) On Happiness and Homan Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Schunk, D. H. (1989). Self-Efficacy and Achievement Behaviors. Educational Psychology Review, 1, 173-208.
  • Seçer İ (2013) SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi. Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Siddiqui S (2015) Impact of Self-Efficacy on Psychological Well-Being Among Undergraduate Students. The International Journal of Indian Psychology, 2(3), 4-16.
  • Telef BB (2013) Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 28(3), 374-384.
  • Thimm C, Kruse L (1993) The Power-Emotion Relationship in Discourse Spontaneous Expression of Emotions in Asymmetric Dialogue. Journal of Language and Social Psychology (12)2, 81-102.
  • Ümmet, D. (2017). Structural relationships among counselling self-efficacy, general self-efficacy and positive-negative affect in psychological counsellor candidates. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 1875–1892.
  • Winkelman DK (2000) The Relationship Among Ambivalance Over the İnhibition and Expression of Specific Emotions, Physical Health, and Psychological Well-Being. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Massachusetts: Brandeis University.
  • Yıldırım F, İlhan İÖ (2010) Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(4), 301-8.
  • Yiyit F (2001) Okul Psikolojik Danışmanlarının Yetkinlik Beklentilerini Ölçmeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Zech E (2000) The Effects of Communication of Emotional Experiences. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Louvain: University of Louvain.
  • Zech E, Rime B, Nils F (2003) Social Sharing of Emotion, Emotional Recovery and İnterpersonal Aspects. P. Philippot ve R. Feldman (Ed.). The Regulation of Emotion içinde. New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Zimmerman BJ (2000) Self-Efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Psychology
Journal Section Research
Authors

Özgün Özgönül 0000-0002-1489-4880

Durmuş Ümmet 0000-0002-8318-9026

Publication Date December 29, 2020
Acceptance Date June 5, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 12 Number: Supplement 1 (Research Issue)

Cite

AMA Özgönül Ö, Ümmet D. Ruh Sağlığı Uzmanlarının Duygu İfadesi ve Danışma Öz Yeterliklerinin İyi Oluşlarına Olan Etkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. December 2020;12:70-81. doi:10.18863/pgy.722104

Creative Commons Lisansı
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.