Review
BibTex RIS Cite

Effect of Covid-19 On Students' Stress, Anxiety, Depression, Fear Levels: Systematic Review

Year 2022, Volume: 14 Issue: 1, 38 - 45, 31.03.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.931572

Abstract

The aim of this study was to examine the stress, anxiety, depression, fear levels and related factors of students during the Covid-19 pandemic process by conducting a literature review. In the research, Electronic databases were searched using the keywords " Covid-19, pandemic, mental health, students" between 27.12.2019-30.12.2020. As a result of the search, 562 studies were reached and 22 articles were included in the study. Students' level of anxiety, fear and depression is determined by gender, disease status, infection-contamination anxiety, level of knowledge about the disease, adequacy of protective equipment, family structure, economic conditions, social support level, living with parents, perspective on illness and substance use has been related. The results generally show that students experience moderate levels of anxiety. Fear, depression and stress levels differ in studies. Anxiety and depression levels in girls are higher than boys.

References

  • Aslan I, Ochnik D, Çınar O (2020) Exploring perceived stress among students in Turkey during the covıd-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8961.
  • Aşkın R, Bozkurt Y, Zeybek Z (2020) Covid-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Aylie NS, Mekonen MA, Mekuria RM, (2020) The psychological impacts of covid-19 pandemic among university students in Bench-Sheko Zone, South-west Ethiopia: a community-based cross-sectional study. Psychology Research and Behavior Management, 13, 813-821. Bashir TF, Hassan S, Maqsood A, Khan ZA, Issrani R, Ahmed N et al. (2020) Covid-19 pandemic and challenges of dentistry: the psychological ımpact analysis of novel covıd-19 pandemic in health sciences students: a global survey. European Journal of Dentistry, 14(Suppl 1), S91-S96
  • Çubuk B (2020) Covid 19 ile gelen kayıp nesne, yas ve depresyon. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 90-99.
  • Doğan S (2020) Üniversite öğrencilerinin covid-19'a yazdıkları 100 mektubun incelenmesi. Türk Dünyası Araştırmaları, 126(248),25-40.

Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme

Year 2022, Volume: 14 Issue: 1, 38 - 45, 31.03.2022
https://doi.org/10.18863/pgy.931572

Abstract

Bu araştırmada, Covid-19 pandemisi sürecinde öğrencilerin stres, anksiyete, depresyon, korku düzeyleri ve ilişkili faktörleri, literatür taraması yaparak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 27.12.2019-30.12.2020 tarihleri arasında elektronik veri tabanları “Covid-19, pandemi, ruh sağlığı, öğrenciler”, “Covid-19, pandemic, mental health, students” anahtar sözcükleri kullanılarak taranmıştır. Tarama sonucunda 562 çalışmaya ulaşılmış olup 22 makale çalışmaya dahil edilmiştir. Yaş aralığı 14-33 arasında olan öğrencilerin anksiyete, korku ve depresyon düzeyinin, cinsiyet, hastalık durumu, enfeksiyon bulaşma kaygı düzeyi, hastalık ile ilgili bilgi düzeyi, koruyucu ekipmanların yeterliliği, aile yapısı, ekonomik şartlar, sosyal destek düzeyi, ebeveynler ile yaşama durumu, hastalığa bakış açısı ve madde kullanımı ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Sonuçlar, genellikle öğrencilerin orta düzeyde anksiyete yaşadığını göstermektedir. Korku, depresyon ve stres düzeyleri ise çalışmalarda farklılık göstermektedir. Kızlarda anksiyete ve depresyon düzeyi erkeklere göre daha yüksektir.

References

  • Aslan I, Ochnik D, Çınar O (2020) Exploring perceived stress among students in Turkey during the covıd-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 8961.
  • Aşkın R, Bozkurt Y, Zeybek Z (2020) Covid-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 304-318.
  • Aylie NS, Mekonen MA, Mekuria RM, (2020) The psychological impacts of covid-19 pandemic among university students in Bench-Sheko Zone, South-west Ethiopia: a community-based cross-sectional study. Psychology Research and Behavior Management, 13, 813-821. Bashir TF, Hassan S, Maqsood A, Khan ZA, Issrani R, Ahmed N et al. (2020) Covid-19 pandemic and challenges of dentistry: the psychological ımpact analysis of novel covıd-19 pandemic in health sciences students: a global survey. European Journal of Dentistry, 14(Suppl 1), S91-S96
  • Çubuk B (2020) Covid 19 ile gelen kayıp nesne, yas ve depresyon. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(21), 90-99.
  • Doğan S (2020) Üniversite öğrencilerinin covid-19'a yazdıkları 100 mektubun incelenmesi. Türk Dünyası Araştırmaları, 126(248),25-40.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychiatry
Journal Section Review
Authors

Müşerref Didin 0000-0002-2141-5825

Betül Yavuz 0000-0001-7606-6223

Havva Gezgin Yazıcı 0000-0001-8422-9686

Publication Date March 31, 2022
Acceptance Date July 11, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 14 Issue: 1

Cite

AMA Didin M, Yavuz B, Gezgin Yazıcı H. Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry. March 2022;14(1):38-45. doi:10.18863/pgy.931572

Cited By








Türkiye’de Yaşayan Bireylerin COVID-19 Hastalığı ve Aşılanmaya İlişkin Yaklaşımları
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
https://doi.org/10.31020/mutftd.1252400



Creative Commons License
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.