Metaverse is a digital environment that allows users to operate in a virtual world using avatars. Although the metaverse seems to be an established application in the gaming industry, it has an impact in many areas today. One of these areas is undoubtedly business. The importance of the metaverse in the field of business is increasing day by day. In this context, the aim of this study is to address the metaverse from a business perspective. For this purpose, 430 studies in the web of science database between 2008 and 2024 were analyzed using the Vosviewer software program. The existing literature was examined in the study and the visualization of the analysis results was provided using a bibliometric method. In this way, the trends, development and research topics of the metaverse topic in the field of business were determined. Within the scope of the analysis, the most influential authors, the countries that have done the most studies, the most cited studies, and a general perspective on the temporal evolution of the topic were provided from a business perspective. The findings of this study provide a detailed understanding of the metaverse research landscape in the field of business, revealing the main areas of focus, important contributions, and existing collaboration networks. It is thought that the results obtained may be valuable for researchers in the field of business.
Metaverse, kullanıcıların avatarlar kullanarak sanal dünyada faaliyette bulunmasını sağlayan dijital ortamlardır. Metaverse oyun endüstrisinde yerleşmiş bir uygulama gibi gözükse de bugün birçok alanda etkisi bulunmaktadır. Bu alanlardan birisi de hiç şüphesiz işletmedir. Metaverse’ün işletme alanındaki önemi gün geçtikçe artış göstermektedir. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı işletme perspektifinden metaverse’i ele almaktadır. Bu amaçla 2008-2024 yılları arasında web of science veri tabanında 430 çalışma Vosviewer yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada mevcut literatür incelenmiş ve bibliyometrik bir yöntem kullanılarak analiz sonuçlarının görselleştirilmesi sağlanmıştır. Bu sayede işletme alanında metaverse konusunun eğilimleri, gelişimi ve araştırma konuları tespit edilmiştir. Yine analiz kapsamında işletme perspektifinden metaverse konusunda en etkili yazar, en çok çalışma yapan ülke, en çok atıf alan çalışmalar ve konunun zamansal evrimine genel bir bakış açısı sağlanmıştır. Bu çalışmanın bulguları, işletme alanındaki metaverse araştırma manzarasının ayrıntılı bir anlayışını sunarak, odaklanılan temel alanları, önemli katkıları ve mevcut iş birliği ağlarını ortaya koymaktadır. Elde edilen sonuçların işletme alanındaki araştırmacılar için değerli olabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organizasyon, Strategy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | November 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.