Organizasyonların verimli
ve kaliteli bir şekilde yönetilmesi günümüz koşullarında oldukça önemli bir
konu olmuştur. Bu amaca hizmet eden çok farklı teknik ve yöntem bulunmaktadır.
Son yıllarda öne çıkan ve farklı sektörlerde kullanım yeri olan süreç yönetimi
tekniği de bu tekniklerden birisidir. Özellikle işleri detaylı olarak
adımlandıran ve her adımı ayrı ayrı ele alan bu teknik, etkin bir kontrol ve
iyileşmeyi sağlamada oldukça başarılı olmaktadır. Çalışmamızın amacı, ülkemizde
de son dönemlerde kullanılmaya başlanan bu tekniğin sağlık sektöründe faaliyet
gösteren hastane işletmelerinde kullanılabilirliğini ve hastane hizmet
süreçlerinin iyileştirilmesinde etkin bir yöntem olduğunu göstermektir. Ayrıca
bu çalışmada, hastane işletmelerinde sunulan poliklinik hizmetlerini süreç
yönetimi tekniğine uygun olarak değerlendirmek, süreç haritasını çizmek ve
süreç yönetimi tekniği ile süreçlerin iyileştirilebilme durumlarını
değerlendirmek amaçlanmış ve sonuç bölümünde, bu tekniğin hastanenin tüm süreçlerine
uygulanabilirliği konusu tartışılmıştır.
That
the organizations are administered in an efficient and qualified way has been a
very important issue. There have been many different techniques and methods
serving for that purpose. Process management technique which has become
prominent and has a place of use in different sectors is one of these
techniques. Especially this technique, which has paced the duties in detail and
taken each step one by one into consideration, is quite successful in providing
an effective control and reformation. The aim of our study is to show that this
technique, which has recently been used in our country, is an effective method
for improving the usability and the hospital service process in hospitals
operating in the health sector. Also in this study, it has been aimed to
evaluate the outpatient clinic services provided by the hospitals in accordance
with the process management technique, to draw the process map and to evaluate
the process management technique and the improvement cases of the processes. In
the conclusion section, it has been shown that this technique can improve
polyclinic service processes and the applicability of this technique to all the
processes of the hospital has been discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
Pamukkale Journal of Business and Information Management