Günümüzde mekânsal tasarım, yalnızca fiziksel çevre düzenlemesi olmaktan çıkarak, toplumsal ilişkilerin ve kolektif değerlerin yeniden örgütlendiği karmaşık bir alan haline gelmiştir. Mevcut literatürde demokratik tasarım genellikle katılım ve yönetişim süreçleriyle sınırlı kalmakta, yaratıcı ve eylemsel kapasitesi yeterince ele alınmamaktadır. Bu çalışma, söz konusu kısıtlılığı aşmayı hedefleyerek, demokratik mekânsal tasarımı "radikal hayal gücü" ve "dönüştürücü umut" kavramları aracılığıyla yeniden düşünmekte ve çok katmanlı normatif bir model önermektedir. Makale, mekân kuramı, planlama teorisi ve eleştirel pedagoji literatürlerini sentezleyerek özgün bir kuramsal çerçeve sunar. Çalışmanın temelinde, mevcut sosyo-mekânsal düzenin sınırlarını aşarak alternatifleri tahayyül etmeyi sağlayan radikal hayal gücü ve bu tahayyülleri kolektif eyleme dönüştüren dönüştürücü umut kavramları yer alır. Bu kavramlara dayanarak, katılımcılık, dayanışma, sürdürülebilirlik/erişilebilirlik ve müşterek üretkenlik olmak üzere dört temel demokratik mekânsal tasarım normu yapılandırılmıştır. Makale, bu normların yalnızca ilkesel düzeyde kalmayıp, kavramsal araçlarla nasıl bütünleşik çalıştığını ve mekânsal pratiklerde gözlemlenebilir göstergelere nasıl dönüştüğünü sistematik olarak analiz eder. Geliştirilen model, normların birbirini tamamlayıcı işleyişini kuramsal tutarlılıkla birleştirir, radikal hayal gücü ve dönüştürücü umudu eşzamanlı olarak modele entegre eder ve ampirik araştırmalarla test edilebilir bir yapı sunar. Bu yönüyle çalışma, demokratik mekânsal tasarımın yaratıcı, eylemsel ve dönüştürücü potansiyelini vurgulayarak, literatüre önemli bir katkı sağlamaktadır.
Radikal hayal gücü dönüştürücü umut kolektif eylem demokratik mekânsal tasarım katılımcı mekânsal planlama
Contemporary spatial design has evolved beyond mere physical environment arrangement, becoming a complex field where social relations and collective values are reorganized. Existing literature often confines democratic design to participation and governance processes, neglecting its creative and action-oriented capacities. This study aims to overcome this limitation by rethinking democratic spatial design through the concepts of "radical imagination" and "transformative hope," proposing a multilayered normative model. The article synthesizes literature from spatial theory, planning theory, and critical pedagogy to offer an original theoretical framework. Central to the study are radical imagination, which enables envisioning alternatives beyond the boundaries of the existing socio-spatial order, and transformative hope, which translates these imaginings into collective action. Based on these concepts, four fundamental democratic spatial design norms are structured: participation, solidarity, sustainability/accessibility, and common productivity. The article systematically analyzes how these norms, rather than remaining solely at a principled level, operate integrally with the conceptual tools and are translated into observable indicators in spatial practices. The developed model combines the complementary functioning of the norms with theoretical consistency, simultaneously integrates radical imagination and transformative hope into the model, and provides a structure testable through empirical research. In this regard, the study contributes significantly to the literature by emphasizing the creative, action-oriented, and transformative potential of democratic spatial design.
Radical imagination transformative hope collective action democratic spatial design participatory spatial planning
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History and Theory of the Built Environment, Architectural History, Theory and Criticism, Architectural Design, Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 16, 2025 |
Publication Date | September 20, 2025 |
Submission Date | May 11, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License