Toplu taşıma türleri arasında kent
içi raylı sistemler, daha rahat, güvenilir, temiz enerji kullanımı ve sonucunda
daha az hava kirliliği, yüksek taşıma kapasitesi ve hızlı erişim sağlamaları
sebebiyle gitgide daha fazla tercih edilmektedir. Bütün bu olumlu özelliklerine
karşılık kent içi raylı sistemler oldukça yüksek maliyetli yatırımlar
gerektirmekte ve bu yüzden de planlamanın ve uygulamanın en iyi şekilde
gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de işletmede olan kent
içi raylı ulaşım sistemlerin performansları Veri Zarflama Analizi ile
karşılaştırılarak bir değerlendirme yapılmıştır. Uygulamada kullanılan veri
seti Ulaşım Dairesi Başkanlıklarından ve ilgili literatürden toplanmıştır.
Uygulama sonucunda her bir kentin raylı ulaşım sisteminin etkinlik değeri ve
etkin olmayan kentler için tavsiye edilen iyileştirme önerileri sunulmuştur.
Urban rail systems among the public transport types
are increasingly preferred due to the use of more convenient, reliable, clean
energy and resulting in less air pollution, higher carrying capacity and faster
accessibility. In contrast to all these positive features, the urban rail
systems require highly costly investments and therefore the planning and
implementation must be carried out in the best possible way. In this study, an
evaluation was made by comparing the performances of urban rail transportation
systems operated in Turkey with Data Envelopment Analysis. The data is
collected from the Transportation Department Presidency and related literature
for this study. As a result of the implementation, the recommendation for the
efficiency value of each city's rail transportation system and the recommended
improvement for the ineffective cities are presented.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Submission Date | October 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.