Security, one of the most important parameters of
engineering, is an inevitable parameter in terms of driving safety on roads.
The three main factors that affect driving safety are people, vehicles and
roads. The skid factor value decreased
during the service life of road factor has become the main topic of our study
while road factor among these factors is be mentioned in this study. In order
to ensure safe driving on the road, the skid resistance between the vehicle
wheel bandage and the road surface must be at a certain level. Studies in this area have shown that there is
a significant relationship between the decrease in skid resistance and the
increase in traffic accidents.
In this study, measurements were made with British
Pendulum Test (BPT), which is the best known in the world and widely used in
research studies, in the city of Kecioren in the province of Ankara. The
results obtained from the determined streets have been shown that skid
potential values of urban asphalt coatings for Kecioren Municipality are within
the limits of the literature.
Mühendisliğin en önemli
parametrelerinden olan güvenlik, karayollarında sürüş güvenliği açısından da
kaçınılmaz bir parametredir. Sürüş güvenliğini etkileyen üç ana faktör insan,
taşıt ve yol faktörüdür. Bu faktörlerden yol faktörü çalışmamıza konu olmakla
beraber, bu faktörün servis ömrü süresince azalan kayma direnci değeri,
çalışmamızın ana konusu olmuştur. Karayolunda güvenli bir sürüşün
sağlanabilmesi için de taşıt tekerlek bandajı ile yol yüzeyi arasında meydana
gelen kayma direncinin belli bir seviyede olması gerekmektedir. Bu alandaki
çalışmalar kayma direncinde meydana gelen düşüş ile trafik kazalarının artışı
arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.
Bu çalışma kapsamında dünyada en
iyi bilinen ve araştırma çalışmalarında yaygın olarak kullanılan, İngiliz
pandül test “British Pendulum Test” (BPT) ile Ankara ili Keçiören ilçesinde
ölçümler yapılmıştır. Belirlenen caddeler üzerinde elde edilen sonuçlar
Keçiören ilçesi şehir içi asfalt kaplamalarının kayma potansiyeli değerlerinin literatür
sınır değerleri içerisinde kaldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Submission Date | March 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.