BibTex RIS Cite

Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi

Year 2009, Volume: 12 Issue: 1 - Volume: 12 Issue: 1, 13 - 19, 01.03.2009

Abstract

Bu çalışmada, elektronik ateşleme sistemine ve enjeksiyonlu yakıt sistemine sahip bir taşıtta, yakıt olarak benzin-etanol karışımları kullanımının tekerlek tahrik kuvvetine, CO, HC ve CO2 emisyonlarına etkileri incelenmiştir. Yakıt olarak hacimce %10-20-30 etanol içeren benzin-etanol karışımları kullanılmıştır. Deney sonuçlarına göre; tekerlek tahrik kuvvetinde E0’a göre en yüksek artış, 2. vites durumunda,20 km/h taşıt hızında E20 yakıtı ile %9,56 oranında olmuştur. Tekerlek tahrik kuvvetinde E0’a göre en yüksek düşüş, 3. vites durumunda,40 km/h taşıt hızında E30 yakıtı ile %9,8 oranında olmuştur. Emisyonlara bakıldığında; CO emisyonunda, E0’a göre en yüksek düşüş, 3. vites durumunda, E20 yakıtı ile yaklaşık 12,7 kat olmuştur. HC emisyonunda, E0’a göre en yüksek düşüş, 2. vites durumunda,20 km/h taşıt hızında, E10 yakıtı ile 9,2 kat olmuştur.

Effects of Gasoline – Ethanol Blends on Vehicle Performance and Exhaust Emissions

Year 2009, Volume: 12 Issue: 1 - Volume: 12 Issue: 1, 13 - 19, 01.03.2009

Abstract

In this study, the effects of using gasoline – ethanol blends on wheel impulse force and CO, HC and CO2 emissions were investigated at a vehicle with electronic ignition system and injection fuel system. Gasoline – ethanol blends with %10-20-30 ethanol were used. According to the results of the experiment, the highest increase at wheel impulse force was obtained at rate of %9.56 at second gear and the speed of 20 km/h for E20 fuel, comparing to E0. The highest decrease at the wheel impulse force was obtained at rate of %9.8 at third gear and the speed of 40 km/h for E30 fuel, comparing to E0. When the emissions are considered, the highest decrease at CO emission was obtained at rate of 12.7 times at third gear for E20 fuel, comparing to E0. The highest decrease at HC emission was obtained at rate of 9.2 times at second gear and the speed of 20 km/h for E10 fuel, comparing to E0

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA57MT89PF
Journal Section Research Article
Authors

İlker Örs This is me

Necmettin Tarakçıoğlu This is me

Murat Ciniviz This is me

Publication Date March 1, 2009
Submission Date March 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 12 Issue: 1 - Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Örs, İ., Tarakçıoğlu, N., & Ciniviz, M. (2009). Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Politeknik Dergisi, 12(1), 13-19.
AMA Örs İ, Tarakçıoğlu N, Ciniviz M. Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Politeknik Dergisi. March 2009;12(1):13-19.
Chicago Örs, İlker, Necmettin Tarakçıoğlu, and Murat Ciniviz. “Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı Ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi”. Politeknik Dergisi 12, no. 1 (March 2009): 13-19.
EndNote Örs İ, Tarakçıoğlu N, Ciniviz M (March 1, 2009) Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Politeknik Dergisi 12 1 13–19.
IEEE İ. Örs, N. Tarakçıoğlu, and M. Ciniviz, “Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi”, Politeknik Dergisi, vol. 12, no. 1, pp. 13–19, 2009.
ISNAD Örs, İlker et al. “Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı Ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi”. Politeknik Dergisi 12/1 (March 2009), 13-19.
JAMA Örs İ, Tarakçıoğlu N, Ciniviz M. Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Politeknik Dergisi. 2009;12:13–19.
MLA Örs, İlker et al. “Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı Ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi”. Politeknik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2009, pp. 13-19.
Vancouver Örs İ, Tarakçıoğlu N, Ciniviz M. Yakıt Olarak Benzin – Etanol Karışımlarının Taşıt Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisi. Politeknik Dergisi. 2009;12(1):13-9.