Bu çalışma Ankara’da bulunan 7- 12 yaş arasındaki 394 öğrenci ve bu öğrencilerin ebeveynleri ile yapılmıştır. Çalışmanın öncelikli amacı, çocukların kullanımı için alınan mobilyaların seçiminde ebeveynlerin etkisi ile çocukların mobilyada renk ve desen tercihlerinin belirlenmesidir. Bununla birlikte ailelerin demografik yapıları ve mobilya seçimlerinde öncelikleri belirlenmiştir. Ailelerin maddi kaygılar başta olmak üzere birçok nedenden dolayı, çocukları için aldıkları mobilyaların seçiminde son sözü söyleyen konumunda olduğu tespit edilmiştir. Mevcut ya da yeni alınan mobilyaların, ergonomik açıdan bakıldığında, gerek fizyolojik olarak gerekse psikolojik faktörler cinsinden yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çocukların, turuncu başta olmak üzere sıcak renkler ile parlak ve metalik renkleri, ahşap yüzeylerde ise koyu olmayan belirgin desenleri tercih ettiği belirlenmiştir.
In the present study, the questionnaire was applied face to face on 394 students whose ages from 7 -12 years old andtheir parents in Ankara. Aim of this investigation is to define the parent influences on selection of children furniture anddetermine choices of children about furniture colours and special patterns. Moreover, the demographic structures of families andtheir priorities about furniture selection were determined. Results of questionnaire show that furniture choices of families forchildren uses directly depend on their economical status with some other factors. And children furniture, using already and newones, have no required condition in terms of ergonomically, physiologically and psychologically. The colour choices of childrenare shiny metallic colours and live colours especially orange. They choose clear bright in wood products
Other ID | JA58KU64DE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 15 Issue: 2 - Volume: 15 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.