With the increasing number of automobile, exhaust emissions and solid waste that created by the vehicles are increasing rapidly. In this study, solid rubber waste from automobiles on roads were investigated. Tire tread depth was measured with a digital caliper on 1065 automobile in Ankara and tire change kilometers was taken from the drivers. While the measurement process the three widely using tire was considered as a referance tire and their mass of waste tire was calculated. Amount of tire waste was determined that discarded the environment in Turkey seven geographical regions by the Turkish Statistical Institute’s datas of automobile numbers. It was determined that a tire was discarded 1,479 kg tire waste in solid form throughout the life. Looking at the distribution by province, it is determined that the most tire waste has been occured in İstanbul in proportion to the number of automobile
Otomobil sayısının giderek artmasıyla birlikte çevreye atılan gerek egzoz emisyonları gerekse katı atık miktarları artmıştır. Bu çalışmada, karayollarındaki otomobillerden kaynaklanan katı lastik atık miktarı deneysel olarak incelenmiştir. Ankara içerisinde 1065 adet otomobilin lastik diş derinliği dijital bir kumpas ile ölçülmüş ve lastik değişim kilometreleri alınmıştır. Bu işlem yapılırken üzerinden ölçüm alınanlar içerisinden en çok kullanılan üç adet lastik referans alınmış ve bunların kütlesel lastik atığı miktarı hesaplanmıştır. Türkiye İstatistik Kurumu verileri ışığında Türkiye ve yedi coğrafi bölge üzerindeki otomobil sayılarından yararlanılarak çevreye atılan lastik atık miktarları tespit edilmiştir. Bir lastiğin ömrü boyunca çevreye 1,479 kg katı halde lastik atığı attığı tespit edilmiştir. İllere göre dağılıma bakıldığında en fazla lastik atığı otomobil sayısıyla doğru orantılı olarak İstanbul’da meydana geldiği belirlenmiştir.
Other ID | JA53FK44FZ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 16 Issue: 2 - Volume: 16 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.