Innovation is a tool that is often used nowadays to
increase the competitiveness of businesses and to differentiate from
competitors. It is known that innovation does not occur itself spontaneously.
Increasing the innovation management capacities of enterprises will contribute
to revealing new product, process and service varieties. Nowadays, even the EU
framework programs support innovative projects and provide some supports for
the increase of innovation management capacities of SMEs. In the scope of the
study, indirect and direct approaches which can contribute to the innovation
management capacities of SMEs and can influence this process are examined. In
the theoretical part of the study, the concept of innovation, innovation
management process and the factors that can affect this process are examined.
In the application phase, nine different dimensions consisting of approaches
and some concepts that can affect the innovation management process were
determined and the relationship between these dimensions and innovation
performance was examined by the analysis of interest. Data were gathered from
108 SMEs operating in manufacturing industry in Kahramanmaraş province by
survey. In the analysis section the hypotheses tested in the context of the
study showed some results like regarding innovation management processes, there
is a positive, linear and medium / high level meaningful relationship between
innovation performance and the level of applications under strategy, culture
and environment, leadership, choice / planning, idea management, personnel,
collaboration, communication. It is also seen that there is a positive
relationship between the innovation performance of SMEs and manufacturing,
market and financial performance.
İnovasyon, günümüzde işletmelerin rekabet güçlerinin
artırılması ve rakiplerden farklılaşma açısından sıkça kullanılan bir araçtır.
Durum böyle iken inovasyonun kendiliğinden ortaya çıkmadığı bilinmektedir.
İşletmelerin inovasyon yönetim kapasitelerinin artırılması, yeni ürün, süreç ve
hizmet çeşitlerinin ortaya çıkarılmasında katkı sağlayacaktır. Çalışma
kapsamında, KOBİ’lerin inovasyon yönetim kapasitelerine katkı sağlayabilecek ve
bu süreci etkileyebilecek dolaylı ve doğrudan yaklaşımlar incelenmiştir.
Çalışmanın teorik kısmında inovasyon kavramı ile inovasyon yönetim süreci ve bu
sürece etki edebilecek faktörler incelenmiştir. Uygulama aşamasında ise
inovasyon yönetim sürecine etki edebilecek yaklaşımlar ve bazı kavramlardan
oluşan dokuz ayrı boyut belirlenerek, bu boyutlar ve inovasyon performansı
arasındaki ilişki korelasyon analizleri ile incelenmiştir. Araştırma kapsamında
Kahramanmaraş ilinde imalat sanayinde faaliyet gösteren 108 KOBİ’den anket
yoluyla veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda inovasyon yönetim süreçlerine
ilişkin olarak; strateji, kültür ve ortam, liderlik, seçim planlama, fikir
yönetimi, personel, işbirliği, iletişim, performans ve ödüllendirme boyutları
altındaki uygulamaların düzeyi ile inovasyon performansı arasında pozitif
yönlü, doğrusal ve orta/yüksek seviyede anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür.
Ayrıca KOBİ’lerin inovasyon performansı ile imalat, pazar ve finansal
performansları arasında pozitif yönlü, yüksek seviyeli ilişki olduğu
bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2018 |
Submission Date | May 17, 2018 |
Acceptance Date | June 8, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |