Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma

Yıl 2022, Sayı: 21, 321 - 348, 30.06.2022
https://doi.org/10.32950/rteuifd.1099951

Öz

Bu çalışma, “أنّى / ennâ” lafzının anlamını ve işlevini açıklamak amacındadır. Çalışmada lügatler ile Tefsîr ve Nahiv kitaplarından yararlanılmış ve aşağıdakileri sonuçlara ulaşılmıştır:
1. Bu kelimenin farklı sözlüklerde üç anlamı vardır.
2. Bu lafız, Kur’ân-ı Kerîm’de yirmi sekiz yerde geçmekte olup lafzın beş anlamı vardır. Bunlar; “كيف؟ / nasıl?”, “من أين؟ / nereden?”, “متى؟ / ne zaman?”, “حَيْثُ؟ / nerede?” ve “وَجْهٍ؟ أَيِّ مِنْ / hangi taraftan?” anlamlarıdır. Bunlar yakın anlamlardır ancak “أنّى / ennâ” lafzı bunlardan farklıdır.
3. Müfessirler bu lafzı istifhâm ismi veya mekân zarfı olarak kabul ederler.
4. Bu kelime Kur’ân-ı Kerîm’de hâl olarak mahallen mansûb, zarf ya da haber olarak nasb konumunda i’râb edilir.
5. Nahivcilere göre “أنّى / ennâ”, şart ifade eden mekân zarflarından kabul edilir ve onun dört anlamı vardır.
6. “أنّى / Ennâ” kelimesi nahivciler tarafından, “إنْ / in” şart zarfı anlamında kullanılır, sonra(sında) gelen fiil de merfû’ olur.
7. Nahivcilere göre “أنّى / ennânın” i’râbında iki vecih vardır:
a) “إنْ / İn” şart zarfı anlamını içeren cezmeden şart ismi.
b) İstifhâm hemzesi anlamını içeren istifhâm ismi.

Kaynakça

  • Alevî, Yahyâ b. Hamza (749/1348). el-Minhâc fi Şerhi Cümeli’z-Zeccâc. Thk. Hâdî b. Abdullah Nâci Şemsân, Doktora Tezi, Bağdat Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, 1999.
  • Alkame b. Abede (3/625). Dîvân: Şerh ve Ta’lîk Saîd Nüseyb Mekârim. Beyrut: Dâru Sâdır, 1.Basım, 1996.
  • Bağdâdî, Abdülkādir b. Ömer (1093/1682). Hızânetü’I-Edeb. Thk. Abdüsselâm M. Harûn. Kahire, 1979.
  • Begavî, Ebû Muhammed el-Hüseyn b. Mes’ûd (516/1122). Me‘âlimü’t-Tenzîl. Thk. Hâlid el ‘Âk, Mervan Suver. Beyrut: Dâru Ma’rife, 2. Basım, 1987.
  • Cevherî, İsmâîl b. Hammâd (400/1009’dan önce). es-Sıhâh. Thk. Ahmed ‘Îd Abdülgafûr Attâr. Beyrut: Dâru’I-İlmi li’l-Melâyîn, 3. Basım, 1984.
  • Cürcânî, Abdülkāhir (471/1078-79). Kitâbü’l-Muktesad fî Şerhi’l-Îzâh. Thk. Kâzım Bahr el-Mercân. Bağdat: Dâru’r-Râşid, 1982.
  • Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf (745/1354). el-Bahru’l-Muhît. Beyrut: Dâru İhyâi-t Türâsi’l-Arabî, 2. Basım, 1411/1990.
  • Ebû Ubeyde, Ma’mer b. el-Müsennâ (209/824). Mecâzü’I-Kur’ân. Thk. Muhammet Fuat Sezgin. Mısır: Mektebetü’l-Hancî.
  • Ebû Zeyd el-Ensârî, Saîd b. Evs (215/830). en-Nevâdir fi’l-Lüga. Thk. Muḥammad Abdülkādir Ahmed. 1.Basım, Fatih Üniversitesi.
  • Esterâbâdî, Radıyyuddîn Muhammed b. el-Hüseyn (688/1289’dan sonra). Şerhu’l-Kâfiye. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’I-İlmiyye, 1995.
  • Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed (370/980). Tehzîbu’l-Lüga. Kahire: Dâru’l-Masria li’t-Te’lîf, 1967.
  • Fîrûzâbâdî, Mecdüddîn Muhammed b. Ya’kûb (817/1415). el-Kāmûsü’l-Muhît. Mısır: el-Bâbî el-Halebî Matbaası, 1952.
  • İbn Akīl, Bahâüddîn Abdullah b. Akīl (769/1367). Şerhu İbn ʿAkîl ʿalâ Elfiyyeti İbn Mâlik. Thk. Muhammed Muhyiddîn b. Abdülhamîd. Kahire: Dâru’t-Türâs, 20. Basım, 1980.
  • İbn Asfûr İşbilî, Ali b. Mü’min b. Muhammed, (669/ 1270). Şerhu Cümeli’z-Zeccâc. Thk. Sâhib Ebu’l-Cenne, Musul Üniversitesi, 1980.
  • İbn Âşûr, Muhammed b. et-Tâhir (1879-1973). et-Tahrîr ve’t-Tenvîr. Dâru’t-Tûnusiyye li’n- Neşr.
  • İbn Cinnî, Ebu’l-Feth Osmân (392/1002). el-Lüma’ fi’l-ʿArabiyye. Thk. Hamîd el-Mü’min. Bağdat: el’Ânî Matbaası, 1. Basım, 1982.
  • İbn Fâris, Ebu’I- Hüseyn b. Ahmed (395/1004). Mücmelü’I-Lüga. Thk. Züheyr Abdülmuhsin Sultan. Beyrut: Müesssetü’r-Risâle,1. Basım, 1986.
  • İbn Harûf el-İşbilî, Ebû’l-Hasan Ali ibn Muḥammad (609/1212). Şerhu Cümeli’z-Zeccâc. Thk. Selvâ Muhammed Arab, Ümmü’l-Kurâ Üniversitesi, 1. Basım.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Cemalüddın b. Yûsuf (761/1360). Evdahu’l-mesalik ila Elfiyyeti İbn Mâlik. Thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamıd. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâîl (774/1373). Muhtasaru Tefsîri İbn Kesîr. Thk. Muhammed Ali es-Sâbûnî. Beyrut: Dâru’l-Kur’âni’l-Kerîm, 7. Basım, 1981.
  • İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim (276/889). Te’vîlü Müşkili’I-Kur’ân. Thk. Seyyid Ahmed Sakr. Kahire: Dâru’t-Türâs, 2. Basım, 1973.
  • İbn Manzûr, Ebu’l-Fazl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem (711/1311). Lisânü’l-’Arab. Beyrut: Dâru Sâdır.
  • İbn Sîd el-Batalyevsî, Ebû Muhammed Abdullah b. Muhammed (521/1127). Hılel fî Islahı’l-Halel min Kitâbi’l-Cümel. Thk. Saîd Abdükerîm es-Suûdî, Bağdat: Dâru’r-Râşid, 1980.
  • İbn Yaîş, Muvaffakuddîn Yaîş b. Alî (643/1245). Şerhu’l-Mufassal. Beyrut: ‘Âlemü’l-Kütüb.
  • İbnü’l-Habbāz, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Hüseyin (639/1241). el-Gurretü’l-Mahfiyye fî Şerhi’d Dürret’i’l-Elfiyye. Thk. Hamîd Muhammed el-’Abdalî. Bağdat: el’Ânî Matbaası, 1990.
  • İbnü’s-Serrâc, Ebû Bekr Muhammed b. Sehl (316/929). el-Usul fi’n-Nahv. Thk. Abdülmuhsin el-Fetlî. Beyrut: Müesssetü’r-Risâle, 3. Basım, 1996.
  • Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed (671/1273). el-Câmi’ li-Ahkâmi’l-Kurʾân. Kahire: Dâru’r-Reyyân li’t-Türâs.
  • Kümeyt b. Zeyd (126/744). Şi’ruhû. Der. Davûd Sellûm. Necef: Nu’mân Matbaası, 1969.
  • Lebîd b. Rabîa (40-41/660-661). Dîvân. Thk. İhsan Abbas. Kuveyt: 1962.
  • Muhammed Abdülhâlık Udayme, Dirâsât li Üslûbi’l-Kur’âni’l-Kerîm. Kahire: es-Saâde Matbaası, 1972.
  • Müberred, Ebu’l-Abbâs Muhammed b. Yezîd (286/900). el-Muktadab. Thk. Muhammed Abdulhâlık Udayme. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb.
  • Nehhâs, Ebû Ca’fer Ahmed b. Muhammed b. İsmâîl (338/950). İ’râbü’I-Kurʾân. Thk. Züheyr Gāzî Zâhid. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 3. Basım, 1988.
  • Râfiî, Muhammed Mahmûd. Şerhu’l-Hâşimiyât. Mısır: Şirketü’t-Temâdüni’s-Sanâi’Matbaası, 2. Basım, 1912.
  • Sabbân, Muhammed b. Alî (1206/1792). Hâşiyetü’s-Sabbân ’alâ Şerhi’l-Eşmûnî. Mısır: Dâru İhyâ’i Kütübi’l-Arabiyye.
  • Sadrul-Efâdıl, el-Kasım b. el-Hüseyn el-Harezmî (617/1220).Teşrîhu’l-’Ilel fî Şerhi’l-Cümel. Thk. Abdülmuhsin el-Umeyrî. Ümmü’l-Kurâ Üniversitesi, 1. Basım, 1998.
  • Semerrâî, Fâdıl Sâlih. Me’âni’n-Nahv. Bağdat Üniversitesi, 1991.
  • Semîn el-Halebî, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Yûsuf b. Muhammed (756/1355). ed-Dürru’l-Masûn fiʿUlûmi’l-Kitâbi’l-Meknûn. Thk. Heyet, Beyrut: 2. Basım, 1994.
  • Sîbeveyh, Ebû Bişr Amr b. Osmân (180/796). el-Kitâb. Thk. Abdüsselâm Muhammed Hârûn. (Hey’etü Mısrıyye’l-’Âmme li’l-Kütüb, 1975.
  • Süyûtî, Celalüddîn Abdurrahmân b. Ebû Bekr (911/1505). Hem’u’l-Hevâmi’’. Thk. Abdüssâlim Mükrem. Kuveyt: Darül-Buhûsil-’İlmiyye, 1. Basım, 1980.
  • Şevkânî, Muhammed b. Alî b. Muhammed (1250/1834). Fethu’l-Kadîr. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’I-Arabi, 2. Basım, 2001.
  • Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed İbn Cerîr (310/923). Câmiʿu’l-Beyân. Mısır: Bulak, 1. Basım.
  • Tabersî, Ebû Alî el-Fazl b. el-Hasen (548/1154). Mecmaʿu’l-Beyân fî Tefsîri’l-Ḳurʾân. Beyrut: Dâru Mektebetü’l-Hayât.
  • Ukberî, Abdullah b. el-Hüseyn (616/1219). et-Tibyân fî İ’râbi’l-Kur’ân. Thk. Ali el-Bicavî. Mısır: İsa el-Bâbî el-Halebî Matbaası, 1976.
  • Zebîdî, Muhammed el-Murtazâ (1205/1791). Tâcu’l-ʿArûs min Cevâhiri’l-Kāmûs. Mısır: Hayriye Matbaası, 1306.
  • Zeccâc, Ebu’l-Kāsım Abdurrahmân b. İshâk (337/949). Hurûfu’l-Meʿânî. Thk. Ali Tevfîk el-Hamîd. Beyrut: Müesssetü’r-Risâle, 1. Basım, 1984.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Cârullah Mahmûd b. Ömer (538/1144). el-Keşşaf ʿan hakāikı’t-Tenzîl ve ʿUyûni’l-Ekāvîl fî Vücûhi’t-Teʾvîl. Beyrut: Dâru’l-Ma’rife.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Hakemli Çeviri Makaleler
Çevirmenler

Mustafa Şentürk

Tahreer İrci Bu kişi benim

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2022
Kabul Tarihi 17 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma (M. Şentürk & T. İrci, çev.). (2022). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(21), 321-348. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1099951
AMA Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2022;(21):321-348. doi:10.32950/rteuifd.1099951
Chicago Şentürk, Mustafa, ve Tahreer İrci, çev. “Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik Ve Gramatik Bir Çalışma”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 21 (Haziran 2022): 321-48. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1099951.
EndNote (01 Haziran 2022) Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21 321–348.
IEEE M. Şentürk ve T. İrci, çev., “Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 21, ss. 321–348, Haziran 2022, doi: 10.32950/rteuifd.1099951.
ISNAD , trc.Şentürk, Mustafa - Tahreer İrci. “Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik Ve Gramatik Bir Çalışma”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21 (Haziran 2022), 321-348. https://doi.org/10.32950/rteuifd.1099951.
JAMA Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;:321–348.
MLA Şentürk, Mustafa ve Tahreer İrci, çevirenler. “Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik Ve Gramatik Bir Çalışma”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 21, 2022, ss. 321-48, doi:10.32950/rteuifd.1099951.
Vancouver Kur’ân-ı Kerîm’de أنّى / Ennâ [Zarfı] Semantik ve Gramatik Bir Çalışma. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022(21):321-48.